Оподаткування українців, які тимчасово залишили країну. Фото: varta1.com.ua
Багато українців, які вимушено залишили країну після 24 лютого, перебувають у європейських країнах уже по пів року й більше. Багато хто продовжує працювати дистанційно в Україні, отримує допомогу в країні перебування, знаходить там якісь підробітки. Тому неминуче виникає питання сплати податків із цих доходів: де платити, з яких доходів і скільки.
Олена Макеєва, аудитор і податковий консультант, стверджує, що єдиного рішення в такій ситуації не може бути. Причини цього такі:
- кейси в людей різні (хтось виїхав сам, хтось – з дітьми чи всі разом із чоловіком);
- доходи різні (соціальна допомога, пенсії, зарплати в Україні чи іншій країні, дохід ФОП, пасивні доходи тощо);
- підходи країн ЄС щодо визначення статусу податкового резидента різні.
Тому висновки щодо статусу податкового резидента начебто в схожих випадках можуть бути різними.
Яким бачать статус податкового резидента в Україні
Макеєва вважає, що українські податкові органи, очевидно, наполягатимуть на статусі податкового резидента України для всіх українок або українців, які тимчасово залишили країну. Аргументи для цього такі:
- тимчасовий статус українцям було надано у зв'язку з війною, вони отримали тимчасовий притулок на два роки, після чого мають повернутися в Україну (тобто виїхали не за власним бажанням);
- більшість наших громадян мають центр життєвих інтересів (ЦЖІ) в Україні;
- якщо людина фактично мешкає у двох державах, то статус податкового резидента визначається громадянством.
Як визначається податкове резидентство в міжнародних конвенціях
Консультант нагадує, що міжнародні конвенції мають вищу силу над національним законодавством. Відповідно до них загальні правила визначення статусу податкового резидента такі:
- де людина має постійне житло. Якщо вона має постійне житло в обох країнах, статус визначається за принципом, у якій країні тісніші особисті та економічні зв'язки (ЦЖІ);
- якщо ЦЖІ не можна визначити, то до уваги береться те, де людина зазвичай проживає (правило 183 днів у цьому випадку застосовується лише для найманих працівників);
- якщо людина проживає в обох державах, статус податкового резидента визначається громадянством;
- якщо визначити не можна, то компетентні органи зацікавлених країн розв'язують це питання за взаємною згодою.
Оподаткування українців, які тимчасово виїхали з країни
Відповідальність українців, які тимчасово виїхали з країни, щодо сплати податків – особиста й персональна, нагадала Макеєва. Тому кожному варто провести домашню роботу, що складається з трьох пунктів.
- Проведіть аудит своїх доходів. Зрозумійте, які доходи ви маєте (соціальні виплати, пенсії, зарплата в Україні чи країні тимчасового проживання, доходи від незалежних особистих послуг, підприємницькі доходи тощо), і де є їхнє джерело.
- Дайте собі відповідь: де є ваш ЦЖІ особистих (де ваша сім'я, де ви маєте житло, де ви зазвичай проживаєте) і економічних. В останньому випадку важливо не те, у якій країні відкрито банківський рахунок, а де ви заробляєте.
- Відкрийте угоду (конвенцію) про уникнення подвійного оподаткування з конкретною країною та прочитайте статті, які регулюють оподаткування окремих доходів.
Міфи у сфері оподаткування українців, які тимчасово виїхали з країни
Консультант назвала чотири такі міфи.
1. «Уряд Польщі відмовився від збору податків з українців».
У липні Офіс ефективного регулювання (BRDO) з посиланням на Мінфін Польщі повідомив, що українці-біженці можуть зберегти податкове резидентство України та не сплачувати в Польщі податки з доходів, отриманих у себе в країні.
Однак у вересні міністерство офіційно заявило: «Звертаємо увагу, що отримане роз'яснення не варто розглядати як універсальний і всеосяжний дозвіл українцям не сплачувати податки в Польщі. Визначення ЦЖІ та податкової резидентності в кожному окремому випадку – комплексне юридичне питання, яке може вимагати звернення до юристів, податкових консультантів чи офіційних органів Польщі».
2. «Мінекономіки звернулося до країн ЄС, щоб громадяни України за пів року автоматично не ставали податковими резидентами цих країн».
Відповідно до законодавства, компетентним органом у питаннях оподаткування є Міністерство фінансів. Тому будь-які звернення інших органів є неофіційними.
3. «Соціальні виплати, отримані в країнах ЄС, мають оподатковуватися в Україні»
15 серпня набули чинності норми Податкового кодексу, які тимчасово, на період 2022 – 2023 років, звільняють від податків виплати в будь-якій формі коштом іноземних держав.
4. «Мінфін нічого не робить».
Мінфін не дає узагальнених рекомендацій щодо оподаткування біженців, бо в цьому питанні їх не може бути.