Як COVID-19 вплинув на ритейлерів в Україні

Ритейлери розповіли, як коронавірус вплинув на їхній бізнес/Фото: Unsplash

Ритейлери розповіли, як коронавірус вплинув на їхній бізнес/Фото: Unsplash

Остаточні наслідки коронавірусу для українського бізнесу поки що аналізувати зарано, проте вже зараз можна зробити проміжні висновки. Непереливки було усім, проте одним із найпостраждаліших секторів виявився ринок ритейлу.

Експерти Colliers International (Україна) провели опитування серед українських ритейлерів щодо оцінки впливу пандемії COVID-19 на їхній бізнес. Результатами цього опитування компанія поділилася з The Page.

Загалом у ньому взяли участь 73 компанії, що працюють в Україні. Близько 77% опитаних респондентів представляють український бізнес, 23% — міжнародні компанії, що працюють на українському ринку. Респонденти мають бізнес у сегментах fashion, побутова техніка та електроніка, товари для дому, дитячі товари, beauty & drogerie, продовольчі супермаркети, ресторани та оператори фуд-корту.

Telegram Logo

Якими є наслідки коронавірусу для ритейлу

55% опитаних станом на початок травня зачинили свої двері для відвідувачів, у форматі «точки видачі» залишилися працювати близько 13% респондентів. Найлегше було ритейлерам, на яких не поширювалися жорсткі обмеження карантину, як-от: продовольчим супермаркетам, магазинам товарів щоденного споживання та гігієни, аптекам, зоомагазинам.

Цікаво, що 38% респондентів зазначили, що розвивають онлайн-канали збуту. При цьому до карантину лише 15% ритейлерів працювали омніканально, тобто як офлайн, так і онлайн.

За умов просідання або повної відсутності доходів треба було вдаватися до антикризових заходів. 83% опитаних ритейлерів зазначили, що одним із засобів оптимізації витрат був перегляд умов з орендодавцями. Близько 70% ритейлерів, які взяли участь в опитуванні, відправили працівників у відпустку своїм коштом.

Як коронавірус вплинув: що ритейлери зробили зі своїм бізнесом/Colliers International (Україна)

Як коронавірус вплинув: що ритейлери зробили зі своїм бізнесом/Colliers International (Україна)

До таких заходів серед респондентів найменше вдавалися представники сегменту «продовольчий супермаркет» та «товари для дому». Проте з огляду на країну походження компанії відповіді відрізняються.

У розмові з The Page представники міжнародного ритейлера з сегменту fashion, що працює в Україні, зізналися, що ще одним кроком з оптимізації стало скорочення зарплат топменеджерів на 30% та на 10% — іншого персоналу. За словами джерела, до схожих дій (скорочень заробітної плати) вдалося чимало компаній.

Серед представників українського бізнесу понад 70% змушені були відправити своїх співробітників у відпустку своїм коштом. Водночас серед міжнародних компаній лише половина респондентів зазначили, що відправили своїх співробітників у неоплачувану відпустку», — поділилися спостереженнями експерти Colliers International (Україна).

Третина респондентів вдалася до скорочень штату. Найбільше звільнень працівників у сегменті fashion та ресторанному бізнесі.

Згідно з даними опитування, лише 11% ритейлерів зазначили, що продовжують повністю сплачувати орендну ставку. Це ті, хто продовжував працювати під час карантину без обмежень. 40% ритейлерів зазначають, що сплачують орендну ставку, але зі знижкою. При цьому 70% компаній продовжують сплачувати комунальні платежі.

Хтось відправив працівників у відпустку за власний рахунок/Colliers International (Україна)

Хтось відправив працівників у відпустку за власний рахунок/Colliers International (Україна)

Лише 7% респондентів зазначили, що обсяг товарообігу та кількість покупок зросли або принаймні залишилися без змін. Здебільшого це стосується деяких супермаркетів і окремих ритейлерів побутової техніки та електроніки.

А ось понад 60% опитаних зазначили, що наразі існують проблеми з постачанням товарів. Зокрема, це стосується сегментів fashion, товарів для дому, побутової техніки.

«Деякі ритейлери працюють виходячи з наявних запасів, що залишилися до карантину. Окремі ж зупинили поставки товарів до закінчення карантину, зазначаючи, що зараз це не на часі», — розповіли в Colliers International (Україна).

Які платежі зникли на час карантину, а які залишились/Colliers International (Україна)

Які платежі зникли на час карантину, а які залишились/Colliers International (Україна)

Понад 70% респондентів помітили зростання онлайн-продажів протягом останніх двох місяців. Близько 40% компаній зазначили, що зростання онлайн-продажів протягом карантину становило майже 20%. Цікаво, що 23% перевели роботу в онлайн уже після введення карантину.

Що планують робити ритейлери після карантину

Враховуючи невизначеність подальших сценаріїв розвитку ситуації, ритейлери переважно сконцентруються на оптимізації бізнесу та не плануватимуть відкриття нових локацій. Лише 15% респондентів мають намір продовжити розширення бізнесу. Здебільшого це представники сегментів beauty & drogerie та побутової техніки й електроніки.

Очікування ритейлерів після карантину/Colliers International (Україна)

Очікування ритейлерів після карантину/Colliers International (Україна)

37% скорочуватимуть кількість локацій, оптимізуючи бізнес. Майже половина (49%) респондентів зазначили, що розвиватимуть онлайн-канали збуту.

Майже третина респондентів вважає, що в найближчі два квартали після карантину падіння товарообігу буде понад 50% у порівнянні з докризовим періодом. Зокрема, так вважають понад 60% представників fashion-сегменту та розважальних центрів.

Очікування міжнародної компанії, представники якої розмовляли з The Page, сягають 70% — відновитися на докризовому рівні ритейлер сподівається не раніше пізньої осені, а можливо, вже навіть наступного року. І це при тому, що працює він у середньому ціновому сегменті.

Відновити показники товарообігу до докризового періоду, за прогнозами ритейлерів, вдасться щонайменше через рік – так вважають 64% респондентів.

Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Коментарі

Всі новини