Олексій Резніков був, можливо, найскандальнішим міністром Кабінету Дениса Шмигаля. Що й не дивно – в період гарячої війни мало яке міністерство роздивлялися настільки під лупою, як оборонне. Ми не виключення. Втім, після відставки Резнікова 4 вересня вирішив поговорити не про персоналії, а про політики. Отже, що лишає своєму наступнику, яким має вже сьогодні стати ексголова ФДМУ Рустем Умєров, Олексій Резніков?
Про зради та перемоги МО часів «попередника» поговорив з Громадською радою МО та народним депутатом Ярославом Железняком, одним з найзатятіших критиків ще вчорашнього міністра.
Виклики нового міністра оборони
Анастасія Шуба, голова комісії моніторингу законодавства та нормотворчої роботи при МОУ, виділяє серед ключових такі челенджі:
- забезпечення армії під час підготовки бюджету до наступного року;
- закриття тих потреб, які дає міністерству Генштаб.
«На це потрібно повсякчас і шукати фінансування, і доводити потребу Кабміну. А потреби армії часто з’являються на вчора», — пояснює Анастасія.
Так, наприклад, на своїй останній пресконференції в статусі міністра оборони Олексій Резніков зазначив, що влітку 2022 року з’явилась потреба у придбанні 1 млн 180 тис. зимових курток для ЗСУ, тоді як ще рік тому потреба становила 68 тисяч.
«Окрім того, треба буде не загальмувати ті реформи, які вже почав Олексій Резніков. Нам дуже імпонує створення агенції ресурсного забезпечення, закупівлі озброєння», – каже Анастасія Шуба.
Віктор Прудковських, секретар Громадської антикорупційної ради при Міноборони, каже у коментарі , що Олексій Резніков присвячував 75% своєї роботи налагодженню постачання західної військової допомоги.
«Із тих 25%, які залишаються, для нового міністра основним викликом буде якомога скоріше отримати повне розуміння процесів. І найскоріше продовжити започатковані зміни», – каже пан Прудковських.
Нардеп Ярослав Железняк погоджується, що Олексій Резніков був ефективним на міжнародній арені. "Але його система закупівель — як тилових, так і збройних — під великим питанням. Железняк впевнений, що саме міністр винен у «яйцях за 17 грн і куртках за $29».
Що потрібно зробити новому міністру?
Опитані експерти виділяють такі головні завдання для Рустема Умєрова:
- створити систему оцінки якості зброї – це пропозиція Громради при МОУ, розглядатиметься вже новим міністром;
- створити інститут уповноваженого із закупівель безпосередньо при військових частинах. Це допоможе більш професійно і фахово проводити децентралізовані закупівлі, аніж коли їх робить голова частини;
- реформувати механізми тилових закупівель, аби припинити монополію постачальників на одразу всі 409 категорій харчування (чому склалася така ідіотська ситуація з закупівлею харчування — читайте трохи нижче);
- перевірити вже існуючі закупівлі зброї та їжі на корупційну складову (пропозиція Ярослава Железняка).
Як потрібно змінювати підхід до закупівель
«Проблеми завжди є і будуть. Закупівлі вивели на Prozorro – це хороший крок, але це далеко не вирішення ситуації. Потрібно змінювати підхід до закупівель», – каже Анастасія Шуба.
Головна проблема в тому, що зараз закупівлі відбуваються великими лотами – це не дозволяє дрібним постачальникам працювати.
Аби брати участь в тендері, наприклад, на постачання харчування ЗСУ, постачальник повинен:
- бути спроможним закрити аж 409 позицій різних продуктів!
- мати 20-30 млн грн для гарантійного внеску (зазвичай 3% від суми договору)
Як уникнути монополії за таких умов? Варіант рішення – виносити кожен товар на торги окремо
«Хороший приклад — закупівля питної води. Вона не йшла як позиція за каталогом, а виносилась на торги окремо, і виробники питної води змогли брати участь у цьому тендері», – розповідає Анастасія Шуба.
Як результат, ціна знизилась, якість води покращилася, бо вона купується у виробника саме води, а не постачальника всіх продуктів.
Як нові агенції з тилових та збройних закупівель мають змінити стан речей
«Система була абсолютно непрофесійна. На сьогодні Міноборони передає всі закупівлі, усіх 409 продуктів харчування, на півроку або цілий рік, по цілій області або навіть більше лише одній монопольній кампанії, яка стає єдиним незамінним постачальником усіх продуктів харчування», – коментує вимогу про закриття одразу всіх 409 позицій каталогу харчування Віктор Прудковських.
Він зазначає, що подібної практики у світі просто не існує. Це треба змінювати, а виходом стало створення агенції, вона має прибрати монополію окремого постачальника та обирати всі параметри закупівлі: скільки підрядників використовувати, на які строки, які лоти робити, чи на цілі області тощо.
«Сенс агенції в тому, що вона незалежна. Це відокремлення ресурсного забезпечення від внутрішньої волі чиновників міністерства», – пояснює Віктор Прудковських.
Що встиг зробити Резніков, а що доведеться завершити новому міністру
Олексій Резніков встиг призначити голову ресурсної агенції (також її називають агенцією з тилових закупівель). Ним став Арсен Жумаділов. Але Віктор Прудковських зазначає, що до повного запуску агенції ще далеко, адже вже на новому міністрі лежить надання можливості розпорядження бюджетними коштами агенцією.
На потребі запуску прозорої агенції із закупівель наполягає й Ярослав Железняк, щоб «більше не було курток по $29 та яєць по 17 грн».
Більше того, Анастасія Шуба додає:
«Міністерство ще має напрацювати закупівельні процедури, згідно з якими будуть обиратися постачальники, проводитися конкурси, тендери, обиратися переможці», – вважає Анастасія.
А Віктор певен, що агенція буде зіштовхуватись із сильними викликами при зміні закупівельної стратегії.
«Вона буде отримувати певний спротив цим змінам, і наявність сили волі з боку міністерства дотримуватись того, що вирішить агенція, буде дуже великою допомогою для її розвитку», – вважає пан Прудковських.
Які успіхи були у Міноборони за Олексія Резнікова
«Попередньому міністру я вдячний за багато змін, він отримав удар як політична відповідальна персона. Це не виходить на рівень національних новин, але робота антикорупційного департаменту розвивається на сьогоднішній день. Вони демонструють певні моменти ефективності», – каже секретар Громадської антикорупційної ради при Міноборони.
Ефективні кроки, які зробили за час міністра Резнікова, на думку Шуби та Прудковських, були наступні:
- почали повертати закупівлі на Prozorro;
- створили дві агенції з закупівлі ресурсів для фронту та озброєння: повністю відділяє закупівлі від Міноборони і робить їх незалежними, чим значно знижує корупційні ризики;
- розбудували антикорупційну систему в Міністерстві оборони до департаменту;
- створили Громадську антикорупційну раду при МОУ (першу при будь-якому з українських міністерств);
- Успішна комунікація на міжнародній арені
Можливо, Олексій Резніков і був тим чи іншим чином дотичний до корупційних скандалів, в яких його звинувачують, адже його слова, що розслідування ДАСУ щодо Міноборони не виявило «яєць по 17» ніяк перевірити не можна, воно засекречене. У скандалі щодо курток, хоч питання до міністра і є, але набагато менше, ніж декларували розслідувачі.
Але пан Резніков точно залишив вже непогану базу для Рустема Умєрова чи іншого нового міністра оборони, бо розвиток закупівельних агенцій, перша Громрада при міністерстві в Україні та розбудова антикорупції – це немало. Так само багато залишилося й проблем. Тож новому міністру також доведеться вигрібати Авгієві стайні Міністерства оборони.