Facebook Pixel

Історія про майбутнє, яке вже настало: тренди, що змінюватимуть індустрію розваг 2025 року та далі

Віталій Гусєв
Член правління Starlight Media, CEO Starligh Digital та Starlight Production

Історія про майбутнє, яке вже настало: тренди, що змінюватимуть індустрію розваг 2025 року та далі

Уявіть, як виглядатиме світ, де ваш улюблений серіал перетворюється на гру, а аватар працює замість вас у метавсесвіті. Чи готові ви до таких змін?

У світі, де увага стає новою валютою, індустрія медіа та розваг переживає глибоку трансформацію, що змінює звичні бізнес-моделі компаній. Стрімкий розвиток технологій впливає на виробництво, споживання та монетизацію контенту, і новий 2025-й обіцяє кілька поворотних моментів у цих процесах. Інтерактивність, децентралізація, гіперлокалізація, персоналізація – подивимось, які саме тренди впливатимуть на майбутнє галузі та формуватимуть нові покоління споживачів найближчими роками.

Великий оптимізатор штучний інтелект

Чи могли б ви уявити, що завтра сценарій для вашого улюбленого серіалу напише ШІ, який працює швидше за цілу команду сценаристів?

ШІ всюди: за пʼять років його вплив на економіку світу, за прогнозом PwC, сягне $15,7 трлн – більше поточного обсягу виробництва Китаю та Індії разом. Понад 40% цієї суми буде згенеровано шляхом підвищення продуктивності й оптимізації. У контент-індустрії оптимізація за допомоги інструментів ШІ може сягати понад 70% для геть різних процесів – від виробництва телешоу до створення CGI. Використання ШІ для озвучування іншими мовами скорочує вартість адаптації контенту щонайменше втричі, а інтеграція в процес створення реклами дозволяє знизити витрати на понад 30%.

Якщо 2024-й був роком великих мовних моделей, то 2025-й – рік агентів ШІ, що можуть обробляти мультимодальну інформацію та допомагати у керуванні процесами, думаючи як людина та рахуючи на кілька кроків уперед. Найбільший вплив агенти ШІ спричинять у цифровому маркетингу, утім будуть корисними і в інших сферах – від написання сценарію до розрахунку ігрової архітектури.

Гейміфікація для диференціації

Що б вас зацікавило більше: просто подивитися рекламне відео чи отримати знижку, граючи в інтерактивну гру від улюбленого бренду?

Гейміфікація революціонізує взаємодію аудиторії з контентом чи продуктом, роблячи споживання співучасним. Це спонукає користувачів бути більш залученими та залишатися довше, що створює нові можливості для реклами та продажу преміум-функцій. За даними Promodo, CR із гейміфікації щороку зростає на 30–50%, тож не дивно, що цей інструмент широко використовують і за межами індустрії медіа та розваг: від Nike та Duolingo до IKEA та Starbucks. Є думка, що гейміфікація – більше ніж тренд: це справжня зброя у боротьбі бізнесів за диференціацію.

Інтерактивність як ключ до залучення

А як би ви діяли, маючи можливість змінити сюжет улюбленого серіалу під час сімейного кіноперегляду – коли кожен має власне бачення сценарію?

Покоління зумерів та Альфа приділяють більше часу інтерактивному інтертейменту, ніж класичним серіалам і фільмам, тож інтегрування інтерактивних елементів у контент тільки зростатиме. Проте про «важкі» формати не йдеться – зрештою навіть піонер інтерактивного контенту Netflix відмовився від проєктів на кшталт «Чорне дзеркало: Bandersnatch» чи реаліті You vs. Wild, зосередившись на мобільних іграх та ігрових додатках до своїх найпопулярніших серіалів, як-от Stranger Things: The Game.

Інтерактивний контент генерує на 52,6% більше залученості, збільшує час взаємодії на 65% та має потужний вірусний потенціал. Згадайте приклад Spotify Wrapped, що зробив аналіз річного прослуховування музики частиною святкового календаря користувачів, а 2023-го залучив рекордні 227 млн активних користувачів на місяць. Утім, компонентом інтерактивного контенту, що розвивається найшвидше, сьогодні вважаються чат-боти, ринок яких у найближче десятиліття зростатиме на 20% щорічно.

Фокус на гіперперсоналізацію та локалізацію

Що, якби головними персонажами фільмів чи реклами, котрі вам пропонуються, ставали ваші друзі та колеги, а події відбувалися в улюбленому кафе за два квартали від вашого дому?

Інтерактивність завжди йде пліч-о-пліч із персоналізацією, котра стає must have у багатьох галузях: за даними McKinsey, 71% споживачів очікують на персоналізацію від компаній, з якими взаємодіють. Більша обізнаність щодо поведінки та звичок споживача дає більшу контекстуалізацію пропозиції – і розваги тут не виключення. Так, високий рівень персоналізації контенту дозволяє Netflix демонструвати показник утримання підписників на рівні 72%, а Amazon Prime – аж 90%.

Медіа адаптуються до користувача за місцем проживання, культурою та навіть моментальними потребами. Це зробить контент максимально релевантним і локалізованим. Ускладнення персоналізації змінює формати реклами: вона інтегруватиметься у контент настільки органічно, що майже не відрізнятиметься від сюжету – наприклад, динамічні продукти у сценах, які змінюються залежно від глядача.

Нові горизонти з VR та AR

Хочете прогулятися віртуальним замком Гоґвортс або відвідати музей у Парижі, не виходячи з дому?

Технології доповненої та віртуальної реальності, що зʼявилися понад 50 років тому, нарешті знайшли достатню кількість варіантів практичного застосування, тож найближчими роками їхнє використання розширюватиметься експоненційно. За даними Skyquest, до 2031-го глобальна ринкова вартість AR та VR збільшиться у 17 разів – до понад $520 млрд. Головними рушіями цього зростання стануть ігри, якість яких значно покращили досягнення в галузі ШІ; розповсюдження 5G, що максимізує пропускну здатність; розвиток WebAR та носимих пристроїв – як окуляри Apple Vision Pro. Останні, до речі, активно використовує один із лідерів індустрії розваг – Walt Disney Company, аби подарувати глядачам своїх фільмів повне занурення. А технології VR допомагають компанії заробляти на віртуальних екскурсіях її тематичними парками.

Окремої уваги заслуговують AR-аватари, повсюдну інтеграцію котрих стримує лише відсутність безпекової стандартизації. Віртуальні аватари стануть повноцінними помічниками у споживанні медіа, пропонуючи релевантний контент, організовуючи події чи навіть беручи участь у контенті від вашого імені.

Метавсесвіт – «новий чорний»

2030 року ваші діти зможуть віртуально піти до школи, створивши аватар, що повторює їхню міміку й емоції. Уявили?

Метавсесвіт набагато швидше перейшов від футуристичної концепції до практичного втілення, ставши невід'ємною частиною глобальної економіки. За прогнозом Gartner, вже за пару років 30% компаній у світі матимуть продукти та послуги, готові для метавсесвіту, а щонайменше годину на день у метавсесвіті проводитимуть 25% усіх людей. Сценаріїв застосування метавсесвіту безліч – від віртуальних кампусів, де студенти можуть відвідувати заняття у повністю імерсивному середовищі, до ринку віртуальної землі та нерухомості. Природно, великі компанії – від Meta та Microsoft до Nvidia та Disney – активно розвивають власні метавсесвіти, інтегруючи свої IP та продукти у віртуальні простори для надання клієнтам унікального досвіду.

Нове застосування NFT та децентралізація соцмереж

Чи готові ви до світу, де кожен пост, фотографія чи відео у соцмережах перетворюється на цифровий актив, який можна продати за реальні гроші?

Розвиток метавсесвіту відкриває нові кордони для використання NFT* та блокчейну загалом. Токенізація реальних активів вже справила фурор у галузях цифрового мистецтва та колекціонування, на черзі – внутрішньоігрові предмети, віртуальна нерухомість, ексклюзивні дропи товарів. До 2030 року тільки в США середньорічний темп зростання ринку NFT складе вражаючі 34%, і одне з найперспективніших застосувань – віртуальні заходи та продаж квитків із додатковими враженнями й ексклюзивним доступом до контенту.

Інший перспективний тренд на основі технології блокчейн – децентралізовані соцмережі, ринок яких до 2033 року сягне позначки $101 млрд. Що більше користувачі по всьому світу усвідомлюють цінність власних особистих даних і можливість контролю контенту у своїх стрічках – то швидше розвиватимуться альтернативні платформи. Так, Bluesky Social, що стала загальнодоступною менш як рік тому, має понад 27 млн користувачів, 11 млн з яких зареєструвалися після виборів президента США у листопаді.

Три сценарії майбутнього, продиктовані трендами

Які саме трансформації визначатимуть майбутнє, а які стануть допоміжними, спрогнозувати неможливо. Утім, можна схематично окреслити сценарії із різними магістральними трендами в основі.

1. Контент як інтерактивна подорож

Гейміфікація стає базовою функцією медіа, трансформуючи пасивне споживання контенту в активну взаємодію: користувачі можуть «грати» у фільм або шоу, приймаючи рішення в реальному часі. Відчувати себе учасником подій допомагають AR та VR, забезпечуючи глибоке занурення. Спілкування у соцмережах супроводжується візуалізованими емоціями та віртуальними просторами. Такий світ фокусується на персональному досвіді, роблячи кожну історію унікальною.

Релевантні фільми:

«Першому гравцеві приготуватися» (Ready Player One) – фільм про інтерактивний віртуальний світ OASIS, де користувачі створюють власний унікальний досвід (IMDb: 7.4).

«Дивні дива» (Stranger Things) – серіал із сюжетом, який створює ефект повного занурення (IMDb: 8.7).

2. Автономія та монетизація через децентралізацію

Медіаіндустрія стає децентралізованою: кожен охочий може створювати контент голлівудського рівня за допомогою ШІ, монетизуючи його через NFT. Соцмережі трансформуються у майданчики для творчості, де джерела доходу – перегляди та вподобайки. Контент орієнтовано на масову участь аудиторії через інтерактивні формати й ігрові механіки, а контроль користувачів за власними даними та їхньою монетизацією забезпечує блокчейн.

Релевантні фільми:

«Чорне дзеркало: Бузогриз» (Black Mirror: Bandersnatch) – інтерактивний фільм, що ілюструє ідею персоналізованого вибору та взаємодії (IMDb: 7.1).

«Завантаження» (Upload) – серіал про децентралізовані цифрові світи та їхні економічні моделі (IMDb: 7.9).

3. Метасвіти як нові цифрові держави

Соцмережі перетворюються на метасвіти з власними економіками, урядами та законами; освітніми та культурними подіями. Користувачі стають «громадянами» цифрових держав, отримуючи аватари для роботи, розваг і соціалізації. NFT та інші токени формують економіку, а DAO** забезпечують децентралізоване управління. Реальний і віртуальний світи зливаються, утворюючи новий тип глобальної взаємодії.

Релевантні фільми:

«Матриця» (The Matrix) – культова стрічка про життя у віртуальному світі, що стає реальністю (IMDb: 8.7).

«Світ Дикого Заходу» (Westworld) – серіал про автономні віртуальні світи з власними законами та динамікою (IMDb: 8.5).

Майбутнє вже тут – і воно належить тим, хто наважиться грати за новими правилами. А чи готові до них ви?

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]