Facebook Pixel

Мисливці за брендовими речами за помірними цінами формують ринок перепродажу вживаного одягу

Перепродаж вживаного одягу — кейси Шафа, OLX, The originals, Swapp.fashion. Обкладинка Олександра Шатова з використанням зображення Freepik

Перепродаж вживаного одягу — кейси Шафа, OLX, The originals, Swapp.fashion. Обкладинка Олександра Шатова з використанням зображення Freepik

«Я, мабуть, це вже не одягну, бо воно є в моєму інстаграмі» — ідея, яка змушує молодих жінок, робити оперативні ротації у власному гардеробі. Водночас у реаліях війни зменшувати бюджети на покупку одягу та взуття схильні споживачі всіх вікових категорій. Про це свідчить одне з останніх опитувань Gradus Research.

Урізані бюджети та прагнення оновлювати свій look — два суперечливі фактори, що стали рушієм нової хвилі на ринку секонд-хенду. Ця хвиля — маркетплейси вживаного одягу, де власники самі продають свої речі або доручають продаж фахівцям. The Page розпитав про тренди на ринку у одних з найбільших гравців в Україні «Шафа» та OLX, а також дослідив нові проєкти та стартапи, які з’являються у цій ніші останнім часом.

Як трансформувався маркетплейс «Шафа»

«Шафу» створили у 2014 році для продажу жіночого вживаного одягу. Першими продавцями та покупцями на «Шафі» були клієнти проєкту «Каста», яким запропонували в розсилці додати свої речі на новий маркетплейс.

Quote«Значне зростання проєкту ми відчули у 2015 році після закриття популярної колись соціальної мережі країни-агресора, в якій були групи для продажу вживаних речей. Продавці з цих груп після закриття мережі перейшли до нас», — розповідає Альона Мельон, керівниця відділу маркетингу «Шафи».

Сьогодні 72% товарів, що додаються на «Шафу» — нові. В березні 2024 року на маркетплейсі з’явилися такі категорії, як «будівництво», «зоотовари», «електроніка». Мельон наголошує, що проєкт зростає і розвивається, тому і концепція змінюється.

Динаміка продажів вживаних речей на «Шафі» за всіма угодами*

  • 2014 — 72%
  • 2018 — 63%
  • 2020 — 52%
  • 2022 — 50%
  • 2024 — 54%

*У статистиці вказані відсотки продажів вживаних речей не лише в категорії одягу.

Серед трендів 2023 року Мельон виділяє зростання кількості угод з безпечною оплатою, коли гроші надходять продавцю лише після підтвердження отримання товару покупцем. Покупці намагаються економити на доставці, обираючи логістичних операторів зі спецтарифами. Також відчувається тенденція, коли для покупки вживаного одягу користувач шукає продавця, що продає особисті речі, а не є бізнесом. Це дозволяє поторгуватися та отримати знижку у середньому до 20%.

Продажі вживаного одягу та взуття на OLX зростають

OLX — онлайн-майданчик, що пропонує звільнитися від непотрібних речей — досі вживаного одягу та взуття продає вдвічі більше, ніж нового. Аналітики майданчика спостерігають зростання продажів вживаного одягу останнім часом. Серед причин не лише найнижчі ціни, а й співвідношення ціна-якість.

Quote«З роками розширюється і спектр мотивів до покупки — участь в фотосесіях, якісь разові заходи, де річ потрібна на один-два рази. Коли треба щось специфічне, що новим важко знайти в магазинах чи дорого взяти в оренду», — зауважує Ольга Пеньковська, бренд-менеджерка категорії «Товари та Доставка OLX Україна».

Динаміка оголошень про продаж вживаного одягу на OLХ

  • 10,8 млн — 2022 рік
  • 11,7 млн — 2023 рік
  • 6 млн — на 15 квітня 2024 року

Пеньковська акцентує, що більшість позицій на майданчику — це речі, які не підійшли за розміром або не використовувалися, але при цьому зберегли товарний вигляд.

Найпопулярніші серед покупців: кросівки та верхній одяг відомих брендів, які суттєво дорожче купувати новими в магазині або неможливо купити як outlet. Далі за популярністю — верхній одяг та дитячі одяг і взуття.

«Найголовніше — з людьми на OLX можна торгуватися, в магазинах секонд-хендах це неможливо», — впевнена Пеньковська.

Як запити клієнтів створюють нові ніші на ринку

Серед покупців маркетплейсів вживаного одягу особливий попит мають брендові речі за зниженими цінами. Частка покупців спеціально «полює» на них, бо хоче мати унікальний гардероб із брендовими речами, але «не за всі гроші світу». На цей запит відповідають нові майданчики, які пропонують аутентифікацію брендової речі та інші додаткові послуги.

Наприкінці 2020 року в Україні запустився проєкт The originals. Сервіс пропонує приймати у власника брендові речі. Команда маркетплейсу готує їх для продажу. Також The originals залучають відомих блогерок, речі яких можна придбати на сайті.

Речі блогерки Олени Мандзюк, що були продані через The originals. Скрін сайту

Речі блогерки Олени Мандзюк, що були продані через The originals. Скрін сайту

Блогерка Олена Мандзюк продала на платформі кілька своїх сумок. Так, наприклад, шкіряна сумка Tess від CHLOE в офіційному магазині бренду наразі коштує $2450 (тобто близько 97 тис. грн). На сайті The originals «ціна в бутіку» вказана 59,6 тис. грн. Сумку продали за 21 тис. грн. В описі вказано, що річ має мінімальні потертості та слід від помади усередині. Загалом Мандзюк продала на платформі три свої сумки, капелюх та сукню.

Влітку 2023 року на українському ринку стартував Restyleme. Проєкт позиціонують як ресейл-платформу для купівлі та продажу брендових речей. Сервіс приймає товар на продаж, обробляє, фотографує та викладає на сайт.

«Перед розміщенням на сайті команда спеціалістів автентифікації restyleme проводить ретельний аналіз товару щодо його автентичності, актуальності, стану та якості. Після чого, беручи до уваги витрати на послуги з підготовки та розміщення товару на платформі, додає свою комісію та визначає оптимальну вартість», — зауважують на Restyleme.

В угоді користувачів вказані відсотки комісії: за товар ціною до 5 тис. грн — 40%. Зі зростанням ціни товару зменшується частка комісії. Так, за вартості від 100 тис. комісія вже буде 20%.

Фан-шопінг, або маркетплейс як соціальна мережа

Український стартап Swapp.fashion — це IOS-застосунок, що дозволяє купувати та продавати вживані речі, а також обмінюватися ними та віддавати за донати на потреби ЗСУ. Співзасновники порівнюють його одночасно з TikTok та Shein. Від ТІкТок тут інтерфейс стрічки та емоційний контент, від Shein та інших маркетплейсів — зручність при обранні розмірів і пошуку.

Quote«Магазин, в якому ходять моделі, які дуже схожі на тебе. Ти можеш дивитися, як конкретна річ виглядає на людині: у нас в основному фото і відео речей на людях. І це більше як соціальна мережа, тобто користувачі підписуються один на одного, листуються, і вони розуміють, в кого вони купують», — описує ідею Максим Ільніцький, співзасновник та CEO Swapp.fashion.

Від листопада 2023 року застосунок тестували із різними аудиторіями. Фактично його пропонували у ком'юніті, де користувачі обмінювалися або перепродавали вживаний одяг. Від лютого 2024-го почали запускати рекламу. Відтоді застосунок залучив 8 тис. завантажень і декілька тисяч одиниць одягу на суму більш ніж 2 млн грн. «Далі ми зростаємо темпами десь 200% місяць до місяця», — зауважив Ільніцький.

До кінця року команда планує збільшити кількість користувачів до 100 тис., додати функціонал безпечних покупок, можливість підв’язати банківську картку та дані для відправки. Поки що всю цю інформацію користувачі отримують через діалоги. Платних послуг у застосунку ще немає, але з часом буде комісія за продажі — поступово від 5% до 12%. Також співвласники розглядають інші джерела доходів, як-от платна верифікація брендових речей або підписка.

Swapp.fashion починає на українському ринку, але має амбіції вийти на закордонні ринки. Насамперед — в Європу, Велику Британію, рожева мрія — Америка.

Quote«Ми розуміємо, що оця основна цінність про зниження впливу на навколишнє середовище для країни, яка воює, — зовсім не перший пріоритет. Тому скоріше наші користувачі в Україні обирають нас через те, що можуть дешевше знайти якісну річ. А не тому, що хочуть знизити вплив на екологію. Це така правда», — каже Станіслав Стояцький, співзасновник та CMO проєкту.

Він зауважує, що в інших країнах ця цінність актуальна і має пріоритет, заради якого покупці взагалі обирають цю категорію. Тож на інші ринки стартап планує виходити саме з меседжем про екологію.

Подякувати 🎉