Схід України, степ. Події розгортаються на тлі війни. Польовою дорогою, між двома курганами, пролітає пікап, здіймаючи куряву. За кермом Ніндзя, на задньому сидінні Фауст. У кузові дрімає старий «Vampire»… Таким міг би бути початок фантастичного трилера, але це не трилер, а реальність. На цій картинці все справжнє.
Крім Фауста на пасажирських сидіннях Пастор, Матвій та Колючий. Це позивні курсантів навчального центру батальйону ударних безпілотних авіаційних комплексів «АХІЛЛЕС» 92 окремої штурмової бригади. Ніндзя – позивний інструктора. Йому 37 років, два з половиною з яких він провів на фронті.
Сьогодні курсанти під керівництвом Ніндзі вперше у житті піднімуть у небо ударний гексакоптер «Vampire». За годину вони відчують себе не просто солдатами, а членами розрахунку нічного бомбера. Мине пару тижнів, і розрахунок буде вдосконалювати свої навички вже на бойових позиціях.
Перші кроки бійців – частина батальйонного онбордингу, тобто процесу навчання, адаптації та вливання в команду. Сформувалась така технологія не за один день. 31 січня 2024 року на основі роти ударних БпАК «АХІЛЛЕС» було створено батальйон. Майже одразу розпочалася рекрутингова кампанія. Це означало, що за кілька місяців особовий склад підрозділу мав збільшитися в кілька разів.
«30 березня під час формування батальйону стало очевидно, що найбільш ефективна підготовка має бути зреалізована на базі самого підрозділу, – згадує командир батальйону Юрій Федоренко (позивний Ахіллес). – Відповідно, мною, як командиром батальйону, було ухвалене рішення про утворення навчального центру під керівництвом Шпильки (командирка навчального центру)».
Як саме треба вчити різних спеціалістів підрозділів безпілотних систем ЗСУ перед виходом на бойові позиції? Вичерпної відповіді не існує. Є низка методологій з підготовки екіпажів безпілотних систем. Але через динамічну зміну технічних засобів та обстановки на полі бою тактика застосування та засоби теж змінюються. Тому загальні методички з навчання постійно доповнюються, до чого активно долучені представники батальйону ударних БпАК «АХІЛЛЕС» 92 ОШБр.
Ось як це відбувається.
Народження школи батальйону «АХІЛЛЕС»
Серед полів та лісосмуг Харківщини розташовано захований від зайвих очей навчальний заклад. Сюди новобранці батальйону потрапляють на фахову підготовку одразу після проходження курсу базової загальновійськової підготовки. Тут кожен з них отримує знання та переймає досвід відповідно до своєї військової спеціальності. Але не тільки.
«Вчитися необхідно всім і завжди. Під час війни постійно вдосконалюються технології, з’являється техніка зі штучним інтелектом та нові зразки озброєння, – говорить Ахіллес. – Крізь наш навчальний центр проходять як новачки, так і досвідчені бійці, що потребують нових знань та підвищення кваліфікації».
Методики та програми тут націлені на навчання не просто окремих спеціалістів, а злагоджених розрахунків. А також на сам процес злагодження. Більшість інструкторів – діючі пілоти батальйону, які тренують новачків у перервах між бойовими чергуваннями.
Один з інструкторів – 21-річний пілот FPV на псевдо Дарвін. У квітні 2024 року розрахунок Дарвіна протягом доби знищив 10 одиниць ворожої техніки противника. В навчальному центрі Дарвін тренує майбутніх пілотів FPV.
Ми спілкуємося з інструктором після його першої лекції перед курсантами. Майстер FPV-пілотажу говорить, що для себе вже виділив кількох хлопців, які, на його думку, мають шанси стати класними пілотами.
«Щоб повною мірою відшліфувати навички пілотування і вийти на свій піковий рівень, мені знадобився рік, – ділиться міркуваннями Дарвін. – Якби на початку цього шляху я пройшов курс у такому навчальному центрі, цей термін був би значно меншим».
За перші два місяці навчальний центр підготував велику кількість членів бойових екіпажів, як денних, так і нічних місій. Більшість цих фахівців вже встигли показати гарні результати під час виконання бойових завдань.
«Я оцінюю такі показники як високі, – підсумовує Ахіллес. – Передусім це заслуга керівниці навчального центру, яка має не тільки необхідні знання, освіту та педагогічний стаж, а й неймовірний бойовий досвід».
Хто ця людина?
Шпилька та її секрети
Керує навчальним процесом сержантка на позивний Шпилька. Вона готує не тільки курсантів, а й інструкторів: разом з ними розробляє методики та тести. А ще Шпилька директорка, завгоспка і, звичайно ж, викладачка-інструкторка.
Її дисципліна – навігація та штурманська справа, або, як говорить сама викладачка, «навігація з повітря». Одне із завдань інструкторки – навчити хлопців та дівчат формувати очікування того, як виглядатиме та чи інша місцевість спочатку на карті, а потім на екрані наземки під час польоту до цілі.
Ще кілька місяців тому Шпилька була командиркою взводу FPV-розрахунків. На фронті з першого дня повномасштабного вторгнення. У неї кілька військових спеціальностей, але навігація в її життєвому досвіді займає особливе місце.
«У третьому класі школи мати за ручку привела мене в секцію спортивного орієнтування, – розповідає вона. – Вже в зрілому віці був період, коли я буквально жила від походу до походу. Деякі з них тривали по два місяці. Навігаційне забезпечення зазвичай було моєю задачею. Я прошивала навігатори, прокладала маршрути на мапах, і мені це дуже подобалося. Нічне орієнтування обожнювала».
Лекції з навігації, які читає Шпилька, не просто цікаві, вони захопливі. Кожен слайд на екрані з сухою технічною інформацією вона пояснює, пригадуючи історію зі свого фронтового життя.
Інструкторка придивляється до кожного курсанта. «Цікава група, – каже вона після занять. – Пастор непогано підкований… Фауст – цікава людина. На перший погляд, не впевнений, але він єдиний, хто не попався на хитрість в задачі на зворотні азимути…»
У 2014 році Шпилька долучилася до харківського Товариства сприяння обороні (ТСО). Тоді ж у неї з’явився перший інструкторський досвід. «Якийсь час я вела на базі ТСО курс з топографії, – згадує вона. – Пам’ятаю, як на практичні заняття прийшли чоловіки в бронежилетах. Весь день вони бігали лісом і дуже втомилися. Під вечір були повністю виснажені. Того дня вони так і не зрозуміли, як ходити по азимутах та контролювати напрямок. А я для себе зробила висновок: людина або страждає, або навчається».
У навчальному центрі все зроблено для того, щоб курсантам було комфортно. Тут не проводяться виснажливі марш-кидки, а порядок денний побудований так, щоб був вільний час. Курсанти надягають бронежилети лише на заняттях з тактичної медицини.
«Мені принципово важливо, щоб люди висипалися, були ситі, не задовбані фізично і щоб у кожного був у руках планшет, – посміхається Шпилька. – Це не просто забаганки, це методологічні засади».
Найбільшими своїми досягненнями Шпилька вважає не кількісні показники, а те, що їй вдалося зламати деякі хибні стереотипи серед колег-побратимів.
«Розумієте, колись процес вливання в бойовий підрозділ відбувався за принципом «на позиції навчишся», – пояснює Шпилька. – Люди, дійсно, таким чином вчилися. Але боєць, який проходив цей шлях, тривалий час не міг самостійно приймати рішення. Тому що йому на системному рівні не пояснювали перелік задач, не давали «базу випадків» та алгоритми – як діяти в тих чи інших випадках».
За словами Шпильки, такий стихійний процес занурення у військову спеціальність створював хибні уявлення про деякі функції та спеціальності.
Інструкторка емоційно продовжує: «Вдалося додавити сприйняття роботи штурмана як, в першу чергу, менеджера, а вже потім – як навігатора. Тому що штурман – це багатозадачність, це стресостійкість. Тому що робота штурмана не тільки про навігацію, а й про керування, оскільки саме він передає завдання від командування та має контролювати процес їх виконання. Якщо у людини немає організаційних здібностей, навігація цього не компенсує».
Відчувається, що свій погляд їй доводилося обстоювати не раз. «Були ситуації, коли до потреб навчального центру ставилися як до чогось другорядного. Це стосувалося, зокрема, матеріально-технічного забезпечення. В таких випадках я напряму звертаюсь до командира. Він мене розуміє. Тому я вірю, що з часом наш навчальний центр стане одним з найкращих в Україні», – говорить Шпилька.
З чого розпочинається навчання пілотів БпЛА
Базова частина курсу розпланована на кілька етапів. Перші три дні ознайомчі. Вони потрібні більше інструкторам, щоб провести селекцію курсантів, зрозуміти, до якої спеціальності кожен з них схильний.
В ці ж дні курсанти відпрацьовують навички з тактичної медицини. Заняття з такмеду проводить тренер на псевдо Дід Павук. Попри спеку, бійці в повному екіпіруванні відпрацьовують порятунок поранених. Дід Павук не стоїть осторонь, а так само, як і його учні – в бронежилеті, – виконує ті самі вправи.
На відміну від багатьох інших інструкторів, Дід Павук долучився до лав батальйону лише у 2024 році. Під час війни він викладав такмед та надавав допомогу на волонтерських засадах у різних підрозділах ЗСУ. Зрештою зупинив свій вибір на батальйоні «АХІЛЛЕС».
«Дуже мені командир сподобався, – пояснює рішення Дід Павук. – Ахіллес авторитетна людина, і його авторитет серед особового складу тримається не на страху, а на людській повазі. Всі мої сподівання справдилися. Батальйон став місцем реалізації моєї мрії. Тут я вдягнув піксель і, зрештою, відчув себе частиною ЗСУ».
Після «ознайомчого тижня» – тиждень підготовки, сфокусований на фахових компетенціях пілотів FPV та нічних бомберів (Matrice, "Vampire"). Під час цього періоду бійці вчаться керувати БпЛА та проходять курс навігації. Третій тиждень – стажування на бойових позиціях у складі вже діючих, досвідчених розрахунків.
Найцікавіший, напевно, другий тиждень. Саме під час цього етапу курсанти вперше по-справжньому знайомляться з безпілотниками. У ці дні вже зрозуміло: чи вийде з того чи іншого учня фаховий пілот, штурман, інженер боєкомплекту.
Політ нормальний
Перший день другого тижня – навчання. Польовою дорогою, між двома курганами, пролітає пікап, здіймаючи куряву… За кермом – інструктор Ніндзя, на пасажирських сидіннях курсанти: Фауст, Пастор, Матвій та Колючий. Всі вони – розрахунок ударного БпЛА під назвою «Vampire». У кузові – «Vampire» власною персоною.
Фауст – пілот. Задумливий молодий чоловік з рудою бородою. У Фауста диплом фінансиста і сертифікат оператора БпЛА. Поруч з ним Пастор – штурман. Пастор кремезний, енергійний та впевнений. Попри позивний, Пастор до релігії особливого стосунку не має – у мирному житті працював бізнес-аналітиком в IT-компанії. Ще до мобілізації він закінчив курси пілотів і пройшов військовий вишкіл у центрі «Український легіон».
У розрахунок «Vampire», крім пілота та штурмана, входять технік і заряджаючий (він же – інженер боєкомплекту). В ролі техніка – Колючий. Схожий на юнака, хоча вже не юнак. Колючий – дипломований інженер-механік. Кілька років захоплювався авіамоделюванням. Під час війни хобі перетворилося на його основну спеціальність.
Заряджаючий – Матвій. Йому 51 рік, у мирному житті будівельник. Він найстарший за віком серед усіх курсантів. Це привід для хвилювання. Час від часу Матвій позіхає. Насправді у кожного з бійців є привід для хвилювання. Навіть у кремезного Пастора. Чи вдасться фінансисту, бізнес-аналітику, інженеру та будівельнику стати злагодженою командою?
Ніндзя відчуває загальний настрій і підбадьорює: «Пацани, не бійтеся, все буде нормально». Пікап повертає в посадку і зупиняється.
Хлопці вивантажують гексакоптер. Ніндзя проводить детальний інструктаж. Фауст підіймає коптер. Пастор тримає в руках два планшети і віддає команди. «Vampire» віддаляється, перетворюється на чорну точку на фоні білих хмар і розчиняється в небі. За кілька хвилин точка з’являється знов, набуває обрисів величезного хруща, знижується.
Перший виліт, другий, третій. Під час третього вильоту відчувається трохи помітне напруження. Інструктор уважно спостерігає за хлопцями, але не підходить до них. «Знаєте, що зараз відбувається? – Ніндзя коментує роботу своїх підопічних пошепки, так, щоб вони не чули. – Хлопці попали в зону дії РЕБ, почали втрачати зв’язок з дроном. Це вже схоже на справжні навчання…»
За якийсь час Фауст і Пастор з полегшенням видихають. На обрії з’являється «Vampire».
«Пацани, ви молодці! – вітає їх з першою перемогою Ніндзя. – Будете літати, перспективна команда!»
Це був не просто педагогічний хід. Пізніше Ніндзя скаже: «У них, дійсно, є потенціал, вони себе спокійно ведуть у критичній ситуації. Це важливо».
Нова сторінка
Трохи згодом Фауст зізнався, що дуже хвилювався. Але, на думку Ніндзі, «дуже» – це коли руки-ноги трусяться, а Фауст свої емоції контролює. Ще трохи тренувань, і колишній фінансист перетвориться на фахового пілота.
Під час перерви з’ясовується, що Фауст насправді не фінансист. Диплом з банківської справи у нього є, але працював він в інтернет-магазині, читав філософські книжки та перетворював свої роздуми на музику в стилі doom metal. Став засновником сольного проєкту, випустив два альбоми.
«Я ніколи не мріяв про банківську кар’єру. В сімнадцять років мені здавалося, що життя пішло під уклін і вступ у виш на економічну спеціальність був чимось на кшталт символічного самогубства», – посміхається Фауст.
Останній альбом Фауста вийшов у травні 2024 року. Це музичне полотно, просякнуте трагічним світоглядом. «Мені хотілося якнайшвидше випустити альбом – адже в будь-який момент я міг опинитися на фронті і загинути», – сказав він в інтерв’ю одному з музичних видань.
Намагання стати пілотом БпЛА – друга спроба Фауста потрапити на фронт. До цього він планував влитися до лав ССО. Але не розрахував сили – через проблеми зі здоров’ям довелося залишити підрозділ.
На зворотному шляху Фауст задумливо дивиться у вікно. Цілком можливо, що в цей момент в його душі народжується нова мелодія. Здається, цього разу все вийшло. Фауст став пілотом. Ще одна сторінка життя перегорнута.
Все вийшло не тільки у Фауста. Вже зрозуміло, що Пастор буде справжнім штурманом, а допитливий і кмітливий Колючий – техніком. Час від часу посміхається 51-річний Матвій: його страхи були марними. Кожен опинився на своєму місці.
«Я ж казав, що ви круті, пацани!» – весело вигукує Ніндзя і набирає швидкість. Пікап здіймає хмару куряви і зникає за обрієм.
Ми пропонуємо підтримати збір «Крила Ахіллеса». Батальйон ударник безпілотних авіаційних комплексів «АХІЛЛЕС» 92-ї ОШБр ім. кошового отамана Івана Сірка, який тримає оборону на Харківському напрямку та проводить ударні дії по військових цілях на Бєлгородщині, проводить збір на крила зі штучним інтелектом.
Номер картки: 5375 4112 2192 2235