Facebook Pixel

Залізна руда під загрозою: як запуск Сіманду та падіння цін змінюють експортну економіку України

Сергій Будкін
засновник інвестиційної компанії FinPoint

Як же сильно все змінилося за десять років... Залізна руда перестала бути настільки важливою складовою експорту, якою вона була тоді (в 2014 році майже третину нашого експорту складала залізна руда та вироби з неї, у 2024-му залізна руда та вироби з неї склали лише 11%).

Крім того, весь експорт залізної руди з України зараз під загрозою, бо події 2025 року можуть зробити його економічно невигідним дуже і дуже надовго. Справа в тому, що наприкінці 2025 року в Сіманду (це в Гвінеї, в Африці) запускається найбільший у світі кар'єр з видобутку залізної руди, який будувався більше 25 років консорціумом з австралійсько-британської Rio Tinto та китайської Chinalco. Історія його побудови — ще той детектив, в якому є все: від військового перевороту до ізраїльского торговця алмазами, від звинувачень всіма всіх у хабарях до абсолютної сваволі місцевих чиновників, проте цю історію я, може, напишу згодом, а поки дам посилання на статтю про це у Вікіпедії (в коментарях). Так от, Сіманду через тридцять місяців після запуску має вийти на проєктну потужність в 90 мільйонів тонн руди, тобто один кар'єр буде виробляти приблизно втричі більше, ніж вся Україна.

Це все буде відбуватися на тлі очікуваного зниження попиту на залізну руду в Китаї, де держава все менше і менше зацікавлена в подальшому будівництві нескінчених житлових кварталів, бо вже збудовані нема кому продавати, а будівництво — головний фактор формування попиту на сталь.

Тому прогнози ціни на залізну руду на 2026-2027 і далі доволі невтішні. Австралійські аналітики змагаються в тому, чий прогноз буде найпесимістичнішим, проте консенсус зараз виглядає приблизно так: ціна на залізну руду впаде до 85 доларів за тонну наприкінці 2025 року, після того — до середнього значення в 80-82 доларів за тонну в 2026-му і триматиметься на цьому рівні у більш-менш крихкій рівновазі декілька років. Тут ще треба додати, що це — ціна залізної руди в найбільшому порту її розвантажування, китайському порту Тянцзінь, яка є стандартом для всього світу, бо для України це дуже важливо.

Тепер давайте подивимося на це з точки зору України. Ви видобули тонну залізної руди, наприклад, на Полтавському ГОКу. Собівартість видобутку, за останніми даними Ferrexpo, складає 76.5 доларів за тонну окатишів з вмістом заліза в 65%. Вартість таких окатишів трохи вища, ніж стандартної руди з вмістом заліза в 62%, і сьогодні складає 116.5 доларів за тонну. ПГОК вантажить свої окатиші на вагони «Укрзалізниці», платить 5 доларів за тонну УЗ за транспортування до Одеси/Чорноморська. Там платить ще 5 доларів за тонну за перевантаження в порту із залізничного вагона на судно і після того платить ще 30 доларів (до війни було 20 доларів, але зараз ставки фрахту з Одеси до Китаю у зв'язку з війною підвищилися в середньому в півтора раза) за те, аби окатиші доїхали до Китаю. Тобто ПГОК продає в Китай окатиші, ціна яким сьогодні 116.5 доларів у порту Тяньцзінь, і заробляє на цьому рівно 116.5 доларів мінус собівартість 76.5, мінус «Укрзалізниця» 5, мінус порт 5, мінус фрахт 30... Дорівнює... Дорівнює... Нулю дорівнює.

У цій арифметиці є один резерв — якщо буде будь-яке стале припинення вогню, вартість фрахту може повернутися до передвоєнних показників в 20 доларів на тонні, і ПГОК буде прибутковим. Проте невідомо, коли буде таке припинення вогню і чи буде воно сталим, а от ціни на залізну руду будуть точно падати наступні декілька років і економіка видобутку залізної руди в Україні точно не буде поліпшуватися. При 85 доларах за тонну стандартної руди продукція ПГОК буде продаватися приблизно за 92-93 долари, тобто навіть при сталому припиненні вогню і зменшенню ставок фрахту з України до 20 доларів за тонну ПГОК буде працювати в збиток.

Тут треба зупинитися і зробити застереження. Бо собівартість також не є сталою величиною, вона може збільшуватися або зменшуватися залежно від того, що в неї входить: від амортизаційних відрахувань на відновлення основних засобів до заробітних плат робітників і від вартості електроенергії для промислових споживачів до рівня рентної плати за видобування. Проте в поточних умовах я не бачу великої ймовірності суттєвого зменшення основних компонентів собівартості в галузі видобутку залізної руди в Україні, тому приймаю поточний показник «Феррекспо» за сталу величину.

Отака досить сумна арифметика, перспективи поліпшення якої протягом наступних трьох-чотирьох років не дуже бачаться на горизонті.

Допис взятий з офіційної сторінки Сергія Будкіна у Facebook.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]