Facebook Pixel

У передчутті великого стрибка: коли і на скільки в Україні подорожчає пальне

В уряді налаштовані підвищити акцизи на пальне. Кабмін вніс до парламенту законопроєкт, який має наблизити ставки акцизного податку до мінімального рівня, встановленого в ЄС. Народні депутати підтримали альтернативний, з менш радикальним збільшенням ставок на автогаз. The Page з’ясував, як підняття акцизів позначиться на стелах АЗС в Україні, на скільки подорожчає пальне у червні і чого чекати у більш віддаленій перспективі.

Що відбувалося з цінами на пальне у травні

Упродовж усього травня 2024 року на ринку пального України спостерігалася доволі сприятлива для споживача ситуація. Дизельне паливо втратило в ціні 1,47 грн на літрі (подешевшало з 54,2 грн/л станом на 1 травня до 52,73 грн — на 31 травня). Газ автомобільний подешевшав на 90 копійок — з 27,53 грн/л на початок місяця до 26,67 грн/л на кінець. Відносно незначною мірою зросла вартість літра А-95 — з 55,84 грн до 55,98 грн.

Як розповів The Page експерт з енергетики Леонід Косянчук, на ціни на пальне в Україні впливають три чинники:

  • котирування на європейській біржі нафтопродуктів;
  • співвідношення попиту й пропозиції;
  • курс гривні до іноземних валют.

«Ціни в травні були більш-менш стабільні, спостерігалися незначні коливання курсу і котирувань на зовнішніх ринках», — констатує експерт.

Фото: pexels.com

Фото: pexels.com

Проте ситуація може змінитися у разі підвищення акцизів на пальне. Зараз ставка акцизу для бензину становить 213,5 євро за 1000 літрів, для дизелю — 139,5 євро, автогазу — 52 євро. Кабінет Міністрів підготував проєкт Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо наближення законодавства України до законодавства Європейського Союзу в частині акцизного податку (№11256).

Згідно з пояснювальною запискою, «мета законопроєкту — приведення законодавства України до норм законодавства ЄС задля виконання Угоди про асоціацію між Україною, з одного боку, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії та їхніми державами-членами, з іншого боку, в частині наближення ставок акцизного податку до мінімального рівня, встановленого в ЄС». Документ пропонує істотне підвищення акцизів на пальне.

Що передбачає урядовий законопроєкт про підвищення акцизів на пальне

Законопроєкт №11256 передбачає встановлення з 1 січня 2028-го таких ставок акцизного податку:

  • на бензини 359 євро за 1000 л;
  • на дизельне пальне — 330 євро за 1000 л;
  • на скраплений газ — 277 євро за 1000 літрів.

За задумом законотворця, збільшення відбуватиметься поступово — з 1 липня цього року до 1 січня 2028-го. У разі його ухвалення скраплений газ перестане бути альтернативою бензину, каже Косянчук.

Фото: pexels.com

Фото: pexels.com

Утім, 4 червня Рада провалила голосування за цей документ. Депутати підтримали альтернативний № 11256-2, ініційований безпартійною народною депутаткою Вікторією Гриб.

Які ставки акцизу запропоновані в альтернативному законопроєкті

Альтернативний законопроєкт пропонує встановити такі ставки акцизного податку:

  • на бензини — 359 євро за 1000 л;
  • на дизельне пальне — 330 євро за 1000 л;
  • на скраплений газ — 70 євро за 1000 л.

Тобто альтернативний документ передбачає нижчий акциз на скраплений газ. Перехідний етап так само має розпочатися з 1 липня 2024 року. Законотворець зазначив, що реалізація ініціативи дозволить збільшити бюджетні надходження від операцій з реалізації пального зі збільшеними ставками акцизного податку на 1 604,72 млн грн у середньому за місяць у другому півріччі 2024 року.

Таким чином, якщо депутати проголосують за цей документ у другому читанні, ставки акцизу на пальне зміняться вже з липня.

Інфографіка: Олександр Шатов

Інфографіка: Олександр Шатов

Яких цін на пальне чекати влітку

Підвищення податків не означає обов’язкове подорожчання пального, кажуть опитані The Page фахівці.

«Підвищення акцизів може створити передумови для підвищення цін, — каже Леонід Косянчук. — Це приблизно 1,5 грн на бензині і 1,8 — 1,85 грн на дизельному пальному. На скрапленому газі в тій редакції, яку проголосували в першому читанні, там взагалі копійки — 10-15 копійок на літрі».

Фото: paxabay.com

Фото: paxabay.com

Загалом, продовжує експерт, оператори ринку не зацікавлені в підвищенні цін. Бо навіть зростання на 20 копійок на літрі призводить до падіння споживання на 10 – 15%.

Водночас фактор збільшення податків може бути компенсований падінням цін на сировину.

«Ціни можуть не збільшитися, адже нафта дуже просіла. Може бути, що ніякого збільшення не відчуємо, бо воно компенсується за рахунок зменшення світових цін на нафту, — коментує The Page директор групи компаній PRIME Дмитро Льоушкін. — У червні очікуємо спокійного ринку, нічого цікавого не має статися. Але житимемо у передчутті, що буде далі».

Чому варто непокоїтися з осені

З наближенням зими ціни на стелах АЗС можуть неприємно здивувати автовласників.

Фото: pexels.com

Фото: pexels.com

«Підняття податків на заробітну плату, тарифів на електроенергію, а ми поки не знаємо, скільки коштуватиме кіловат для бізнесу, — міркує Льоушкін. — Ближче до зими це матиме вплив на вартість літра пального. Адже опалення на всіх АЗС — електричне».

Крім того, нерегулярне навантаження в електромережах, використання генераторів може підвищити собівартість пального. Проте цей вплив українці відчують пізніше.

«Ближче до кінця року це накопичиться і спрацює: податки, генератори, підвищення кіловат, плюс акцизи», — застеріг Льоушкін.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉