У 1-му кварталі 2024 року український бізнес посилив позитивні очікування щодо ділової активності в наступні 12 місяців. Індекс ділових очікувань підприємств зріс до 103% порівняно з 101,6% у 4-му кварталі 2023-го. Про це повідомили у Нацбанку.
«Попри безпекові ризики та логістичні труднощі, зокрема з перетином кордону, підприємці прогнозували помірне зростання обсягів виробництва товарів та послуг, а також були позитивно налаштовані щодо розвитку власних підприємств. Тривало поліпшення інфляційних очікувань, натомість курсові очікування дещо погіршилися», – зазначили у НБУ.
Як бізнес ставиться до макроекономічної ситуації в Україні у 1-му кварталі 2024
Український бізнес четвертий квартал поспіль очікував зростання обсягів виробництва товарів і послуг у наступні 12 місяців, хоча й дещо нижчими темпами: 8,5% порівняно з 15,2% у 4-му кварталі 2023 року.
Зростання прогнозували підприємства майже всіх видів діяльності, окрім добувної промисловості, а також у більшості областей, з різною кількістю працівників та напрямами діяльності.

Вже півтора року поспіль інфляційні очікування поліпшуються:
- у 1-му кварталі 2024 року очікувана річна інфляція становила 11% порівняно з 11,3% у попередньому кварталі;
- майже половина опитаних (48,4%) очікували інфляцію не вище 10%.
Найбільший вплив на інфляцію бізнеси вбачають у:
- воєнних діях – для 82,8% респондентів;
- витратах на виробництво – 65,8%;
- водночас посилився вплив курсового чинника – на 7,3 в. п., до 59,5%.
Курсові очікування незначно погіршилися:
- середнє значення обмінного курсу, на яке підприємці очікують через 12 місяців – 40,44 грн/$ (в попередньому кварталі – 40,06 грн/$);
- частка респондентів, які очікують, що обмінний курс гривні не перевищить 40 грн/$, скоротилася за квартал з 55,4% до 46%.
Як український бізнес оцінив перспективи свого розвитку у 1-му кварталі 2024
Фінансово-економічний стан підприємств усе ще слабкий, проте поступово поліпшується: -1,4% порівняно з -5,6% у 4-му кварталі 2023-го.
Бізнес стримано оцінив поліпшення фінансово-економічного стану своїх підприємств у наступні 12 місяців: 3,7% (у 4-му кварталі 2023 року – 4,1%).
Підприємці все ще мають оптимістичні прогнози щодо обсягів продажу продукції – 10,6%, зокрема на зовнішньому ринку – 6,8% (у 4-му кварталі 2023 року – 10,6% та 9,7% відповідно).
Найбільше зростання обсягів продажу продукції очікують:
- будівельні підприємства – 21,1%;
- сільське господарство – 16%;
- підприємства добувної промисловості – 13,6%.
Зростання обсягів продажу продукції на зовнішньому ринку переважно очікують підприємства добувної, переробної промисловості, торгівлі, а також транспорту та зв’язку.
Підприємства з іноземними інвестиціями й надалі очікують їхнє збільшення у наступні 12 місяців: 16,1% (у 4-му кварталі 2023 року – 11,3%):
- найбільше інвестицій очікують малі підприємства енерго- та водопостачання (62,5%);
- 22,8% респондентів у наступні 12 місяців планують залучати іноземні інвестиції порівняно з 20,7% у 4-му кварталі 2023-го.
Бізнеси продовжили очікувати зменшення працівників на своїх підприємствах у наступні 12 місяців: -6,3% (у 4-му кварталі – -6,5%).
Найпесимістичніше кількість робочої сили оцінюють такі підприємства:
- добувна промисловість – -20,5%;
- будівництво – -20%;
- енерго- та водопостачання – -16,7%.
Водночас респонденти підприємств торгівлі четвертий квартал поспіль прогнозували збільшення кількості працівників.
Кредити для бізнесу планують брати 34,9% підприємців-респондентів (у 4-му кварталі – 36%).
Найбільші складнощі для отримання кредитів залишаються:
- зависокі ставки – 49.5% відповідей;
- наявність інших джерел фінансування – частка відповідей зросла на 1,9 в. п., до 42,1%;
- невпевненість, чи зможе підприємство вчасно виплатити борг – частка зросла на 2,2 в. п., до 24,1%;
- частка компаній, що планують залучати кошти за кордоном, майже не змінилася і становила 7,7% порівняно з 7,8% у 4-му кварталі 2023 року.
Довідково: НБУ провів квартальне опитування українських підприємств з 31 січня 2023 до 27 лютого 2024 року. В опитуванні взяло участь 661 підприємство із 21 регіону країни (без Автономної Республіки Крим, а також окупованих регіонів Донецької, Луганської та Херсонської областей). Серед опитаних підприємств 30% респондентів – великі підприємства, 38,1 % – середні, 31,9% – малі.