Винищувачі для України: хто навчає пілотів і чи дадуть Києву літаки. Фото: Wikipedia
Україна сподівається у перспективі перейти на західні сучасні винищувачі з радянських МіГ-29 і Су-27. Втім, поки що питання полягає в тому, щоб Захід взагалі відкрив для Києва постачання винищувачів — як старих, так і сучасних, що допомогло б захистити українське небо від таких атак, як обстріли 9 березня.
Українські пілоти вже показали себе, як професіоналів своєї справи. З моменту повномасштабного вторгнення росії в Україну наші аси захищають повітряний простір.
Так, наприклад, таємничий пілот-винищувач на своєму МіГ-29 Fulcrum, якого стали називати «Привидом Києва», виявився гарно видуманою легендою, що підтримувала дух не тільки пілотів, а й звичайних людей. ВПС України розповіли, що міф народився зі збірного образа льотчиків 40-ї бригади тактичної авіації, які захищають небо над столицею.
Але хоч «Привид Києва» і виявився міфом, дух та міць наших пілотів — не придумана.
Після того, як західні країни погодилися постачати Україні сучасні танки, українські лідери та пересічні громадяни відновили свої заклики щодо винищувачів.
Що Україні відповіли на прохання про винищувачі
Велика Британія
Винищувачі Typhoon. Велика Британія поки не готова передати їх Києву. Фото: Wikipedia
Велика Британія не готова надавати Україні сучасні винищувачі Typhoon, про які просив президент Володимир Зеленський під час візиту до Лондона. Лондон, втім, запевнив, що Київ точно може отримати їх після війни. Міністр оборони Бен Воллес заявив також, що, якщо європейські країни нададуть Києву радянські літаки, такі як МіГ-29 і Су-24, Велика Британія готова компенсувати їх своїми літаками.
За його словами, навряд чи хтось надасть Україні сучасні винищувачі навіть через півроку:
«Сучасні літаки, такі як Eurofighter, який ми у Великій Британії називаємо Typhoon, будуть поставлені в Україну лише після війни».
Втім, він зазначив, що підготовка пілотів займає багато часу, і її краще розпочати вже зараз, аби бути готовими на випадок, якщо війна затягнеться, і рішення про постачання винищувачів буде прийняте політично.
Польща
Польський МіГ-29 та F-16 ВПС США. Польща готова передати МіГ-29, проте каже, що F-16 в неї замало. Фото: Wikipedia
Варшава розгляне можливість передачі Україні МіГ-29, заявив президент Польщі Анджей Дуда в інтервʼю Укрінформ.
За його словами, якщо буде сформована авіаційна коаліція з надання Україні винищувачів F-16, Польща приєднається. Втім, він також зазначає, що навчання є довготривалим процесом, що забере багато місяців, тоді як на МіГ-29 українські пілоти готові літати практично одразу.
Також він зазначив, що у Польщі просто замало винищувачів F-16, щоб це могло серйозно вплинути на хід війни в Україні.
9 березня, вже після чергової масованої ракетної атаки росії по Україні, Польща погодила спільно зі Словаччиною передачу МіГів Україні.
Словаччина
МіГ-29 Словаччини. Країна може стати першою, хто передасть Україні винищувачі. Фото: Lukasz Rownicki/jetphotos.com
З літа 2022 Словаччина неодноразово заявляла, що готова передати Україні радянські винищувачів МіГ-29. Міністр оборони Словаччини Ярослав Надь, як писало AP, повідомив 1 березня, що його країна розглядає можливість надати Україні 10 з 11 радянських МіГ-29 (один не віддадуть, адже він закріплений за музеєм).
Рішення про передачу МіГів Словаччина й Польща спільно погодили 9 березня, після масованої ракетної атаки росії на Україну. Отже, Польща і Словаччина стануть першими країнами НАТО, які відкрито передадуть Києву винищувачі. Словаччина більше не використовує МіГи, тоді як Україні вони вкрай потрібні.
США
США відмовили Україні у передачі F-16. Фото: Wikipedia
Раніше на питання, чи нададуть США F-16 Україні, президент Джо Байден відповів однозначно «ні». На початку війни США також вважали, що постачання Україні нових винищувачів загрожує ескалацією між НАТО та росією. Втім, у 2022 році Конгрес США включив у військовий бюджет на 2023 рік рядок про підготовку українських льотчиків.
Нідерланди
F-16 Нідерландів. Країна запевнила, що немає табу щодо передачі Україні літаків. Фото: R. Skywalker
Нідерланди запевнили, що для них немає табу щодо засобів, які вони можуть постачати Україні. Голова МЗС Нідерландів Вопке Гукстра в інтерв’ю Укрінформу зазначив, втім, що дискусію щодо винищувачів краще проводити за зачиненими дверима й у тісній співпраці з союзниками.
В країни є 24 винищувача F-16, але до 2024 року вони планують перейти на наступне покоління — F-35. Отже, ці винищувачі можуть стати доступними для продажу іншим країнам, і ті, можливо, могли б передати їх Україні.
Швеція
Винищувач Gripen. Швеція відмовила Україні. Фото: Wikipedia
У лютому 2023 року Швеція офіційно відмовила Україні у передачі винищувачів Gripen. Міністр оборони Пол Йонсон пояснив, що Стокгольм поки не готовий їх віддати, адже вони є дуже важливими для підтримки територіальної цілісності країни. Серед приорітетів Швеції у допомозі України він назвав посилення системи ППО, а також навчання українських військових на бойових машинах CV-90 і подальшу їхню підтримку у війні з рф.
Бельгія
Відмовила Україні й Бельгія: як писало Politico із посиланням на премʼєр-міністра Олександра де Кроо, у країни немає винищувачів для передачі, а ті, що є, потрібні їй самій.
Міністр пояснив, що бельгійські літаки задіяні в охороні повітряного простору НАТО над територією Бельгії, Нідерландів і країн Балтії.
Павло Лакійчук: рано чи пізно Україна отримає винищувачі НАТО. Фото: Павло Лакійчук/FB
Незважаючи на цю низку відмов або завуальованих відмов, керівник безпекових програм Центру глобалістики «Стратегія ХХІ» Павло Лакійчук впевнений: рано чи пізно ми отримаємо літаки НАТО».
«Ще рік тому мови навіть не було про можливість передачі Україні важкої артилерії, сучасних систем ППО, «Хаймарсів», «Бредлі», сучасних танків — «це «червона лінія» — казали партнери. Зараз це змінилося», — зазначив він у коментарі The Page.
Таку ж саму песпективу він передбачає й з літаками, але підкреслює, що необхідно вперто працювати в цьому напрямку. Втім, експерт закликає не сподіватися на швидкий щасливий фінал:
«Не варто тішити себе ілюзіями — це буде не просто і не так швидко, як нам хотілося б».
Навчання українських пілотів: які країни його розпочали
США
5 березня стало відомо, що США працюють з українськими пілотами в Штатах, щоб визначити, скільки часу знадобиться, щоб навчити їх керувати винищувачами F-16 та іншими військовими літаками, написало CNN із посиланням на три джерела.
У новині зазначалося, що двоє українських пілотів перебувають на військовій базі Тусоні, штат Арізона, де перевіряють свої навички на авіасимуляторах. Американський військовий чиновник назвав їхнє навчання «ознайомленням» у рамках «рутинної діяльністі» в діалозі між військовими США та України.
На думку CNN, хоча Байден раніше і сказав категоричне «ні», ця подія свідчить про те, що США не повністю закрили двері для надання F-16.
Втім, Павло Лакійчук зазначив, коментуючи цю новину для The Page, що запрошення українських льотчиків на «тестування» в США – інформація досить суперечлива:
«Американські джерела стверджують, що українські пілоти мають пройти тренування на тренажерах західних винищувачів, а це дозволить оцінити терміни навчання, або що вони можуть стати учасниками програми із підвищення кваліфікації для того, аби максимально ефективно використовувати радянські машини».
За його словами, очевидно, що пілоти прибули на авіабазу Девіс-Монтан Командного випробувального центра резерву повітряних сил Нацгвардії США, адже інших авіабаз у Тусоні немає.
«Нацгвардія відрізняється від Повітряних сил США тим, що діє під гаслом «80% підвищення ефективності за 20% вартості», тобто найбільш очевидним є прагматична оцінка можливості максимальної модернізації літаків, пристосування того, що є, до нових умов сучасного бою. Втім, я можу й помилятися — на Девіс-Монтан також базуються і F-16, і легендарні штурмовики A-10 Thunderbolt», — розповів експерт.
Можливо, наші льотчики продемонструють здатність у короткий термін оволодіти цими бойовими машинами.
Франція
Себастьєн Лекорню: Франція розглядає можливість навчання українських пілотів. Фото: Wikipedia
Франція розглядає можливість навчання українських пілотів на своїх винищувачах, заявив наприкінці січня міністр оборони Себастьєн Лекорню. Вже у лютому у інтерв’ю Le Parisien він зазначив, що навчання у майбутньому не виключається, у для Парижа у цьому питанні не існує жодних табу. Втім, за словами міністра, таке навчання створить логістичні та практичні складнозі, адже потрібно буде створити захищену зону довкола поля бою чи міста.
Велика Британія
Ріші Сунак пообіцяв Володимиру Зеленському навчання українських пілотів. Фото: ОП
Хоча Велика Британія і відмовила Україні в постачанні своїх винищувачів, премʼєр-міністр Ріші Сунак пообіцяв розширити програму навчання для українських військових, зокрема додавши навчання українських пілотів на винищувачах НАТО.
Відповідно до останніх заяв, угода також може включити навчання пілотів військових вертольотів. Подробиці підготовки пілотів відсутні. Але ймовірно, українці будуть літати на навчально-тренувальних літаках Королівських ВПС Hawk і багатоцільових бойових літаках Typhoon.
Чи нададуть Україні літаки після навчань та скільки вони коштують
Богдан Долінце: скільки може тривати навчання українських пілотів і скільки це коштує. Фото: Богдан Долінце/FB
На думку авіаційного експерта та менеджера авіаційного сектору Богдана Долінце, навчання українських пілотів є важливим елементом на етапі наступної передачі конкретних типів відповідних повітряних платформ Києву.
Він розповів The Page, що тривалість підготовки залежить від програми підготовки, яку пілот пройшов раніше, а також від вимог програми підготовки для конкретного типу повітряного судна.
Період навчання для діючих пілотів може становити від 2 до 6 місяців для базової підготовки і, як правило, близько року для висококваліфікованих пілотів, а іноді навіть довше.
Для новеньких пілотів (тих, хто немає попереднього досвіду керування літаком) період підготовки може становити від 2 до 5 років, залежно від необхідного рівня кваліфікації та конкретної платформи, на якій пілот проходить підготовку — винищувача, бомбардувальника або вертольота.
«Важливим елементом для передачі конкретних повітряних платформ є необхідність підготовки наземного персоналу, що буде спроможним проводити технічне обслуговування, нескладний ремонт та іншу необхідну підтримку повітряних суден. Звісно, для кожної окремої платформи доведеться готувати відповідний наземний персонал та створювати наземну інфраструктуру в місцях базування, запаси запасних частин і боєкомплекту, мати технологічну документацію та відповідні допуски для виконання робіт», — пояснює експерт.
Долінце зазначає, що вартість проведення підготовки льотного складу складає мільйони доларів на кожного пілота та сотні тисяч доларів на підготовку наземного персоналу.
«Тому рішенню про початок реальної підготовки пілотів насправді передує низка кроків щодо вивчення переваг та можливостей конкретної платформи, можливостей її експлуатації та звісно майбутньої передачі визначеної кількості повітряних суден в середньостроковій перспективі», — резюмує він.