Facebook Pixel

У Міноборони не дуже раді існуванню Антикорупційної ради – Анастасія Шуба

Торік Міністерство оборони опинилося в епіцентрі гучних скандалів, пов’язаних, наприклад, з цінами на яйця та куртки, які закуповували для ЗСУ.

У відповідь на це ще за колишнього міністра Олексія Резнікова почали створювати Агенцію оборонних закупівель (АОЗ) і Державного оператора тилу (ДОТ), аби забрати функції закупівель у міністерства.

За стандартами ЄС лише цього було недостатньо для зменшення корупційних ризиків. Такі агенції, як і держпідприємства, повинні мати наглядові ради для додаткового контролю.

Аби прояснити, навіщо потрібні наглядові та антикорупційні ради, The Page поговорив із Анастасією Шубою, членом антикорупційної ради при Міністерстві оборони, яка брала активну участь в створенні наглядових рад при АОЗ і ДОТ.

Що таке наглядова рада та навіщо вона потрібна

Члени Антикорупційної ради при МОУ під час її презентації размом із тодішнім міністром оборони Олексієм Резніковим. Анастасія Шуба (зліва), Євген Грушовець, голова антикор ради (у центрі). Фото: Арміяінфом

Члени Антикорупційної ради при МОУ під час її презентації размом із тодішнім міністром оборони Олексієм Резніковим. Анастасія Шуба (зліва), Євген Грушовець, голова антикор ради (у центрі). Фото: Арміяінфом

Ви є членом Антикорупційної Ради при Міністерстві оборони України. При цьому підтримували запуск наглядових рад при АОЗ та ДОТ. У чому різниця цих двох установ?

Наглядова рада – це орган, створений для контролю за діяльністю державного підприємства. Антикорупційна рада у нас можлива при міністерствах (наразі існує лише при Міноборони. – The Page).

Антикоррада – це watchdog за діяльністю міністерства, але й водночас джерело рекомендацій і пропозицій щодо зміни підходу до процесів роботи задля зменшення корупції. Тобто формування цілої політики у сфері оборони.

Тому їх порівнювати не можна. Єдине, Громадська антикорупційна рада постійно просувала необхідність створення наглядових рад при державних підприємствах, а також прозорий відбір кандидатів, аби таким чином зменшити ризики корупції в оборонних закупівлях.

Чим на практиці у своїй буденні діяльності займається наглядова рада?

Із насправді головного: наглядова рада призначає і звільняє директора держпідприємства та контролює укладання значних господарських правочинів (у тому числі витрат грошей – The Page).

Коли контракт вважається значним і його має контролювати наглядова рада, вирішує статут підприємства, але зазвичай ми говоримо про мільйони гривень.

Також члени наглядової ради несуть відповідальність за порушення закону, якщо вони пропускають неправомірні контракти.

Тобто вона може заблокувати контракт, якщо бачить у ньому корупцію чи її ризики?

Так, це рішення колегіальне, яке ухвалюється всіма членами наглядової ради, вони погоджують або не погоджують укладення того чи іншого контракту. Без їхнього погодження значний контракт не може бути укладеним.

Вони переглядають всі документи, що супутні до контракту, усі необхідні дозволи, ліцензії, перевіряють контрагента (надавача послуги. – The Page).

Тобто в обхід наглядової ради значний контракт жодним чином не може укладатися?

Ні. Саме тому ми як громадська антикорупційна рада і виступали за те, щоб був прозорий, свідомий конкурс з відбору цих кандидатів у наглядові ради.

Чому наглядові та антикорупційні ради не хочуть створювати

Чому навколо Агенції оборонних закупівель і Державного оператора тилу йшла майже річна боротьба за формування наглядових рад?

QuoteНіхто просто про це не турбувався. Рекрутингові кампанії, які здійснювали відбір кандидатів, ще чотири місяці тому подали список кандидатів до Міністерства оборони. Але у міністерстві все вмерло, із кандидатами ніхто не зв'язувався, це десь поклали у довгу шухляду.

Так було, допоки кілька тижнів тому ми (Антикорупційна рада) не зустрілись із міністром Рустемом Умєровим. Одним із ключових питань було подання до Кабміну переліку кандидатів для призначення в наглядові ради. Міністр тоді особисто пообіцяв – кандидатів подали.

Добре, що створення наглядових рад – це вимога наших партнерів, тому в міністерства варіантів особливо не було.

Тобто є люди десь нижче міністра, яким не було б приємним створення наглядових рад?

Якби там не було чого боятися у створенні рад, їх би створювали взагалі без проблем. Ми ж бачимо, що наглядові ради, особливо ті, де присутні міжнародні представники, дійсно показують хороші результати, через це такий спротив у їхньому формуванні.

QuoteЗагалом всі проблеми зазвичай ідуть від «наших» представників, які призначаються державою, а не від міжнародних. Я не пам'ятаю жодного кейсу, коли б ми сказали, що наглядова рада стала поганою через те, що міжнародні представники поводять себе заангажовано або необ'єктивно. Все завжди йде від представників, призначених державою.

Але ж розподіл місць в наглядовій раді визначає статут держпідприємства, ще й комісія незалежного відбору може підкачати.

У різних суб'єктах квота різна. У ДОТ і АОЗ маємо трьох представників міжнародних кандидатів і двох призначених від держави. Це насправді чудово.

Саме тому треба слідкувати на кожному етапі. На етапі формування наглядової ради, на етапі внесення змін до статуту – це, до речі, «працюючий механізм» зміни роботи ради в інтересах різних груп.

Чому лише при Міноборони створили антикорупційну раду

Здається, було дуже багато ентузіазму щодо можливості створення антикорупційної ради при кожному міністерстві, але чомусь не пішло.

Я скажу так: у міністерстві наразі не дуже щасливі, що ми взагалі існуємо.

Чому?

А вам дуже подобається, коли вам в душу заглядають і дихають над потилицею? Саме тому, я думаю, жодне міністерство не ризикне піти на цей крок.

Тобто ми говоримо про закритість від суспільства. Це певні процеси, які міністерства не хочуть показувати. Але на це є запит у суспільства. Ми в умовах повномасштабної війни розуміємо, що фінансів не вистачає на ведення війни, а ми їх просто бездумно в деяких випадках витрачаємо.

Тому суспільство повинно знати, на що йдуть податки, що ними оперують ефективні менеджери.

Часом одним із факторів невдоволення суспільства наглядовими радами є їхня вартість і зарплата спостерігачів. Що ви про це думаєте?

QuoteУявіть собі: представник, наприклад, із Великої Британії, який має колосальний професійний досвід у фінансах або протидії корупції. Як ви вважаєте, на яку заробітну плату він може піти? Чи готовий він приїхати в Україну і працювати об'єктивно, совісно, прозоро і чесно за 50 тис. грн?

Тому високі зарплати для членів наглядових рад – це норма. Це не є чимось унікальним чи таким, що є тільки в Україні. Ні, це абсолютно нормальна міжнародна практика.

На чому варто зосередитись для запобігання корупції, окрім спостереження

Фактично наглядові ради – остання можливість зупинити корупцію на фінальному підписі, проте народжується вона раніше. Отже, як різати її на початках у самому міністерстві?

Так, якщо ми говоримо про превенцію корупційних злочинів, то цим насправді має займатися і Міністерство оборони в рамках запровадження антикорупційних практик. Проте воно не завжди це робить якісно.

До того ж це не завжди про контроль. Це про напрацювання чітких правил гри, прозорих і зрозумілих для всіх, які б прибирали корупційні ризики.

Наприклад, питання внесення передоплати за державними контрактами відбувається виключно за рішенням заступника міністра оборони. Тобто немає жодної конкретної процедури і не прописані критерії, за яких планується передоплата. Немає розуміння, хто може отримати передоплату за контрактом, а хто не може. Навпаки, є дуже багато рішень на власний розсуд, що зазвичай може вести до корупції.

Напрямків із такими проблемами ще точно багато. А правила мають бути написані однозначно так, щоб не було можливості якось використовувати норми на свій розсуд.

Подякувати 🎉