Facebook Pixel

5 трендів у комплаєнсі для тривалого успіху бізнесу

Юсіф Джаббаров
CEO NEQSOL Holding

Публікуємо переклад матеріалу Юсіфа Джаббарова (Yusif Jabbarov), CEO NEQSOL Holding, міжнародної групи компаній, що працює в 9 країнах світу на ринках енергетики, телекомунікацій, високих технологій та будівельних матеріалів.

Останнім часом комплаєнс став одним із ключових напрямів для бізнесу. Щодалі його значення тільки зростатиме, тож власники й керівники компаній мають іти в ногу з часом. Хочу поділитися своїм баченням п'яти ключових трендів у сфері комплаєнсу, адже усвідомлення стану речей допоможе примножувати користь.

Тренд у сфері комплаєнсу №1

Розвиток комплаєнсу став ключовим фактором успіху бізнесу в цілому. Комплаєнс також часто є стратегічним пріоритетом для залучення інвестицій та доступу до ринку капіталу. Здебільшого компанії віддають перевагу інвестиціям у напрями роботи, які безпосередньо впливають на доходи, як-от продажі, постачання тощо. Але якщо керівництво і власник бізнесу мислять стратегічно, то комплаєнс має бути серед цих пріоритетів через його стратегічний вплив.

Водночас згідно зі світовими тенденціями, відповідальність за розвиток комплаєнсу повинна нести не одна людина, а команда. Саме тому в NEQSOL Holding працює повноцінна команда, яка щоквартально оновлює плани розвитку цього напряму й відстежує та впроваджує всі комплаєнс-інновації в холдингу.

Відслідковувати бізнес-тренди потрібно не лише для того, щоб бути в курсі новинок, а також щоб бачити майбутнє, коригувати цілі та вчасно починати використовувати практики для підвищення ефективності бізнесу та збільшення його вартості.

Тренд у сфері комплаєнсу №2

Другий тренд стосується етичного лідерства. Цей принцип був лейтмотивом усіх панельних дискусій на нещодавній конференції з етики та комплаєнсу в Амстердамі, організованій Товариством корпоративного комплаєнсу та етики (Society of Corporate Compliance and Ethics, SCCE). Якщо керівники не можуть пояснити співробітникам, чому важливо дотримуватися принципів етики та комплаєнсу, буде дуже складно застосувати ці принципи в компанії. Можна прописати тисячі процедур, політик і стандартів та розіслати їх електронною поштою кожному співробітнику, але якщо лідер сам не покаже на власному прикладі, що це таке і навіщо це потрібно, то результат буде нульовим. Показувати власним прикладом — найкраща порада для ефективного комплаєнсу в компанії.

Однією з наших перших ініціатив у побудові системи комплаєнсу було створення гарячої лінії. Наші фахівці з комплаєнсу заохочували співробітників телефонувати з різних питань — чи то роз'яснення умов трудового договору, чи порушення особистих прав, чи підозри у порушенні тендерних процедур тощо. Так народжується довіра, і працівники відчувають, що комплаєнс стосується кожного з них.

Більше того, якщо компанія дійсно цінує своїх людей, якщо є культура розвитку персоналу, то співробітники самі хочуть навчитися виконувати свою роботу етично та відповідно до стандартів комплаєнсу. Все це додає життєздатності компанії в цілому.

Тренд у сфері комплаєнсу №3

Наступною тенденцією є впровадження критеріїв екологічного, соціального та корпоративного управління (Environmental, Social, and Corporate Governance, ESG) як невід'ємної складової системи комплаєнсу. Серед критерії, пов'язаних з навколишнім середовищем, – скорочення викидів CO2, зменшення споживання води на виробництві, перехід на відновлювані джерела енергії тощо.

Соціальна складова визначає принципи взаємодії в команді, а також із постачальниками, клієнтами та громадами. Її цінність стала більш ніж очевидною з початком пандемії, коли низка компаній поставили у пріоритет здоров'я та безпеку людей — своїх співробітників, партнерів, підрядників і інших.

І третя складова ESG стосується лідерства й компетентного управління навіть у нестабільних умовах. Саме в таких умовах нині працює бізнес по всьому світу.

QuoteESG – це відносно новий напрям, тому багато питань потребують врегулювання. Наприклад, немає чіткого визначення того, хто має відповідатиме за його розвиток у компанії. Дехто віддали цю роботу департаменту з управління ризиками, дехто — фахівцям комплаєнсу, інші ж PR-відділу, або створили окрему посаду фахівця з ESG.

Існує директива, яка стосується розвитку ESG, але немає детальних рекомендацій або чітких інструкцій, як-от, наприклад, у сфері санкційного комплаєнсу. На мою думку, підхід до розвитку ESG буде уніфікованим вже за рік чи два. Кожна компанія все одно визначатиме, хто буде займатися розвитком ESG, але вимоги до фахівців будуть досить конкретними та єдиними для всіх бізнесів.

Тренд у сфері комплаєнсу №4

Важливо зазначити, що законодавство у сфері комплаєнсу постійно вдосконалюється, щоб відповідати змінам, які відбуваються у світі. Варто згадати історію розвитку комплаєнсу. Він виник як реакція на неналежну поведінку в компаніях. Із прийняттям у Великій Британії Закону про хабарництво (Bribery Act) уряд чітко дав зрозуміти, що не варто чекати, поки станеться щось протиправне, а потрібно намагатися запобігти можливим правопорушенням заздалегідь. Таким чином, на зміну реактивному комплаєнсу прийшов превентивний комплаєнс.

Розвиток комплаєнсу також був досить неоднорідним у різних галузях. У США, наприклад, превентивний комплаєнс розвивався насамперед у фармацевтичній галузі, яка досі залишається одним із найбільш регульованих секторів бізнесу. Згодом до розвитку комплаєнсу долучився банківський сектор: впровадження міжнародних банківських стандартів, таких як вимоги FATF, вимагало створення нових підрозділів у банках. Застосування міжнародних санкцій проти цілих держав — спершу Ірану, а потім Росії — також додало роботи фахівцям з комплаєнсу.

QuoteЗараз ми спостерігаємо процес «роботи над помилками» та вдосконалення існуючих директив. Наприклад, з'явилися нові директиви ЄС стосовно антикорупційного ризик-менеджменту. США розробили інструкції для слідчих, які займаються розслідуваннями хабарництва. Компанії можуть використовувати ці настанови для вдосконалення власних програм з комплаєнсу за принципом «від зворотного».

Тренд у сфері комплаєнсу №5

Норми комплаєнсу все частіше стають стандартизованими та сертифікованими. Наприклад, кілька років тому з'явився окремий стандарт ISO 37001:2016 для сертифікації систем управління протидії корупції (anti-bribery management systems). Цей посібник дає можливість на практиці створити систему корпоративного управління, яка запобігає та виявляє корупцію. Нещодавно вийшов новий стандарт ISO 37301:2021, який допомагає організаціям розвивати та впроваджувати культуру комплаєнсу всередині або ефективного управління комплаєнсом.

Із відкриттям офісу NEQSOL Holding в Нідерландах і нашими планами щодо розвитку в Європі, для нас особливо важливим є дотримання Загального регламенту ЄС про захист даних (EU General Data Protection Regulation, GDPR). Адже будь-яка суттєва помилка у сфері захисту персональних даних та прав людини може призвести до суттєвих наслідків та шкоди бездоганній діловій репутації.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора