Facebook Pixel

Нові податки 2024 поза законом: чи порушила влада Конституцію задля наповнення бюджету

Бізнес-середовище в Україні обурюється через підвищення податків, яке Верховна Рада підтримала 10 жовтня. Зокрема, у Спілці українських підприємців переконані, що закон не відповідає вимогам статті 58 Конституції України. Схожої думки притримуються і представники Громадського руху «Маніфест 42», який ініціює звернення до Конституційного суду України. The Page з’ясовує, що не так з новими податками 2024 і чого чекати далі.

Чи порушує підвищення податків 2024 Конституцію України

Нікіта Муренко, керуючий партнер ЮК «Муренко, Курявий і Партнери», нагадує: відповідно до першого пункту перехідних положень законопроєкту №11416-д про підвищення податків цей Закон мав набирати чинність з 1 жовтня 2024 року, крім низки окремих пунктів.

«Це грубе порушення ст. 58 Конституції України. Крім цього, також вбачається порушення 8, 13, 42 статей Конституції. Про деякі порушення також писало Юридичне управління Верховної Ради до голосування за цей проєкт, – коментує Муренко. – Не може закон входити в життя датою раніше його підписання. Достатньо було просто зазначити, що закон входить в життя наступним днем після підписання. Навіщо було робити таким чином – незрозуміло».

Конституція України у Верховній Раді. Фото: УНІАН

Конституція України у Верховній Раді. Фото: УНІАН

Нікіта Муренко також нагадує про vacatio legis – юридичний термін, що означає період між оголошенням і набуттям чинності законом, який не може бути відʼємним. Адже усі, кого стосується новий закон, мають встигнути ознайомитися з його змістом.

«Допустимість відходу від цього принципу залежить від того, чи становить новий закон важливий суспільний інтерес, який не може бути збалансований з інтересами особи. Виняток із цього принципу, зокрема, полягає в тому, що закон, який набрав чинності, диктується умовами надзвичайних обставин об’єктивного характеру», – коментує Муренко.

Про всі ці ризики попереджали у зауваженнях до проєкту. Тому, за словами Олени Воронкової, адвокатки адвокатського бюро Івана Хомича, у новій редакції закон набирає чинності з наступного дня після його опублікування для певних категорій статей, а для іншої частини – з 1 січня 2025 року. Отже, Воронкова висловлює сподівання, що з урахуванням внесених поправок у законопроєкт протиріч та порушень статті 58 Конституції України не має бути.

Проте Данило Гетманцев, голова податкового комітету Верховної Ради, в нещодавньому інтерв’ю ЗМІ визнав, що для ФОПів підвищення податків відбудеться саме «заднім числом», тоді як для українців, які є найманими працівниками, – дійсно лише з моменту набуття законом чинності.

«Тільки винятковість обставин змусила нас ухвалити це рішення. У вересні-жовтні ми були перед дилемою: або вводимо в дію закон з листопада і піднімаємо ставки ще більше (бо сума потреби нікуди не дівається), або робимо це з 1 жовтня. З цих дуже-дуже поганих рішень обрали те, яке нам здалося менш поганим», – пояснив Гетманцев.

Проте, Данило Гетманцев, голова податкового комітету Верховної Ради. Фото: УНІАН

Проте, Данило Гетманцев, голова податкового комітету Верховної Ради. Фото: УНІАН

В'ячеслав Черкашин, старший аналітик з податкових питань Інституту соціально-економічної трансформації, підтверджує, що законопроєкт №11416-д про підвищення податків у його останній редакції містить норми щодо ретроспективного запровадження окремих податків, що виглядає свідомим порушенням вимог Основного Закону та податкового законодавства. Черкашин уточнює, що таким чином впроваджуються наступні новації.

Нові податки з 1 жовтня 2024 року заднім числом

  • військовий збір для ФОП – платників єдиного податку І, ІІ та IV групи у розмірі 10% від мінімальної зарплати на місяць;
  • військовий збір у розмірі 1% від доходу для платників єдиного податку ІІІ групи;
  • щомісячні авансові внески з податку на прибуток (для юросіб) або ПДФО (для фізосіб на загальній системі оподаткування) для операторів роздрібної торгівлі пальним.

Нові податки з 1 січня 2024 року заднім числом

  • ставка податку на прибуток банків 50% замість 25%.

В’ячеслав Черкашин підсумовує, що всі зазначені норми є такими, що мають зворотну дію у часі, що не відповідає статті 58 Конституції України.

Остаточні висновки щодо конституційності підвищення податків можна буде зробити після того, як президент підпише закон і він набуде чинності. Оскільки 15 жовтня документ вже направили на підпис главі держави, рахунок, вочевидь, йде на дні. Адже тут влада дуже поспішає.

Чи суперечить підвищення податків 2024 Податковому кодексу України

В'ячеслав Черкашин також підкреслює, що вищезгадані «зворотні» норми прямо порушують статтю 4 Податкового кодексу України, де йдеться про те, що зміни до будь-яких елементів податків та зборів (зокрема щодо ставок податку) не можуть вноситися пізніше як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки.

А Нікіта Муренко нагадує, що держава гарантувала резидентам правового і податкового простору для ІТ-компаній «Дія-сіті» незмінність податкового навантаження протягом 25 років. Проте зміни, зокрема щодо підвищення військового збору, стосуються у тому числі і резидентів «Дія-сіті». Отже, від запровадження «Дія-сіті» минуло менше трьох років, а держава вже порушила свою обіцянку.

Військовий збір з жовтня 2024 року – рівняння з багатьма невідомими

Нагадаємо, що для найманих працівників підвищення військового збору з 1,5% до 5% призведе до відповідного зниження зарплати чистими на руки.

Quote«Отримання найманими працівниками зменшених зарплат на руки залежатиме від дати набрання чинності змін. Очікується, що це може відбутися вже в середині жовтня», – пояснює Іван Маринюк, керівник практики податкового права юридичної фірми «Ілляшев та Партнери».
Зарплата чистими на руки може знизитися вже у жовтні через підвищення податків. Фото: Depositphotos

Зарплата чистими на руки може знизитися вже у жовтні через підвищення податків. Фото: Depositphotos

Маринюк додає, що військовий збір сплачується з зарплати до її виплати, і більшість українців, вочевидь, отримають виплати до набуття законом чинності. Тому залишається відкритим питання, як розраховувати і відображати у звітності військовий збір за жовтень, якщо зарплату вже виплатили, а чинності набрали нові правила. Тому тут експерти очікують роз’яснення від податківців або уточнення закону.

У випадку, якщо роботодавці компенсують різницю в 3,5% за власний рахунок, відповідним чином збільшивши зарплати, – працівники не відчують незручностей. Проте, на думку Івана Маринюка, підвищення заробітних плат може бути поступовим і скоріше за все відбудеться з нового року, коли роботодавці закриють 2024 фінансовий рік і складуть фінансові плани на майбутнє. Між тим, експерт не виключає, що ситуація розвиватиметься в негативному ключі – зарплати підуть у тінь.

Як вплине на банки податок на прибуток 50%

Нагадаємо, що відповідно до закону №11416-д, банки сплачуватимуть податок на прибуток у розмірі 50% за 2024 рік ретроспективно.

Quote«Ретроспективне застосування нової податкової ставки створює виклики щодо управління фінансовими потоками та бюджету на кінець року. Тому фінансовий сектор вже розглядає можливість скорочення витрат та підвищення комісій для клієнтів, щоб покрити ці непередбачені витрати», – каже Світлана Кучер, керівниця практики аудиту та консалтингу Nota Group.

Співрозмовниця The Page попереджає, що за оцінками експертів, новий податок може підштовхнути деякі фінустанови до ризикованих практик або навіть тіньової діяльності, що може вплинути на прозорість та стабільність сектору.

Сплачені банками податки — помітна підтримка для держбюджету. Фото: Depositphotos

Сплачені банками податки — помітна підтримка для держбюджету. Фото: Depositphotos

Quote«Фінансовий сектор на сьогодні декларує високі прибутки, у зв’язку з чим ставка податку і була підвищена. Слід очікувати, що фінансові установи будуть застосовувати легальні заходи для збільшення витрат з метою зниження розмірів прибутків», – заключає Олександра Томашевська, податкова консультантка Київського центру підтримки і розвитку бізнесу.

Наостанок варто нагадати: яким би несправедливим не здавалося б зараз підвищення податків, першопричиною цього є критичний дефіцит держбюджету через необхідність фінансування війська. Адже тому непопулярні заходи діятимуть лише у період воєнного стану.

Подякувати 🎉