За статистикою, 90% стартапів у США зазнають невдачі. Тобто із десяти проєктів виживає лише один. І це в тепличних умовах, з великою кількістю інвестиційних фондів та венчурною екосистемою. Що ж говорити про український бізнес в умовах війни? Тут склалася досить цікава ситуація. З лютого 2022 року українські фонди втратили буквально одиниці стартапів. Між тим, станом на липень 2023 року в Україні відкрили більше 80 молодих компаній! Це свідчить про неабияку стійкість і точно надихає. Проте позитивна статистика – ще не гарантія успіху для всіх.
З власного досвіду та досвіду бізнес-кола скажу, що, як правило, до невдачі призводить цілий комплекс факторів: поспішні кроки і повільні рішення, нестача досвіду та банально – погано пропрацьований бізнес-план. Але є і менш очевидні помилки, про які варто знати підприємцю-початківцю.
Я виокремив стоп-5 факторів, які можуть зруйнувати бізнес, про них далі детальніше.
1. Рішення керівника вкладати в проєкти лише власні кошти.
Звісно, вірити у свою справу важливо, але краще розділити фінансову відповідальність. Якщо є потреба у великих інвестиціях, скажімо для закупки товару, нового обладнання, чи ремонту, – варто розглянути варіанти, як залучити додаткові гроші ззовні.
Відповіддю може стати бізнес-партнерство. Проте пошук надійного компаньйона, який розділить не тільки фінансові виклики, а і цілі вашого стартапу, – процес кропіткий та точно не швидкий.
Якщо ділового партнера немає і часу обмаль – раджу скористатися державними програмами пільгових позик. Інфляція суттєво перекриває відсоткові ставки. А важливою перевагою такого вибору є те, що у разі форс-мажору держава розділить можливі ризики разом з власником бізнесу.
До речі, участь в таких програмах – це ще і можливість перевірити власний задум на живучість, адже на бізнес-план підприємця чекатиме державна або банківська перевірка.
Проте є правило: кредит не має перевищувати операційний прибуток підприємства. Варто пам’ятати, що позика – лише додаткове джерело фінансування. Інакше – є ризик втратити все.
Ще один варіант — гранти. Тут варто звернути увагу не лише на державні, а й на закордонні.
У 2022 році Google for Startups Ukraine Support Fund виділив понад 5 млн євро для близько 60 українських стартапів. А Microsoft надав 100 млн доларів на цифровізацію – частина з яких пішла на підтримку державних програм, частина – на гранти стартапам. Багато грантових програм діють стабільно, тобто подаватися на отримання можна неодноразово.
2. Нехтування командою
Часто найцінніший актив – це саме працівники вашої компанії. І якщо вам вдалося зібрати коло професіоналів, то краще не економити на кавомашині. Створіть своїм співробітникам комфортні умови праці, бо втрачати команду зараз особливо ризиковано.
За статистикою, 24% опитаних бізнесів відчувають дефіцит кадрів. Серед причин – еміграція, також багато українців стали на захист держави.
В дослідженнях агрегаторів з пошуку роботи йдеться про те, що кількість активних шукачів в Україні поступово скорочується. Між тим, число нових вакансій зростає.
Крім того, підприємцю варто пам’ятати, що пошук нових співробітників – це також витрата часу та грошей. А у випадку екстреного звільнення ключових гравців наслідком може стати нестабільна робота всієї компанії.
Тому краще тримати команду, а також потурбуватися про майбутнє. Зважаючи на кризові часи і підвищені фінансові ризики, фонд заробітної плати варто сформувати як мінімум на пів року вперед.
3. Ігнорування рутини
70% у веденні бізнесу – монотонні і, на перший погляд, нецікаві процеси. Щоденне планування, перевірка звітностей, вирішення операційних питань. Власнику компанії не варто зосереджуватись лише на стратегічних і творчих процесах. Проте тут важливий баланс і здатність відділити ключові рішення від тих, які можливо передати підлеглим.
4. Зосередження всіх процесів компанії на керівникові
Розповсюджена помилка молодих підприємців – намагання вести ключові справи самотужки: фінанси, контроль виробництва, робота з клієнтами. Але далеко не всі, навіть важливі рішення потребують погодження власника бізнесу. У випадку форс-мажору таке зосередження на керівникові може коштувати компанії часу і, як наслідок, призвести до збитків. З власного досвіду скажу, що швидкість розвитку справи – прямо пропорційна здатності керівника делегувати.
5. Зупинка розвитку
Сьогоднішній успіх не гарантує завтрашні прибутки. Варто зважати на можливі ризики та майбутні виклики. Конкуренція невпинно зростає. Потрібні свіжі рішення, а значить, і нові знання. Для цього варто зважати не тільки на внутрішню кухню українських бізнесів, а й продовжувати досліджувати успішні закордонні стартапи.
Коротка післямова
Втім, є випадок, коли будь-які поради не врятують ідею від провалу. Найрозповсюдженіша помилка молодих підприємців – страх почати свою справу. Варто діяти: обережно, прагматично, розрахувати ризики, можливі виклики, взяти до уваги лайфхаки більш досвідчених гравців. Але обов’язково стартувати.