За сім років у Китаї з кукурудзяних полів і боліт виріс новий мегаполіс — Сюнган. Розташований за 100 км від Пекіна, він є одним із найамбітніших проєктів в будівельній історії країни.
Вартість його будівництва уже склала $93 млрд, а стратегічна важливість настільки велика, що сам лідер КНР Сі Цзіньпін зробив Сюнган частиною своєї політичної спадщини.
The Wall Street Journal розповів про хрестоматійний приклад того, що можна назвати потенційним містом-привидом, яке бореться за успіх попри здоровий глузд. переповідає історію чергового проєкту великого будівництва по-китайськи.
Навіщо Китай будує новий мегаполіс
Міста-привиди Китаю — давня проблема країни. За різними підрахунками, близько 65 млн домівок у КНР стоять порожніми. Також існує щонайменше 50 мегаполісів, в яких стоять порожніми цілі райони.
Багато сучасних китайських міст-привидів з’явилися завдяки невдалому плануванню урядовців. Їх створювали задля підвищення урбанізації країни та штучного економічного зростання.
На відміну від них, Сюнган виник як спроба вирішити проблему перенаселення Пекіна. Останніми роками китайська столиця з її понад 20 млн жителів страждає від забруднення повітря та заторів. Життя там не можна назвати комфортним.
Нове місто повинно було стати «розвантажувальним центром», де розміщуватимуться державні установи, провідні технологічні компанії та інноваційні підприємства.

Вид з висоти пташиного польоту на будівельні роботи житлового проекту в новому районі Сьонган, зроблений 15 березня 2023 року. Джерело: Han Bing (Китайська служба новин)
Китайська влада роками у своїх медіа рекламує Сюнган, як «місто майбутнього», де всі послуги автоматизовані і ледве не все можна замовити або забронювати одним кліком.
Також пропаганда КНР проводила аналогії з Шеньчженем — містом, що стало символом економічного дива Китаю з 1980-х років. Однак Шеньчжень ріс природно, залучаючи іноземні інвестиції, а Сюнган створюється штучно за вказівкою уряду, що суттєво впливає на темпи його розвитку.
Місто майбутнього чи місто-привид
На перший погляд, масштаби та темпи будівництва вражають. Тисячі будівель зросли за менш ніж десятиліття:
- сучасні ЖК;
- офісні центри та розкішні готелі;
- одна з найбільших залізничних станцій Китаю, що займає площу 88 футбольних полів і здатна приймати понад 100 тис. пасажирів на день.
Але наразі Сюнган більше схожий на місто-привид. Навіть на вокзалі, розрахованому на величезні потоки пасажирів, панує тиша. Будівлі стоять, але людей на вулицях майже немає. За офіційними даними, в місті живе 1,2 млн осіб. Проте ці дані оманливі:
- значна частина жителів — це мешканці навколишніх сіл, яких буквально змусили переселитися через знесення їхніх домівок;
- багато з тих, хто живе у Сюнгані, пов’язані з будівництвом самого міста;
- очікувалося, що в місто переїде багато державних підприємств, але поки що цей процес йде повільно.
Політичне та символічне значення міста Сюнган для компартії КНР
Сюнган — це політичний проєкт особисто Сі Цзіньпіна. Його цитати та політичні лозунги прикрашають вулиці, підкреслюючи значущість проєкту для компартії.

Диктатор КНР (крайній справа) під час відвідування міста 10 травня 2023-го. Фото: Сіньхуа (державна агенція новин Китаю)
Символічна важливість міста стала очевидною у 2023 році, коли Китай постраждав від масштабних повеней. Тоді уряд ухвалив рішення захистити Сюнган від стихії, направивши воду в сусідні міста та села. Це викликало обурення серед місцевих мешканців, які вийшли на протести.
Хоча держава активно просуває переселення компаній та громадян до Сюнгана, існує низка серйозних проблем:
- низький попит на житло, бо влада жорстко контролює ціни на нерухомість, щоб не допустити «спекуляцій», але це також робить місто менш привабливим для інвесторів;
- відсутність економічного «локомотива» — якщо Шеньчжень став центром інновацій завдяки доступу до іноземних інвестицій, Сюнган будується в умовах економічного сповільнення та торгової війни із Заходом;
- відтік іноземного капіталу — на відміну від 1980-х, сьогодні Китай не є головним напрямком для інвестицій через жорсткий контроль держави та політичні ризики.
Крім того, КНР переживає перший в історії спад чисельності населення. В країні стало менше молодих людей, які можуть переїхати в Сюнган та зробити його успішним містом. При цьому будівництво завжди було важливим фактором росту ВВП Китаю, саме тому міста-привиди продовжували розростатися. Близько 50 млн китайців працюють у будівництві, тобто 3,6% від загального населення.
Проте, якщо Сюнган залишиться лише «політичним символом», без активного економічного життя, він ризикує стати найдорожчим мегаполісом-примарою в історії.
Сам Сі Цзіньпін під час візиту до Сюнгана 10 травня 2023-го наполягав, що план будівництва є «абсолютно правильним», і назвав досягнутий прогрес «чудом». Він також закликав чиновників «зміцнювати впевненість і зберігати рішучість».