Facebook Pixel

Як під час війни роботодавці змінили соціальні пакети співробітників

До повномасштабного вторгнення рф в Україну керівники та HR-спеціалісти українських компаній шукали нові рішення для утримання та мотивації співробітників, адже лише конкурентна зарплата та зручні умови праці вже не приваблювали фахівців.

Натепер, за статистикою, на ринку праці кількість вакансій значно перевищує кількість тих, хто шукає роботу. Однак фахівцям вже не пропонують таких солодких умов праці, як напередодні війни. Які соціальні пакети сьогодні є в українських роботодавців, дослідив The Page.

Як змінився підхід до формування соцпакету під час великої війни

До війни конкуренція за спеціалістів на ринку праці спонукала роботодавців розширювати соцпакет. Особливо це було властиве великим компаніям, де вже звикли до медичного страхування, оплати додаткових опцій, як-от абонемент у спортзал чи вивчення іноземних мов. Цього було замало.

Співробітникам пропонували WELLNESS програми (зняття стресу, нові знання, скажімо, про правильне харчування, грамотний підхід до занять спортом), страхування життя, додаткове пенсійне забезпечення, програми духовного розвитку. Плюсом для компанії також були консьєрж-сервіс, солідний бюджет на освіту, подорожі та квитки на концерти у подарунок, лаунж-зони для відпочинку з купою спортивних зон.

Війна змінила пріоритети. Нині у фокусі психологічна допомога та фінансова підтримка співробітників у разі складних життєвих обставин.

Quote«Наразі для великих та середніх підприємств найкращим мотиваційним пакетом є турбота про колектив. Деякі компанії фінансово підтримують сім'ї співробітників, що пішли на фронт, інші забезпечують віддалену команду житлом, або навіть надають «фінансову подушку» у вигляді щомісячної виплати дітям, чиї батьки загинули на фронті. Безпека та турбота про людей є найкращим мотиватором під час війни», — зазначила Алла Мартинова, керуюча партнерка компанії Leader Group.


Психологічна підтримка стає важливою складовою соцпакетів. Фото: Pixels

Психологічна підтримка стає важливою складовою соцпакетів. Фото: Pixels

Як роботодавці фокусуються на різнобічній підтримці персоналу

Програми адаптації, розвитку і підтримки, регулярні перегляди рівня зарплат, річні та святкові бонуси, корпоративні заходи безумовно мотивують команду залишатися працювати в компанії.

Водночас рекрутерка Олена Журочкіна розповіла, що роботодавці нині занепокоєні моральним станом співробітників в умовах постійного стресу.

«Тому активно практикують психологічну підтримку штатного психолога. Також до послуг співробітників програми з відновлення психічного здоров'я, проведення коуч-сесій, складання комплексних програм з профілактики вигорання, програми з роботи з внутрішньою зрілістю тощо», — каже експертка.

У цілому, експерти ринку праці виділили у 2023 році такі варіанти мотивації співробітників:

  • медичне страхування (компанії покривають різний відсоток їхньої вартості);
  • фінансова підтримка в особливих життєвих обставинах (наприклад, народження дитини, ремонт житла після обстрілів тощо);
  • курси та навчання (оплачені курси іноземних мов, підвищення кваліфікації або тренінги для професійного розвитку працівників компанії);
  • менторські програми (можуть бути як in house, так і «зовнішні»);
  • наявність корпоративного транспорту або персональних водіїв (якщо, це обумовлено посадою);
  • можливість працювати дистанційно;
  • підтримка родини (можливість взяти дитину з собою на роботу тощо.);
  • спорт, відпочинок, тімбілдинг.

«У нас діє програма лояльності для співробітників та їх родичів, вони можуть скористатися знижкою -50% на аналізи. Також діє фонд допомоги: у разі якщо у працівників трапляється щось з власним здоров’ям або зі здоров’ям близьких, «Ескулаб» виділяє безповоротну фінансову допомогу», — зазначила Марта Римашевська, HR-менеджерка лабораторії «Ескулаб».

Абонемент в фітнес-клуб може входити в соцпакет. Фото: Pixels

Абонемент в фітнес-клуб може входити в соцпакет. Фото: Pixels

Чому бізнесу вигідно інвестувати в працівників

Інвестування у навчання та розвиток працівників на роботі — глобальний тренд на найближчі п’ять років. Адже щоб знайти відповідного кандидата, компанія витрачає багато ресурсів. Це час роботи рекрутера, інших співробітників, які беруть участь в інтерв’ю, підготовка та перевірка тестових завдань і власне зарплата, на яку погодиться кандидат. За даними дослідження SHRM, середні витрати на найм становлять близько $4,7 тис.

«Люди не хочуть втрачати позиції, розуміють, що кваліфікованіші й досвідченіші у своїй справі витримують конкуренцію і приноситимуть користь бізнесу», — вважають експерти Work.ua.

Компаніям також вигідно озброїти команду інструментами та навичками, необхідними для досягнення успіху. Особливо в умовах дефіциту кадрів, коли наймати нових співробітників все важче й важче. Адже ринок праці нині знову «повернувся лицем» до фахівців. Кількість вакансій майже досягла довоєнного рівня, а конкуренція за роботу серед кандидатів знизилася.

Quote«На мій погляд, відчуття захищеності є базою для утримання людей. Проте бізнес починає адаптуватися до умов війни і мотивувати людей додатковою освітою та корпоративними заходами. Вони, звичайно, мають невеликі бюджети та певні обмеження, проте дають команді позитивне наповнення», — підкреслила Алла Мартинова.

Новий тренд у соцпакеті в Україні: фахівцям пропонують пройти курси надання невідкладної допомоги.

ТОП – 5 переваг роботодавців на думку співробітників

Ґрунтуючись на опитуванні серед шукачів, портал з працевлаштування Work.ua створив рейтинг негрошових стимулів для співробітників.

Гібридний формат роботи

Більшість опитаних серед переваг, які могли б надавати роботодавці, вибрали гібридний формат роботи, коли частину робочого тижня працівники перебувають в офісі, частину — вдома.

Співробітники цінують можливість частково працювати віддалено. Фото: Pixels

Співробітники цінують можливість частково працювати віддалено. Фото: Pixels

Підтримка хобі

Бути завжди зарядженим, продуктивним і зосередженим неможливо, якщо поза роботою у людини немає занять для розрядки. Працівник просто виснажується від одноманіття, і, як наслідок, це знижує його продуктивність та завзяття на роботі. Значна частина працівників нині може відчувати вигорання або бути дуже близькою до такого стану.

Роботодавець може запобігти професійному вигоранню, якщо заохотить працівників приділяти час улюбленим заняттям та розвагам:

  • надаючи безплатний абонемент у спортзал тощо;
  • відшкодовуючи 50% від вартості занять;
  • надаючи додаткові дні до щорічної відпустки коштом компанії;
  • публічне та/або приватне визнання досягнень керівником;
  • подяка за досягнення може значно підвищити задоволеність компанією; працівниками, надасть їм відчуття своєї цінності у команді;
  • скорочені робочі дні з нагоди державних та релігійних свят.

Вже півтора року українці нічого не святкують, оскільки в Україні під час воєнного стану зупинено положення Кодексу законів про працю (КЗпП) щодо офіційних святкових та неробочих днів. Хоча закон скасував святкування, роботодавець має право на власний розсуд організовувати робочий графік на підприємстві. Наприклад, дати можливість працівникам вибирати: піти або не піти трохи раніше з роботи на свято.

Подарунки від компанії

Після повномасштабного вторгнення попит на корпоративні подарунки впав, але зараз він відновлюється. Роботодавець може піклуватися, скажімо, про те, щоб восени та взимку працівники почувалися максимально комфортно під час екстрених вимкнень електроенергії та опалення. У пригоді стануть теплі речі з символікою компанії, термокружки, павербанки для телефонів та ноутбуків, ліхтарики тощо.

Отже, попри те, що боротьба за співробітників між роботодавцями не припиняється, соцпакети під час війни стали набагато скромнішими. Українські компанії значно «зрізали» різноманітні стимули для заохочення працівників, але також вводять для них корисні ініціативи.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉