З часів пандемії керівники в усьому світі навчаються нового типу лідерства. Найсвідоміші менеджери розуміють, що від їхньої витривалості та стану залежать результати всієї команди. І хоча дехто міг вважати, що вже опанував тонкощі психічного здоров‘я, повномасштабна війна і сповільнення економіки кинули нові виклики лідерам. Як підтримати себе та бути опорою для команди? Подальші рекомендації ґрунтуються на досвіді менеджерів ЕРАМ.
Мене звати Олексій Федорко. Понад 13 років я співпрацюю з ЕРАМ, останні 6 – керую програмами навчання та розвитку спеціалістів компанії. Я почав свій шлях як тестувальник, потім став менеджером команди, а згодом перефокусувався на управління програмами навчання та розвитку, які покривають як технічні, так і гнучкі навики фахівців ЕРАМ. Протягом років ми приділяємо окрему увагу розвитку лідерів, адже розуміємо, що їм потрібний дещо інший підхід, ніж інженерам чи фахівцям інших галузей.
Чому керівникам зараз складніше, ніж будь-коли
Про суттєві зміни в задачах лідерів говорять світові дослідження. Визнаний лідер думок і експерт у світі HR Джош Берсін у своїх прогнозах на 2023 рік говорить про те, що компаніям буде необхідно переосмислити підходи до лідерства. Люди все частіше працюють у пласких структурах, класична ієрархія залишається в минулому. Фокусом стає виконання задач, а не формальна робота – і це вимагає готовності підключитись до певних завдань гнучко, з будь-якого місця і у будь-який час. У такому форматі лідери не просто роздають вказівки командам: вони мають надихати, підсилювати, навчати, бути прикладом і надавати коректну оцінку роботі людей. І традиційно топменеджери орієнтовані на продуктивність.
Постковідний світ вимагає від лідерів балансувати між турботою про команду, емпатійністю й генеруванням цінності для бізнесу, результативністю – а на все це, вочевидь, необхідні ресурси. У першу чергу – внутрішні. І ці ресурси треба десь відшукати, бо глобальні тренди з дослідження Mercer говорять про те, що 81% персоналу відчуває вигорання. У такому випадку програми, що спрямовані на well-being команди, є не просто бенефітом, а необхідною складовою для успішного функціонування бізнесу. Чи можна в такому випадку ігнорувати добробут лідерів, які є фактично рушійною силою компанії? Як на мене, відповідь є очевидною.
Але ця робота потребує специфічних підходів. Менеджери мають більшу відповідальність, адже на них покладені додаткові очікування і часом досить складні завдання, які вимагають значного рівня усвідомлення. Водночас це амбітні люди, вони часто орієнтовані на важливі для бізнесу цілі, можуть бути дуже впевненими у собі і трошки скептичними, коли йдеться про підтримку себе. У них мало часу. Виокремити додатковий для методик релаксу та програм підтримки часто неможливо. Тому добрати зручні та ефективні пропозиції для посилення лідерів дещо складніше, ніж для працівників.
В Україні ж на додачу до глобальних трендів триває війна. Це аж ніяк не полегшує роботу керівників. Їм необхідно шукати нові можливості для розвитку бізнесу і залучення нових клієнтів, мотивувати і підтримувати команду, перерозподіляти функції і оптимізувати ресурси, намагатись встигнути за глобальними трендами, які швидко змінюють підходи до роботи. Чого вартий лише ривок, якій у 2023-му зробив штучний інтелект.
Загалом за результатами дослідження ринку праці під час воєнного часу, яке провела Європейська бізнес-асоціація (ЕВА), лідери говорять про необхідність вміти виживати в умовах війни, зберігати нейтральність, фокусуватись на мультизадачності та відповідальному лідерстві.
Як керівник, з початком повномасштабного вторгнення я зрозумів, що робота в команді змінилася. Ми мали певні домовленості, теми-табу, яких не торкались раніше (наприклад «політика», «історія»). Тепер це стало неможливим і градус емоцій підвищився. Виникали палкі дискусії. Це вимагало переосмислення і розуміння, які нові норми ми впроваджуємо в команді, як вони відповідають реаліям і чи не протирічать загальному кодексу етичної поведінки, який діє в компанії.
Відтоді я вивів для себе перелік рекомендацій, які продовжую напрацьовувати в рамках моєї наукової роботи в Київському інституті сучасної психології та психотерапії.
Рекомендація 1. У першу чергу – підтримайте себе
У досвідчених людей є поширена помилка – вважати, що вони здатні з усім впоратись власними силами. Але життя регулярно закидає нові, незнайомі виклики. Не заперечуватиму, що можна впоратись з ними і самостійно. Та звернення до професіоналів може прискорити і полегшити цей шлях.
В ЕРАМ, наприклад, діє підтримка від фахівців Well-being Company. Звернутися до сертифікованого коуча або дипломованого психотерапевта може кожен співробітник. Особисто я використав цю можливість, щоб швидше і ефективніше вирішити складну робочу ситуацію. Вона склалася через декілька місяців після початку великої війни росії проти України. На той момент всі українці певний час перебували у серйозному стресі, емоції накопичились і майже не мали адекватного виходу. Я розумів, що моя поведінка і сприйняття подій мали безпосередній вплив на команду. Однієї продуктивної сесії було достатньо, аби зрушити з місця ситуацію, що зайшла у глухий кут. Далі я розраховував на свої знання та досвід, щоб стабілізувати свій стан і покращити роботу всієї команди. Більше того – я зміг подавати приклад, як вести дискусію. Це було вкрай важливо на тому етапі.
Саме тому наголошую: менеджеру в першу чергу необхідно подбати про власне самопочуття і стан. Лише після цього ви зможете повноцінно підтримати команду. В нересурсному стані лідер не здатен провести ефективну особисту зустріч з членом команди, надати зворотний зв‘язок тощо.
Рекомендація 2. Впроваджуйте регулярні «чекапи» власного психічного стану
Ми живемо за воєнних часів, хоча певна адаптація вже відбулася. Тому я певен, що лідеру необхідно час від часу проводити оцінку свого поточного стану, вимірювати ефективність з огляду на моральне і психічне самопочуття.
Існують різні моделі, щоб зробити це. Зазвичай експерти рекомендують звертати увагу на фізичну, психологічну, соціальну, професійну складові самопочуття. Варто розуміти, які нові переконання, усвідомлення чи особливості з’явились, і де можна досить легко отримати підтримку по кожній складовій.
В якості прикладу можемо подивитись на цю модель, що використовується в позитивній психотерапії.
Модель, що використовується в позитивній психотерапії

Модель, що використовується в позитивній психотерапії
Ідея полягає в тому, що для здорового самопочуття та ефективності у нас мають бути задіяні всі сектори (Тіло, Душа, Активність, Соціальний зв’язок) і разом становити 100% нашої енергії. Якщо якась сфера не задіяна (наприклад, ви давно не приділяєте увагу фізичним вправам або відпочинку), то це призводить до розбалансування і зниження якості життя, погіршення самопочуття.
Я переконаний, що системи для підтримки емоційної складової інтелекту вкрай важливі для лідерів. Вона додають зрілості і самоусвідомленості людям, від яких можуть залежати результати роботи цілих підрозділів. Якщо компанія інвестує в розвиток спеціальних програм для керівників вищої і середньої ланки, це має позитивний вплив на весь процес роботи і на всю команду.
Рекомендація 3. Підійдіть до підтримки комплексно
Наукові дослідження рекомендують забезпечувати умови для психічного здоров’я на декількох рівнях:
- Особистості
- Групи
- Організації
- Соціуму
Відповідальність кожного менеджера – утримувати здоровий клімат у своїй команді. Це стає запорукою продуктивної роботи. Зокрема, це важливо зараз, адже в умовах сповільнення економіки, масових скорочень, які відбуваються в деяких компаніях світу, обережного попиту на ІТ-послуги та консалтинг з певних областей України багато фахівців відчувають тиск, тривогу, брак впевненості в майбутньому.
Рекомендую звернути увагу на тренінги з фокусом на самопочуття, well-being команди, а не лише на безпосередні hard skills, що необхідні для роботи. Це зміцнить довіру і згуртує команду для спільної справи. Також подивіться, яких неочевидних знань може не вистачати вашій команді. Спробуйте заповнити цю нішу. Наприклад, в 2022-му ми з командою спостерігали підвищений попит на тренінги з міжкультурної співпраці та взаємовідносин. Він виник через те, що частина людей поїхала через війну до інших країн і мала перелаштуватися до роботи з колегами з іншим менталітетом і культурною спадщиною. Це був цікавий виклик, нова задача, яка виводила нашу допомогу з масштабу групи і української організації на дійсно міжнародний рівень.
Але також варто зазначити, що в нас існує постійний попит на вивчення нових навичок, які будуть корисними для професійного зростання. Це допомагає як залишатися конкурентоспроможними в складні часи, так і додати особистого контролю в своє життя в плані навчання і досягнення освітніх і кар’єрних цілей.
Водночас ми спостерігаємо, що в 2023-му виникає все більше глибинних запитів. Вони народжуються, коли операційні речі й адаптація позаду і починається певна рефлексія. Цей момент – дуже важливий. Лідеру обов’язково треба стежити за командою, бачити, коли настає час підтримати колег, і знати, до кого звернутися по професійну допомогу.
Рекомендація 4. Встановіть нові правила взаємодії команди
Коли в команді всі більш-менш адаптувались до нової реальності, час обговорити формат спілкування і роботи, який буде зараз актуальним. Зважаючи на атмосферу і рівень довіри, члени команди можуть разом напрацювати ці правила – поділитись думками, чесно і коректно обговорити нюанси, щоб дійти спільного рішення. Але лідер у будь-якому разі має пам‘ятати про свою роль і повноваження, адже зараз подібні розмови можуть неочікувано викликати конфліктні ситуації (найпростіший приклад – мовне питання і домовленість про спілкування у межах команди; інші варіанти – походження, рідні міста тощо). Палкі дискусії – те, що легко виникає і може мати не найкращі наслідки. Тому сумлінно пропрацюйте домовленості з командою, перш ніж розпочинати бесіду, проговоріть, що будете робити, якщо відчуєте, що треба змінити вектор розмови. Пильнуйте, щоб обговорення залишалося у конструктивному полі.
Дуже важливо, щоб під час формування і декларування нових правил взаємодії кожен член команди відчував підтримку керівника і компанії. Завдання лідера – спершу визначити цю позицію і зрозуміти її прояви для себе. Якщо бізнес декларує підтримку команди, то у чому це проявляється?
Якщо ця дискусія пройде вдало, то нові правила допоможуть лідеру керувати командою, а робочій групі залишатись у дружньому спільному середовищі. Вплив на результати роботи буде позитивним.
Рекомендація 5. Зважайте на контекст війни
Багато компаній стали дуже активно опікуватись ментальним здоров’ям команди ще за часів пандемії. Але всупереч додатковим консультаціям коучів і психологів, різноманітним програмам підтримки тощо, війна все одно відкрила поле для удосконалення.
Незважаючи на те, що більшість ІТ-фахівців все ж таки не беруть беспосередньої участі в бойових діях, ми всі відчуваємо велике психологічне навантаження і воно певним чином впливає на нашу роботу. Ми працюємо поруч і самі є активними волонтерами, маємо в команді людей, які щойно повернулися з фронту, зустрічаємо і тих, хто читає забагато новин і емоційно реагує на них. Лідери мають навчитися працювати з кожною з цих категорій, адекватно проходити такий досвід і допомагати за потреби команді. Війна не завершиться завтра, тому маємо призвичаїтися і не ставити роботу, досягнення та й загалом життя на паузу.
Коли ми намагаємось внести цей контекст в свої навчальні програми для лідерів, то поступово виходимо на вищий рівень, впливаємо на більші групи, певною мірою навіть на суспільство. Мене тішить, що таким чином бізнес підсилює державні ініціативи та програми ВООЗ, орієнтовані на підтримку психічного здоров’я. Бачу в цьому правильну, корисну синергію.
Недоречна поведінка лідера
Лідер може надихати, підтримувати і надавати імпульс для більш ефективної роботи. А може, на жаль, і навпаки. Мені на думку спадає декілька прикладів поведінки, яка може бути недоречною зараз:
- ставити задачі без пояснення фінальної мети. Важливо розуміти відношення людей до їхньої роботи, команди, в якій вони працюють. Занадто поспішати, нічого не пояснювати і використовувати як головний аргумент фразу «це бізнес, ми заробляємо гроші» не варто. Це негативно впливатиме на співпрацю;
- сподіватись, що скоро мине і війна, і психічне напруження. Позаду – 15 місяців з початку повномасштабного вторгнення, час перейти до прийняття ситуації і планувати подальші дії в умовах, які маємо зараз. Треба враховувати, що негативні наслідки від впливу війни на здоров’я людей не можуть минути самостійно. Але не варто ставити хрест на членах команди, яким потрібна допомога. Краще запропонувати їм варіанти, які можуть покращити стан;
- не треба казати команді «треба». Замість цього спробуйте глибше пояснювати задачі й розуміти інших людей. Можливо, щось доведеться пояснювати неодноразово. Але підходьте до питання як до управління змінами в невеликих дозах – у нього є певні стадії, як от процес адаптації, прийняття. Вони потребуватимуть певного часу;
- ігнорувати власні потреби теж не рекомендую. Лідер має відпочивати, коли потрібно, і просити про допомогу, коли він її потребує. Це – про зрілу і відповідальну позицію, доросле ставлення до себе і роботи. Візьміть за мету більше спати, глибше дихати, регулярно тренуватися – робити те, що підтримує вас, береже від надлишкового стресу.
Бути лідером – це відповідальність і часто непроста робота. Це здатність, незважаючи на обставини залишатись у дорослій позиції, бути проактивним, сприймати свої відносини з компанією як партнерство. Зараз, коли час від часу ми маємо говорити з колегами на складні теми, підтримувати їх і дбати про результати бізнесу водночас, це особливо важливо. Маємо бути опорою – для себе, близьких і колег.
Під час війни основи психічної допомоги можуть стати мало не таким же важливим навиком для лідерів, як і курси домедичної допомоги для кожного громадянина. Керівнику вкрай корисно знати базові протоколи надання швидкої психічної допомоги або хоча б розуміти, куди направити колегу, який потребує підтримки. Для цього ми, наприклад, розробили спеціальні курси – «Базова психологія для всіх» і декілька інших. Вони відкриті для всіх колег, але для лідерів – особливо важливі.
Ще одна суттєва трансформація, яку спровокувала війна, це реінтеграція ветеранів до робочих завдань. Вона потребує усвідомлених зусиль як від самих учасників бойових дій, так і від менеджерів і працівників. Для управлінців це досвід, якого більшість лише набуває, і тут в пригоді стають проєкти на кшталт «Як ти, друже».
Також разом із колегами, громадськими організаціями та науковцями ми працюємо над формалізацією і розробкою додаткових рекомендацій для лідерів. Певен, що разом знайдемо ще більше методів, які допоможуть ефективно працювати з командами і досягати результатів всупереч війні.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора