З моменту появи соціальні мережі стали центром саморефлексії, самореклами і, дедалі частіше, самовдосконалення. Проведіть більше кількох хвилин у TikTok або Instagram, і контент, що просуває все, від мантр догляду за собою до косметичних процедур, може швидко переповнити вашу стрічку. Але одна тенденція особистісного зростання набирає особливої популярності в цифровій сфері – це «культура суєти», «гріндсет» або #grindset.
Випливаючий із всепоглинаючого ставлення до роботи, гриндсет фактично означає відданість ідеалу безперервної продуктивності, де постійна старанна робота означає прогрес у роботі, отже, й у житті.
І хоча ця культура самостійної продуктивності допомагає багатьом зберігати мотивацію, очікування визначних результатів, що досягається в результаті постійного порівняння, тепер стало серйозною причиною стресу для молодих людей.
Платформа Common Sense Media спільно з вченими Гарвардської вищої школи освіти та Університету Індіани провели репрезентативне опитування підлітків у США (близько 1600 інтерв'ю). Респонденти розповіли про різновиди тиску, який вони відчувають найчастіше, а також про те, що впливає на цей тиск, і як соціальні мережі та ігри можуть посилити чи послабити тиск.
Якого тиску зазнають підлітки
Підлітків попросили оцінити, наскільки сильний тиск вони особисто відчувають у шести областях, включаючи зовнішність, дружбу та академічну успішність. Більшість (81%) опитаних повідомили про тиск, який змушував їх почуватися погано принаймні в одній області. Більше половини (52%) заявили, що зазнають негативного тиску у трьох або більше категоріях.
У яких категоріях підлітки зазнають тиску:
- «План гри» – 56% підлітків зазнають тиску, пов'язаного з необхідністю визначити свій майбутній життєвий шлях (наприклад, коледж, кар'єра, відносини);
- досягнення – 53% зазнають тиску, вимагаючи від себе винятковості та вражаючих результатів за допомогою своїх досягнень (наприклад, відмінних оцінок, роботи);
- зовнішній вигляд – 51% відчувають тиск, пов'язаний з необхідністю виглядати якнайкраще або подавати себе певним чином (наприклад, слідувати тенденціям, мати певний тип статури);
- соціальне життя – 44% зазнають тиску, пов'язаного з необхідністю вести активне та помітне соціальне життя (наприклад, зустрічатися з друзями, відвідувати громадські заходи);
- дружба – 41% відчувають необхідність залишатися на зв'язку та надавати підтримку друзям (наприклад, негайно відповідати на повідомлення та дописи у соціальних мережах);
- активізм – 32% відчувають необхідність робити добро для своєї спільноти чи світу або бути в курсі різних питань (наприклад, підтримувати благодійні організації чи жертвувати гроші, бути в курсі новин).
Дівчатка та небінарні підлітки, а також підлітки ЛГБТК+ повідомили про більший тиск у кожній категорії.
Молоді люди з вищим соціально-економічним становищем та батьки яких мають більш високий рівень освіти повідомили про більший тиск у «Плані гри», досягнень та зовнішнього вигляду.
Понад чверть опитаних (27%) повідомили про боротьбу з вигорянням. Зазвичай це проблема дорослих у професійному середовищі, але вигоряння все частіше зустрічається і у молодих людей, і це відкриття, як виявилося, корелює з кількістю та інтенсивністю тиску, з яким вони стикаються.
Тиск виходить із різних джерел
Підлітки розповіли, що тиск виходить із багатьох джерел, включаючи значний тиск з боку дорослих, а також їхні власні внутрішні почуття та стандарти. Батьки та консультанти, наприклад, відіграють велику роль у тиску «Плану гри» та досягнень, а тренери та педагоги також впливають на тиск досягнень. Самі підлітки є великим джерелом тиску, який вони відчувають щодо своєї зовнішності.
Соціальні мережі відіграють подвійну роль тиску: послаблюють одні чинники і посилюють інші, але ще не все.
Підлітки частіше кажуть, що соціальні мережі постійно збільшують тиск, а не зменшують його. Наприклад, 48% підлітків, які відчувають тиск зовнішнього вигляду, вказують на те, що соціальні мережі посилюють цей тиск, тоді як 7% кажуть, що вони зменшують його.
Але соціальні мережі іноді можуть послабити соціальний тиск, поряд з іншими своїми перевагами, такими як: зв'язок з іншими людьми, підтримка навчання та поглиблення інтересів. Значна частина підлітків (39–53%) кажуть, що соціальні мережі принаймні іноді послаблюють кожен із шести досліджених тисків.
Ігри відрізняються від соціальних мереж – вони частіше служать засобом розрядки або відволікання від стресу та тиску.
З 80% підлітків, які сказали, що грають у соціальні ігри, кожен четвертий заявив, що ігри є важливим клапаном для скидання напруги. Проте деякі зазначили, що ігри можуть бути лише тимчасовим відволіканням, яке затримує усвідомлення тиску.
Підлітки, які більше дбають про себе, повідомляють про менше вигоряння, але більшість не практикують таку поведінку постійно. Так:
- майже половина (45%) не спали навіть сім годин у більшість ночей протягом попереднього тижня;
- більшість (60%) не виконали рекомендації Американської академії педіатрії про щоденні заняття спортом;
- кожен п'ятий не мав жодної «глибокої та змістовної» розмови з другом за останній тиждень;
- кожен шостий не мав часу побути на свіжому повітрі або на природі.
Дані фокус-груп показують, що турбота про себе, яка розглядається деякими підлітками як «витрата часу» і знецінюється у ширшому культурному контексті, схоже, підносить продуктивність.