Безпека на дорогах і як її досягти

Фото: Free-Photos/Pixabay

За перші чотири місяці цього року в Україні зафіксована 55 791 дорожньо-транспортна пригода. Цей показник на 23,2% перевищує показники ДТП за січень-квітень минулого року (45 272).

Водночас кількість ДТП з постраждалими зменшилася. Кількість травмованих знизилася на 14,7% (7220 осіб), а загиблих — на 17,4% (785). Про це свідчать дані патрульної поліції України.

Найпоширенішим порушенням поліцейські називають правила маневрування — 23159 випадків. На другому місці — перевищення безпечної швидкості (13 709). На третьому — недотримання дистанції під час руху (9198). На четвертому — порушення правил проїзду перехресть (3433). І на п'ятому — керування транспортним засобом у стані алкогольного або наркотичного сп'яніння (+1421).

Невтішна статистика

Ситуація з безпекою дорожнього руху залишається досить складною. Україна — одна з рекордсменів серед європейських країн за кількістю загиблих і потерпілих у ДТП. Минулого року на дорогах країни загинув 3541 чоловік, це — 7,9 смертей на 100 тис. населення. У Німеччині ж цей показник минулого року склав 3,2.

На думку засновника блогу autogeek.com.ua Євгена Муджирі, зростання кількості ДТП пов'язане зі збільшенням автопарку в країні.

«Автомобілів стає дійсно більше. Завдяки спочатку «євробляхам», а тепер і «биткам» із США, транспортні засоби стали доступнішими, їх змогли собі дозволити люди, яким не потрібно збирати на автомобілі роками — досить декількох середніх київських зарплат, і ви за кермом старої іномарки. Разом зі зростанням кількості автомобілів спостерігаємо зниження відповідальності водіїв і взагалі культури водіння».

Євген Муджирі

Засновник блогу autogeek.com.ua

Причини такої статистики лежать у площині недостатніх заходів з боку влади, вважає транспортний експерт Павло Кушнірюк.

«Цікаво, що в Україні з 2018 року діє державна програма підвищення рівня безпеки на дорогах. Є джерело її фінансування — це 5% від коштів дорожнього фонду, що становить близько 2,5 млрд грн щорічно, є агентство, відповідальне за реалізацію цієї програми. Але за цей період більшість запланованих заходів не були реалізовані, і тільки в 2020 році почалися перші кроки з її виконання».

Павло Кушнірюк

Транспортний експерт

Класичний комплекс заходів щодо підвищення безпеки включає в себе наступні вектори:

  • безпечні дороги;
  • ефективна система контролю за порушеннями;
  • реагування на ДТП і надання невідкладної допомоги;
  • освітній та інформаційний аспекти.

Водночас, якщо в більшості країн фундаментом системи є безпечна інфраструктура, то в українському підході акцент чомусь робиться на «батіг»: посилення системи контролю, інноваційні методи фіксації порушень, підвищення штрафів тощо. Замість цього, за словами Кушнірюка, потрібно більше уваги приділяти безпечній та ефективній інфраструктурі, а саме будувати кільцеві розв'язки на нерегульованих перехрестях, зручні та безпечні пішохідні переходи.

«Варто відзначити, що в цьому напрямку є позитивні зрушення. З 2021 року всі проєкти ремонту та будівництва автомобільних доріг проходять обов'язковий аудит дорожньої безпеки. Мета такого аудиту полягає в перевірці проєктних рішень саме на предмет заходів безпеки дорожнього руху. Що стосується системи контролю та боротьби з порушеннями правил дорожнього руху, то вона повинна бути більш адекватною, а застосування обмежень для водіїв на дорозі повинно відповідати реальній дорожній обстановці. Неадекватні рішення влади призводять до ігнорування їхнього виконання з боку водіїв і, як наслідок, неповаги до правил дорожнього руху загалом».

Павло Кушнірюк

Транспортний експерт

Чи допоможуть камери?

Однією з перших почала планомірне впровадження дорожніх камер понад 20 років тому Велика Британія (перша камера, яка фіксує швидкість авто, була встановлена в 1992 році). За цей період показники смертності на британських трасах знизилися майже втричі. В Україні система фото- та відеофіксації порушень правил дорожнього руху запрацювала рік тому — 1 червня 2020 року. За словами заступника міністра внутрішніх справ Антона Геращенка, після запуску системи аварійність на ділянках доріг із камерами знизилася втричі. Водночас на деяких дорогах аварії припинилися взагалі.

«Камери автофіксації свою роль виконали на відмінно. У місцях, де вони встановлені, дійсно можна спостерігати істотне зниження кількості аварійних ситуацій, пов'язаних із перевищенням швидкості. Іноді навіть мають місце курйозні ситуації: замість знаку населеного пункту на білому тлі встановлюють знак на синьому тлі, що автоматично дозволяє їхати зі швидкістю не 50, а 90 км/год, але водії за звичкою можуть сповільнюватися до швидкості 50 км/год, боячись потрапити в базу порушників і отримати селфі з камери автофіксації. Крім того — всі камери відзначені дорожніми знаками. Це ще один привід бути уважнішими на дорозі та не відволікатися від водіння на сторонні подразники. По суті, штрафи за перевищення сьогодні платять тільки неуважні водії, які не помітили відповідний знак на узбіччі. Або ті, хто ще не навчився користуватися сучасними навігаторами, де ці камери теж відзначені».

Євген Муджирі

Засновник блогу autogeek.com.ua

Що далі?

Оскільки боротьба за безпеку на дорозі — це комплекс заходів, а не тільки лише одні камери автофіксації та штрафи, потрібно поступово впроваджувати й інші: наносити розмітку та встановлювати знаки так, щоб вони не мали подвійних читань, каже Муджирі.

Порівнюючи ситуацію на дорогах в Україні та в Європі, наприклад, можна сказати, що у них їздити безпечніше з однієї простої причини — дорожня інфраструктура там організована таким чином, що порушити ПДР — потрібно постаратися й дійсно цього захотіти, зазначає експерт.

«У нас же можна це зробити випадково, просто заплутавшись у розмітці або знаках. Так бути не повинно», — каже Муджирі.

В європейських країнах реалізується політика shift to rail, яка передбачає комплекс заходів щодо переведення пасажира з автомобільної дороги на поїзд. У 2020 році затверджено стратегію мобільності ЄС, згідно з якою планується інвестувати в розвиток саме залізничних пасажирських перевезень як основного напрямку для міжміських поїздок. І до 2030 року планується збільшити пасажиропотік на залізниці вдвічі.

«У містах на безпеку дорожнього руху суттєво впливає ефективність роботи громадського транспорту. Коли поїздка в місті громадським транспортом — зручна та прогнозована, жителі віддають перевагу йому замість особистого авто. В цьому разі місто стає менш завантаженим і, крім безпеки на дорогах, також поліпшується екологічна ситуація».

Павло Кушнірюк

Транспортний експерт

Для зниження аварійності на українських дорогах варто попрацювати з дорожньою інфраструктурою, вважає керуючий адвокатським бюро «Олександра Кудрявцева» Олександр Кудрявцев.

«Необхідно переобладнати пішохідні переходи в надземні та підземні, тим самим максимально виключивши вихід пішохода на проїжджу частину. Активніше застосовувати звукові та світлові сигнали пішохідних переходів. Підвищити рівень безпеки на зупинках, щонайменше обладнати спеціальними відображаючими стовпчиками. Врегулювати розміщення зовнішньої реклами вздовж автодороги, а саме розташувати бігборди таким чином, щоб вони не відволікали увагу водія».

Олександр Кудрявцев

керівник Адвокатського бюро Олександра Кудрявцева


Читати на The Page