Фото: Road & Truck
Tesla прикривається електромобілями для торгівлі «сертифікатами CO2»
Tesla заробляє на торгівлі «сертифікатами CO2» більше, ніж на електромобілях
Сьогодні найпопулярнішими темами для дипломних робіт як на економічних, так і на маркетингових факультетах є криптовалютні піраміди та ... капіталізація Tesla. Справа в тому, що щорічно у світі продається понад 70 мільйонів нових автомобілів, третину з яких штампують Toyota та VW, котрі впродовж усього життєвого циклу «тесли» сперечаються за титул «найбільшого світового виробника». Водночас компанія Ілона Маска лише одного разу, в урожайний рік, зібрала майже 500 тис. електричок.
Але незалежно від тиражу і року випуску всі вони — із системними проблемами софту, керованості, якості та безпеки. У рейтингах надійності й задоволеності покупкою J.D. Power і Consumer Reports каліфорнійські електрокари стабільно посідають останні позиції. Ба більше, компанії все частіше перепадає за безвідповідальне ставлення до покупців. Так, Стів Возняк, один зі співзасновників Apple, розкритикував Маска за навмисний beta-статус програмних продуктів, що знімає відповідальність з розробника. Тобто Tesla не переймається тестуванням свого ПЗ і фіксить його за залишковим принципом — на підставі скарг і рекламацій, що надходять до компанії.
От тільки сама Tesla — підприємство аж ніяк не прибуткове. Фактично це лише вивіска для продажу квот. Stern у своєму розслідуванні називає дітище Маска не інакше як «Секретна грошова машина, що отримує прибуток не від продажу автомобілів».
За перші 10 років роботи (2008 — 2017 рр.) Tesla жодного разу не вийшла «в нуль» і лише генерувала збитки — у ювілейний рік вони склали $2,24 мільярда. Багаторічне перебування в рейтингу Саа1 для будь-якої автомобільної компанії стало б вироком. Але не для дітища Маска, який регулярно рапортував про постійне зростання акцій компанії. Так, того самого 2017-го ринкова капіталізація компанії склала $64,2 мільярда, зробивши безпросвітно збиткову Tesla найдорожчим американським виробником.
Фото: Iлон Маск
Tesla прикривається електромобілями для торгівлі «сертифікатами CO2»
In Musk We Trust
Те, що сталося далі, ми зможемо зрозуміти тільки років через двадцять, адже пояснити можна все, але не всім і не зараз. Спочатку з'явився боязкий квартальний прибуток, а коронавірусного 2020-го, коли впали продажі абсолютно в усіх, Tesla заплодоносила. На тлі першого у своїй історії операційного прибутку ($721 млн) за підсумками всього фінансового року її акції миттєво подорожчали на 743%, досягнувши вартості $1,4 тис. за одиницю. Капіталізація перевалила за $250 млрд, що зробило Tesla найдорожчою автомобільною позицією в лістингу NASDAQ. Ба більше, зараз її акції коштують приблизно стільки, скільки в дюжини виробників, які йдуть слідом і на яких припадає понад 90% загальносвітового випуску автомобілів.
Ринкова вартість компанії збільшилася в сім разів, і Маск, якого на той час вигнали з посади голови ради директорів компанії (рішення Федеральної комісії із цінних паперів США), але який залишається власником найбільшої частки компанії, у січні став найбагатшою людиною у світі.
Так звідки ж гроші?
Дикий «касовий розрив» між збитковими продажами електрокарів і прибутковістю компанії пояснюється продажем чистого повітря. Це так звані «сертифікати CO2» — автомобільний аналог «парникових квот» Кіотського протоколу. У такий спосіб ЄС і США стимулюють виробників випускати «автомобілі з нульовим вихлопом». А оскільки Tesla є єдиною компанією, яка випускає винятково «електрички», то продає невитрачені «інструменти регулювання» автовиробникам. За даними CNN Business, тільки за останні п'ять років компанія Маска заробила на повітрі $3,3 мільярда.
Fake it till you make it
Що ще раз доводить геніальність Маска як стратега, який зумів не тільки розгледіти перспективну бізнес-модель у контурах законопроєкту, що формується, а і створити навколо неї необхідний антураж. У той час, як автомобільні гранди сушать собі мізки в пошуках кращих рішень для електромобілів, Tesla струже їх лише для того, щоб мати можливість торгувати сертифікатами. Але лавочка прикриється 2025 року, коли дія «сертифікатного» закону вичерпається.
«Ці хлопці втрачають гроші, продаючи автомобілі. Вони заробляють на продажу сертифікатів, які зникнуть», — пояснює явну переоціненість акцій Tesla Гордон Джонсон, аналітик GLJ Research і один із найбільших інвесторів. — Адже чим більше автокомпаній перейдуть на електромобілі, тим менше штрафних санкцій їм доведеться купувати. Так, постійний клієнт «тесли» — General Motors — щойно оголосив про повну відмову від двигунів внутрішнього згоряння до 2035 року».
Топменеджмент компанії визнає, що насилу злазить із нормативної голки й тільки в довгостроковій перспективі розраховує на власні сили. «У цій сфері нам завжди надзвичайно складно робити прогнози, — немов відповідає на коментар одного з основних інвесторів Захарі Кіркхорн, фінансовий директор Tesla. — Нормативні сертифікати стали невіддільною частиною нашого бізнесу, але ми не будуватимемо свій бізнес на них. Однак можливо, що дохід від сертифікатів залишиться високим ще кілька кварталів».
«Суперечки про істинну прибутковість Tesla позбавлені сенсу, оскільки обидві сторони обговорюють різні речі, — констатує Джин Мюнстер, провідний аналітик і керуючий партнер Loup Ventures. — Вони ніколи не прийдуть до рішення, оскільки порівнюють кошти, що отримані від продажу квот, і чистий прибуток компанії. Тоді як найкращим барометром фінансового успіху компанії є валовий прибуток без урахування продажів сертифікатів. Це «випереджальний індикатор» показників Tesla. І немає жодних шансів, що General Motors і VW зароблять гроші на своїх електромобілях».
Фото: Tesla club
Tesla прикривається електромобілями для торгівлі «сертифікатами CO2»