Facebook Pixel

Як підвищення акцизів на пальне позначиться на роздрібних цінах на АЗС

Уряд зареєстрував у Верховній Раді законопроєкт №11256 про внесення змін до Податкового кодексу щодо наближення законодавства України до законодавства Європейського Союзу. Йдеться про підвищення акцизів на низку товарів, у тому числі і на моторне паливо.

Кабмін пропонує встановити такі ставки акцизного податку на паливо з 2028 року: на бензин – 359 євро за 1000 літрів; на дизельне паливо (ДП) – 330 євро; на автогаз – 277 євро. Підвищення буде поетапним починаючи з другого півріччя 2024 року.

Графік підвищення ставок акцизного податку на паливо (євро за 1000 літрів)

Назва пального Бензини автомобільні
Зараз 213,5
II півріччя 2024 року 242,6
2025 271,7
2026 300,8
2027 329,9
2028 359
Назва пального Дизельне пальне
Зараз 139,5
II півріччя 2024 року 177,6
2025 215,7
2026 253,8
2027 291,9
2028 330
Назва пального Скраплений газ
Зараз 52
II півріччя 2024 року 165
2025 193
2026 221
2027 249
2028 277

У березні Кабмін уже схвалював подібний законопроєкт, але так і не вніс його до парламенту. Тодішню пропозицію розкритикували експерти та учасники ринку, тому законопроєкт було перероблено.

З 1 липня 2023 року податки на паливо в Україні повернулися на рівень, що діяв до повномасштабного вторгнення РФ в Україну: ПДВ – 20%, акциз на бензин – 213 євро, дизпаливо – 139 євро, автогаз – 52 євро за 1000 л.

Сергій Куюн, директор «Консалтингової групи А-95», прокоментував для The Page пропозицію про підвищення акцизів. За його словами, основною мотивацією уряду є бажання підвищити надходження до бюджету, який наразі є основним джерелом фінансування Сил оборони. Коштів для цього завжди не вистачає.

Про підвищення акцизів давно говорили, були різні пропозиції. Нинішній проєкт експерт вважає збалансованим.

Важливий аспект – у законопроєкті ставки акцизу на різні види палива практично вирівняні. «Я вважаю це справедливим. Мені незрозуміло, чому газ зараз має таку велику пільгу з акцизу. Він не є екологічно чистим паливом. Це не вітчизняне паливо, щоб стимулювати його виробництво. До того ж в імпортному газі значна частка російського походження», – зазначив. Куюн.

Щодо цін на АЗС, то зараз не можна стверджувати, що через збільшення акцизів ціна на пальне зросте. На першому етапі податкове навантаження на бензини та ДП зросте на 1–1,3 грн за літр. Для газу збільшення буде вищим, оскільки його ставка одразу зросте втричі, потім зростання буде набагато меншим.

Податкова складова у роздрібній ціні значна (у бензинах – близько 35%). Але головний вплив на роздрібні ціни надає ціна закупівлі палива. Куюн вважає, що якби нові акцизи запроваджували сьогодні, то роздрібна ціна могла б і не зрости. Зараз на АЗС дешевшають ДП та газ через зниження цін на світовому ринку. Наприклад, потенціал зниження цін на ДП становить близько 2 грн на літр, тому при додаванні 1 грн акцизу ціни все одно можуть впасти.

«Динаміка цін залежатиме від ситуації на світовому ринку палива на момент запровадження кожного нового рівня ставок акцизу. До того ж трейдери нині дуже обережно ставляться до підвищення своїх цін, оскільки побоюються падіння обсягів продажу», — резюмував керівник «А-95».

Олександр Сіренко, аналітик агентства «Нафторинок», оцінюючи законопроєкт №11256, сказав: «Я взагалі не прихильник високих податків через недосконале адміністрування та збільшення витрат на енергоносії (сукупний ефект для економіки – негативний). Теза – «це вимога ЄС» – не працює, бо Україна ще не у союзі».

Він також вказав на помилку уряду в інтерпретації директиви ЄС: ставку на газ взято високу, не враховано пропорції до бензину. «Цю прикру і грубу помилку потрібно виправити, якщо загалом прийнято рішення про зміни. На мій погляд, більш логічним виглядав проєкт Мінфіну про підвищення акцизів, який був оприлюднений у першому кварталі 2024 року», – додав експерт.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉