Volkswagen відмовився від утилізації електромобільних акумуляторів і запустив завод з їхнього перероблення

Фото: Volkswagen

Німці вважають, що перероблена сировина є такою самою ефективною для катодного матеріалу й буде використовуватися для виробництва нових батарей.

Одна з головних проблем, з якою зіткнулися великі виробники електрокарів, — складність і дорожнеча утилізації батарей. Адже для їхнього створення використовуються наддорогі рідкоземельні метали й мінерали на кшталт літію, нікелю, марганцю, графіту та кобальту. Наприклад, ціна останнього становить $75 тис. за тонну, і вона раз у раз зростає. Саме тому зовсім нещодавно вартість батарейних систем дорівнювала половині вартості всього електрокара.

Після горезвісного дизель-гейта концерн із Вольфсбурга, який у рази прискорив перехід до кліматичної нейтральності, зобов'язався до 2030 року інвестувати в «стратегію електрифікації» e-mobility €35 млрд. За планами Volkswagen, який поряд із Toyota є найбільшим автомобілебудівником світу, через десять років вони виведуть на ринок 70 повністю електричних моделей, сумарне виробництво яких складе 26 млн. Цифри значні, але, за прогнозом Deloitte, однієї з найавторитетніших аудиторських компаній світу, до того моменту загальні продажі електромобілів у світі сягнуть 20 млн, що складе приблизно чверть глобального авторинку.

У будь-якому разі вже сьогодні німці кровно зацікавлені не тільки в процесах екологізації та зменшенні ціни на акумулятори (€39 млрд тільки цього року), які закуповуються в сторонніх виробників, але й собівартості виробництва власних батарей плюс їхній утилізації. А ще краще — переробленні.

Фото: Volkswagen

Volkswagen відмовився від утилізації електромобільних акумуляторів і запустив завод з їхнього перероблення

Спеціально для цього пару років тому було створено самостійний департамент Volkswagen Group Components, що відповідає як за розроблення та виробництво компонентів для електромобілів, так і за їхню утилізацію й ресайклінг. Фактично це повноцінний науково-дослідний підрозділ із трьома сотнями фахівців із найрізноманітніших сфер — від металургії до напівпровідників.

На базі свого головного моторобудівного заводу в Зальцгіттері, де нещодавно відкрилося виробництво батарей, німці створили тестову лінію з перероблення акумуляторів, що вже відслужили своє. Кінцева мета Volkswagen Group Components — перейти від дорогої утилізації акумуляторних батарей до їхнього 100-відсоткового перероблення. Й от тепер у тому самому Зальцгіттері відкривається перший завод із перероблення електромобільних акумуляторів.

«Ми впроваджуємо цикл екологічно чистих матеріалів, придатних для вторинного перероблення, — прокоментував запуск заводу Томас Шмалл, голова правління Volkswagen Group Components. — І виконуємо роль першопроходців у галузі щодо розв'язання проблем, орієнтованих на майбутнє, з великим потенціалом захисту клімату та постачання сировини».

Наразі німці досягли 70-відсоткової глибини перероблення матеріалів від початкової маси акумуляторів. До 2025 року вона має скласти не менш як 90%.

Окремо підкреслюється, що з екологічних міркувань (передусім для мінімізації викидів вуглецю) не використовується енергозатратна плавка батарей. Сам алгоритм ресайклінгу виглядає так. Насамперед акумулятори з літій-іонними осередками повністю розряджають, після чого розбирають до окремих батарейок. Їх перемелюють до однорідної порошкової маси, гранулюють і висушують. А потім із допомогою виділення та оброблення, що включає гідрометалургійні процеси, поділяють на алюміній, мідь, пластик і так званий «чорний порошок», який є коктейлем із тих самих дорогоцінних матеріалів: літію, нікелю, марганцю, графіту й кобальту.

За словами гера Шмалла, перероблена сировина нітрохи не менш ефективна за початкову й використовуватиметься для виробництва нового катодного матеріалу. За попередніми оцінками, акумулятор на 62 кіловат-години з катодом із перероблених матеріалів дає змогу знизити викиди вуглецю на 1,3 тонни.

Підприємство в Зальцгіттері передусім перероблятиме акумулятори з літій-іонними осередками від електромобілів на платформах MEB і PPE (Volkswagen ID.3 і Porsche Macan EV відповідно), а також гібридних силових систем. Кожна батарея, яку має бути перероблено, важить приблизно 400 кілограмів.

Наразі зарано говорити про 100-відсоткове завантаження заводу — для цього ще не накопичено достатню кількість акумуляторів, що відслужили своє.

Спершу підприємство працюватиме в тестовому режимі, «набиваючи руку» на переробленні акумуляторів тестових електромобілів і прототипів. Як своїх власних, так і «колег за цехом» VW Group: Audi, Bentley, Lamborghini, Porsche, Scania, SEAT і Skoda. На пілотній стадії запуску обсяги перероблення складуть 3,6 тис. батарейних систем щорічно, що еквівалентно 1,5 тонни.

А повноцінне завантаження очікується після 2025 року. До того часу в Зальцгіттері будуть освоєні всі виділені інвестиції (€1 млрд), і двигунобудівний завод перетвориться на гігафабрику з виробництва батарей для електромобілів і гібридних автомобілів сумарною місткістю 16 ГВт/год, а на підприємстві з їхнього перероблення завершиться оптимізація всіх технологічних процесів і масштабування лінії відповідно до прогнозів зростання ринку.

Читати на The Page