Збитий російський Су-25. Фото: Facebook / Ukraine Air Force
Старомодна авіація тримається в тіні під час війни в Україні, її затьмарюють безпілотники-камікадзе та ракети, які використовуються обома сторонами. Коли у вересні російська авіація активізувалася, її втрати різко зросли. Особливо погано себе показали літаки безпосередньої авіаційної підтримки (називаються також ударними літаками чи штурмовиками), що викликає питання про майбутнє цих машин і перспективи відправлення аналогічних американських літаків в Україну.
Про це йдеться в статті, опублікованій журналом The Economist.
Літаки-штурмовики підтримують наземні війська й атакують цілі на полі бою в міру їхньої появи, а не виконують заздалегідь заплановані бомбардування. Наприклад, Су-25 призначений для того, щоб літати низько й повільно, уражаючи наземні цілі з гармат, бомбами та реактивними снарядами. Це прямий наступник радянського броньованого штурмовика Іл-2 часів Другої світової війни.
Су-25
Примітка The Page. Зазначимо, що реальна ефективність Іл-2 була набагато нижчою, ніж заявлялося офіційно. Він міг атакувати цілі тільки з горизонтального польоту, коли влучити по малорозмірній і рухливій цілі дуже важко. Літав Іл-2 на малій висоті, тому по ньому можна було вести вогонь з будь-якої стрілецької зброї. Втрати були великі. Тому льотчикам-штурмовикам давали звання Героя просто за кілька десятків бойових вильотів.
Іл-2
Політ на малій висоті наражає ударний літак на небезпеку. У Су-25 броньоване днище та борти, його оснащено пастками для ракет із тепловим наведенням. Зазначається, що останніми місяцями пілоти Су-25 почали «підкидати» ракети, запускаючи їх наосліп по цілях із великої відстані, щоб уникнути вогню супротивника. Попри це втрати значні. Найбільшою небезпекою для штурмовиків є невеликі переносні зенітні ракети, як-от Stinger, «Ігла» тощо, які зараз стають усе поширенішими у військах.
Повідомляється, що до початку війни Росія мала 192 Су-25. За даними Oryx, групи незалежних аналітиків із Нідерландів, які відстежують підтверджені втрати Росії, нині ВПС втратили не менш як 23 Су-25 — понад третину всіх втрат бойової авіації Росії. За неперевіреними даними, втрачено більше.
A-10 Thunderbolt II
Рівень втрат вказує на те, що для ударних літаків історія, можливо, закінчилася. Це погані новини для шанувальників американського культового літака A-10 Thunderbolt II, більш відомого під неофіційною назвою Warthog («Бородавочник»). Броньований Warthog також називають гігантською гарматою Гатлінга з крилами, оскільки він озброєний 30-мм семиствольною гарматою GAU-8 із 1350 снарядами, що стріляє зі швидкістю 65 пострілів за секунду.
Гармата GAU-8 Avenger
Війна в Україні вважається ідеальним місцем для застосування А-10, було багато закликів до США поставити ці літаки. Але зараз побільшало тих, хто сумнівається в їхній ефективності.
Багато аналітиків і військових у США висловлюють серйозні сумніви щодо того, що «Бородавочники» зможуть встояти проти передової протиповітряної оборони. Радник міністра оборони України дав зрозуміти, що вони надали б перевагу F-16 — багатоцільовому бойовому літаку, а не Warthogs.
«Усе частіше повітряні удари можна безпечно завдавати тільки з великої відстані, а дні, коли літаки кружляли над головами, щоб стріляти по наземних цілях зблизька, схоже, пройшли – принаймні на полях битв, де противники мають розвинені системи протиповітряної оборони. Сучасна керована зброя, можливо, ще не знищила наземні танки, але танки, що літають, уже йдуть», – резюмує The Economist.