ТОП-5 ризиків у ЗЕД-контрактах

членкиня Асоціації правників України, адвокатка АО «Редкліфф Партнерз»

Довіра є надважливою складовою бізнесу. Проте ключовою його метою є отримання прибутку, і далеко не всі контрагенти досягають цієї мети чесним шляхом.

У разі укладення зовнішньоекономічних договорів (далі – ЗЕД-контрактів) договірні відносини ще й ускладнені іноземним елементом, що означає ризики:

  • складнощів під час перевірки контрагента та прогнозування його поведінки;
  • різного сприйняття домовленостей;
  • складнощів у притягненні до відповідальності (включно з пошуком активів, на які можна звернути стягнення).

Нижче наводяться найпоширеніші ризики у відносинах, що виникають на підставі ЗЕД-контрактів, та способи їх уникнення.

Ризик 1. Недостатня перевірка контрагента

Щодо іноземного контрагента як на етапі переговорів, так і впродовж співпраці потрібно перевіряти:

  1. Статутні документи (бажано нотаріально засвідчені копії із завіреним перекладом; варто звернути увагу на повноваження директора та підписанта, обсяг відповідальності акціонерів (учасників) контрагента тощо).
  2. Підтвердження повноважень осіб, які підписуватимуть ЗЕД-контракт та виконуватимуть інші юридично значущі дії (бажано нотаріально засвідчені копії із завіреним перекладом).
  3. Факт реєстрації, документи щодо взяття на облік у податкових органах, підтвердження реєстрації як платника податків (див. https://opencorporates.com/, сайти локальних реєстраційних служб або міністерств податків і зборів тощо).
  4. Наявність і строк дії дозволів, ліцензій тощо (якщо такі є необхідними).
  5. Сферу діяльності.
  6. Фінансовий стан і динаміку, наявність, місцеперебування та цінність активів.

Водночас:

1. Варто використовувати пошукові системи, які є популярними в країнах контрагентів (наприклад, інформацію про контрагентів з Китаю найкраще шукати через Baidu, яка станом на 2020 рік охоплює близько 72% локального ринку, натомість Google утримує близько 2%).

2. Додаткову інформацію можна дізнатися через:

  • спори, в яких контрагент є стороною (див. локальні реєстри);
  • профілі посадових осіб контрагента у соціальних мережах (наприклад, LinkedIn);
  • відгуки щодо контрагента (включно з відгуками його ж працівників на Glassdoor).

Зазначені дії дозволять мінімізувати ризики

  • порушення умов ЗЕД-контракту, його розірвання, визнання недійсним тощо;
  • складнощів із притягненням контрагента до відповідальності;
  • негативних репутаційних наслідків для вашого бізнесу через неблагонадійність контрагента.

Ризик 2. Недостатній контроль над спілкуванням з контрагентом

Усю комунікацію з контрагентом потрібно регламентувати та контролювати:

  1. Перевіряти повноваження осіб, що здійснюють комунікацію від імені контрагента.
  2. Фіксувати у ЗЕД-контракті адреси електронної пошти та номери телефонів осіб, які уповноважені вести комунікацію від імені сторін; здійснювати комунікацію лише через такі погоджені контактні дані.
  3. Вказати у ЗЕД-контракті, що листування поштою, кур'єрська доставка тощо мають забезпечувати підтвердження доставки; прописати, коли повідомлення вважається врученим за будь-якого способу доставки.
  4. Завжди перевіряти:
  • ким та з якої адреси надсилаються документи, пов'язані з оплатою;
  • чи не відрізняються отримані банківські реквізити від погоджених.

Ризик 3. Недостатня фіксація усього, що має значення для відносин, пов'язаних із ЗЕД-контрактом

Під час роботи з іноземним контрагентом важливо:

1. Вирішити, чи істотно доповнюють ЗЕД-контракт переговори, що передували його укладенню. Якщо так, то варто:

  • зафіксувати важливі для вас розуміння та очікування у листуванні та ЗЕД-контракті;
  • уникати положення, відповідно до якого ЗЕД-контракт містить усі домовленості сторін.

2. Пересвідчитися, що сторони однаково розуміють істотні умови та строки, зафіксувати таке розуміння.

3. Уникати будь-яких усних домовленостей. Якщо це не вдалося, згодом зафіксувати з контрагентом результати таких домовленостей у письмовій формі.

4. Забезпечувати фіксацію та впорядковане зберігання усіх документів і листування щодо кожного ЗЕД-контракту.

РИЗИК 4. Впевненість у типовому договорі однієї зі сторін

Досить часто джерелом проблем із ЗЕД-контрактом виступає саме типовий договір однієї зі сторін, оскільки типові договори зазвичай:

  • готуються одним або кількома працівниками компанії й надалі довго або взагалі не переглядаються, що призводить до їхньої невідповідності змінам у правовому регулюванні;
  • готуються без належної диверсифікації за групами контрагентів (типовий договір для контрагентів з однієї країни може радикально не підходити для контрагентів з іншої);
  • готуються без належного аналізу їхньої дії у разі найгірших сценаріїв.

Саме тому важливо:

  • диверсифікувати свої типові договори;
  • регулярно оновлювати їх у світлі законодавчих змін;
  • провести їх «стрес-тести» з колегами, що не були залучені до їхньої підготовки, чи зовнішніми консультантами.

Ризик 5. Непродуманість умов ЗЕД-контракту

Під час підготовки ЗЕД-контракту важливо пересвідчитися, що в ньому чітко, продумано та достатньо детально прописані:

1. Предмет і строк дії ЗЕД-контракту.

2. Ціна та механізм оплати:

  • умови, місце і строки постачання, виконання;
  • обсяг відповідальності сторін;
  • механізм дій у разі порушення стороною своїх обов'язків;
  • форс-мажорні обставини (врегульовані не в усіх країнах);
  • застосовне право та порядок вирішення спорів.

Водночас важливо ретельно перевірити:

  • назви сторін, їхні коди, адреси, банківські реквізити, контактні дані;
  • чітку вказівку строків:
  1. Який день є першим днем строку – строк обраховується з дня, що слідує за певною дією/подією, чи з дня, коли така дія/подія відбулася.
  2. Йдеться про робочі чи календарні дні.
  3. О котрій годині день вважається закінченим.
  4. Як враховується різниця у часових поясах, вихідні дні та локальні свята тощо;
  • відсутність розбіжностей у мовних версіях ЗЕД-контракту та відповідність мовної версії, що має переважну силу, домовленостям сторін.
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: kolonka@thepage.ua

Читати на The Page

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора