Закон про підвищення податків №11416-д критики називають неконституційним – він порушує статтею 58 Конституції України, відповідно до якої закони не мають зворотної дії в часі.
Натомість, як у коментарі The Page зазначив В'ячеслав Черкашин, старший аналітик з податкових питань Інституту соціально-економічної трансформації, законопроєкт №11416-д у його останній редакції містить норми щодо ретроспективного запровадження окремих податків. Передусім, це стосується військового збору для ФОП.
Хто має платити військовий збір з 1 жовтня 2024 року 5%
- платники єдиного податку І, ІІ та IV групи: 10% від мінімальної зарплати на місяць (станом на осінь 2024 року 800 грн);
- платники єдиного податку ІІІ групи: у розмірі 1% від доходу.
В тексті закону вказано, що військовий збір 5% для цих платників встановлюється з 1 жовтня 2024 року по 31 грудня року, у якому буде скасовано воєнний стан. Отже, обов’язок сплатити військовий збір 5% розповсюджується на період до набрання чинності законопроєктом №11416-д, який відповідно до прикінцевих положень має настати з дня, наступного за днем опублікування документа. Нагадаємо, парламент схвалив закон про підвищення податків 10 жовтня 2024 року, а 15 жовтня документ направили на підпис президенту.
Кому доведеться платити нові податки заднім числом
Крім ФОПів спрощенців, про яких йшла мова вище, за період з 1 жовтня 2024 року доведеться сплачувати щомісячні авансові внески з податку на прибуток (для юросіб) або ПДФО (для фізосіб на загальній системі оподаткування) для операторів роздрібної торгівлі пальним.
Більш того, банки мають сплатити податок на прибуток 50% замість 25% за весь 2024 рік.
Які правові норми порушує закон про підвищення військового збору
На думку експертів законопроєкт №11416-д суперечить не тільки Конституції.
«Водночас «зворотні» норми прямо порушують статтю 4 Податкового кодексу України, у якій йдеться, що зміни до будь-яких елементів податків та зборів (зокрема щодо ставок податку) не можуть вноситися пізніше як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Тобто, констатуємо свідоме порушення вимог Основного Закону та податкового законодавства», – констатує В’ячеслав Черкашин.
А Нікіта Муренко, керуючий партнер ЮК «Муренко, Курявий і Партнери», нагадує, що резидентам правового і податкового простору для ІТ-компаній «Дія Сіті» держава гарантувала незмінність податкового навантаження протягом 25 років. Проте підвищення військового збору стосується у тому числі резидентів «Дія Сіті», хоча від запуску ініціативи минуло менше трьох років.
Отже, підвищення податків в Україні 2024 порушує:
- Конституцію України (стаття 58);
- Податковий Кодекс України (стаття 4);
- правовий і податковий режим «Дія Сіті».