Сьогодні реалії ведення бізнесу в Україні вимагають від нас перевіряти підприємців, з якими ми працюємо, бо від надійності контрагентів часто залежить успіх співпраці з ними. Так ви можете дізнатися, чи мають вони достатньо коштів, яка у них репутація та чи є якісь ризики від роботи з ними для вашого бізнесу.
Шукаємо червоні прапорці
Перевіряти контрагентів потрібно завжди, а особливо, якщо це ваша перша угода з ними. Ось на які речі варто звертати увагу.
Вік компанії
Якщо компанія вже працює кілька років, не має податкового боргу та успішно бере участь у тендерах — це вже непоганий знак. Однак якщо підприємство нещодавно зареєстроване, є ризик, що це компанія-одноденка, яку створили, щоб укласти контракти, зібрати попередні оплати за надання послуг чи постачання товарів і зникнути в невідомому напрямку.

Поцікавтеся у вашого потенційного партнера, чому він створив нову компанію, та якщо вже раніше займався бізнесом, що сталося з попереднім підприємством.
Фінансові питання
Перевірте розмір статутного капіталу в юридичної особи: якщо він чималий, це показує хоча б мінімальну здатність контрагента накопичити реальну суму коштів і майна. Цей же розмір гарантуватиме інтереси кредиторів. Якщо ж це декілька тисяч чи навіть сотень гривень, варто почати турбуватися та перевіряти інші ознаки ризиковості.
Крім того, якщо вам прийде платіж від сумнівного контрагента, є ризик, що банк перевірятиме вас ще прискіпливіше на дотримання вимог фінансового моніторингу.
Не зайвим буде перевірити, чи не перебуває контрагент у стані припинення діяльності чи ліквідації. Якщо він не заплатить вам вчасно за рахунками чи не поставить товар, борги в таких випадках стягнути буде складно. Також переконайтеся, що в контрагента немає податкового боргу та чи він зареєстрований платником ПДВ.
Чому це важливо: під час банкрутства спочатку погашаються борги із зарплати та податків, і лише в останню чергу — борги перед кредиторами. Тож якщо ваш контрагент має небагато коштів і майна, ви можете не отримати ні копійки.
Коли ви зустрічаєтеся з представником іншої сторони для укладання договору, дізнайтеся, які в нього повноваження та чи немає щодо них обмежень у статуті. Наприклад, директор ТОВ може мати право підписувати угоди на суму лише до 150 000 грн, а будь-які дорожчі контракти потрібно додатково погоджувати із загальними зборами ТОВ.
У такому випадку вам доведеться чекати на це погодження або взагалі через тривалий час отримати відмову в укладенні угоди!
Репутація та вимоги до бізнесу
Контрагент стверджує, що активно займається поставками харчових продуктів по всій Україні, але таких КВЕДів не має? Важливо звернути увагу на сфери діяльності його бізнесу, які офіційно вказані в реєстрі, та чи має він потрібні ліцензії та дозволи. Звісно, потім йому доведеться відповісти за неякісні роботи чи товари.
Порада: для вас набагато вигідніше навіть не починати співпрацю з таким неблагонадійним контрагентом, ніж потім намагатися повернути втрачені кошти.
А що там із судами нашого майбутнього партнера? Варто впевнитися, що до нього ніхто не має претензій зараз чи не мав раніше. У реєстрі судової практики можна перевірити за повним ПІБ або назвою компанії, чи не був контрагент учасником судових спорів.
Якщо ви знайдете тривалу судову справу, за якою він винен комусь чималу суму, у вас мають з’явитися серйозні питання про його платоспроможність.
Ідемо далі: а хто дійсно володіє цим бізнесом? На першій зустрічі підприємець переконує, що він головний власник і приймає всі рішення сам. Однак під час перевірки може виявитися, що він має лише певну частку в компанії, а в інших співвласників є свої вимоги до бізнес-партнерів. Тож ви можете потиснути руки одній людині, а коли залишаться лише «формальності» (як переконують вас) із підписання договору, побачите нові невигідні для вас умови.
Крім того, кожного співвласника варто перевіряти окремо. Особливу увагу звертайте на їхнє громадянство: якщо в структурі компанії є громадяни російської федерації, що мають від 10 % бізнесу, угоди з такими компаніями заборонені Постановою Кабміну.
Додатково також запросіть у контрагента гарантійний лист, що він не співпрацює з країнами, компаніями та людьми, які перебувають під санкціями.
Але кілька власників — не єдиний ризик у вашого партнера. Варто також звернути увагу, як часто в підприємстві проходили зміни:
- додавалися нові співвласники;
- призначалися та звільнялися директори;
- зменшувалася кількість власників.
Чим частіше такі зміни відбуваються, тим більше приводів для вас замислитися над благонадійністю контрагента та перевірити репутацію кожного з учасників компанії.
Звісно, варто зважити, чи не проводив цей бізнес угод із поглинання та реструктуризації, бо тоді певні зміни в структурі власності будуть очікуваними.
Як бачимо, ваш контрагент може мати чимало прихованих ризиків. Якісь підозри можуть не виправдатися, ви успішно виконаєте ваші договори, отримаєте потрібний товар, послугу чи кошти та потиснете один одному руки. Однак краще перевірити всі можливі нюанси, ніж потім кусати лікті та витрачати час і гроші на спори та пояснення органам влади.
Перевіряємо контрагента
Сьогодні працює кілька десятків публічних реєстрів із різною інформацією про підприємців. У них ви зможете знайти потрібні дані про бізнес, його активи та фінансовий стан.
Наводимо перелік найрозповсюдженіших реєстрів та що ви зможете перевірити в них:
- Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (ЄДР) — основні дані про бізнес, його власників, адресу та важливі дати;
- Реєстр платників єдиного податку та Реєстр платників податку на додану вартість — інформацію про сплату контрагентом податків і податковий борг;
- Реєстр боржників із заробітної плати — чи вчасно контрагент сплачує зарплату працівникам;
- План-графік проведення документальних планових перевірок платників податків — чи не планує податкова завітати з інспекцією;
- Реєстри прав на нерухомість — чи не висить на нерухомому майні контрагента арешт чи іпотека
- Реєстр судових рішень — чи не чекає на власника або його бізнес кругла сума штрафу або багаторічний спір;
- Реєстр підприємств, щодо яких порушено провадження в справі про банкрутство — чи у вашого боржника взагалі залишаться гроші, щоб розрахуватися з вами;
- Реєстр корупціонерів — чи не намагався ваш контрагент вирішити свої питання за допомогою хабарів.
Як працювати із цими реєстрами? Отримайте від контрагента основні дані про компанію:
- повну назву підприємства;
- код ЄДРПОУ
- ПІБ контрагента (власника та директора підприємства);
- податкову інформацію контрагента.
Цього буде достатньо, щоб із вашого комп’ютера через ці онлайн-ресурси та портал «Дія» ввести ці дані та перевірити бізнес-партнера на благонадійність.
Захищаємо себе від ризиків
Гарна репутація потенційного партнера — лише частина справи. Що робити, якщо контрагент без вад у минулому раптом перестав виходити на зв’язок, не оплачує рахунки, не надсилає товар чи іншим чином ігнорує свої обов’язки? Після перевірки ви маєте закріпити між вами юридичні гарантії, що він усе виконає вчасно, а якщо порушить домовленості — муситиме сплатити штрафи.
Для цього у вас має бути підготовлений типовий договір. При його складанні змоделюйте всі можливі спірні ситуації, щоб ще до їхнього настання передбачити, як ви будете їх вирішувати.
Що має бути в типовому договорі
У договорі обов’язково мають бути 3 істотні умови — без них укласти його не вийде:
- предмет договору (те, заради чого ви його укладаєте, тобто перелік послуг, робіт або товарів);
- ціна (всі суми та розрахунки за договором);
- строк дії (коли договір починає діяти та закінчується, а також, чи може продовжуватися автоматично).
Крім цих умов, рекомендуємо дотримуватися таких рекомендацій від MK Legal Service:
- ваш типовий договір має таке ж важливе значення, як і кожне рішення, прийняте керівництвом компанії;
- зберігайте баланс інтересів, захищайте себе, але й не ставте контрагента в очевидно невигідне становище — в іншому випадку ви ризикуєте отримати безліч правок, і це може затягнути час;
- не використовуйте договір, завантажений з інтернету;
- врахуйте всі попередні усні домовленості — якщо їх немає на папері, про них усі забудуть;
- чітко встановлюйте строки виконання договору та враховуйте можливі затримки;
- передбачайте умови форс-мажору (тепер, здається, про них знає кожен підприємець);
- встановіть санкції за порушення умов договору — як за невчасне виконання, так і якщо сторона в принципі не виконає свою частину угоди.
Упевніться, що контрагент однаково з вами розуміє, що він на себе бере та що йому загрожує за порушення умов договору. Якщо він взагалі відмовляється від включення пунктів про відповідальність, задумайтеся: чи варто мати справи з таким підприємцем.
Робимо висновок:
- Повна перевірка контрагента в згаданих реєстрах — базове завдання кожного власника бізнесу. Вам буде простіше вести справи з перевіреним партнером, а знайдені підозрілі моменти дадуть аргументи відмовитися від, на перший погляд, вигідної угоди.
- Грамотно складений договір із чіткими істотними умовами та санкціями за їхнє невиконання допоможе вам захистити свій бізнес, активи та кошти в суді, якщо контрагент все ж виявиться неблагонадійним.