Скасування корпоративних заходів за дві години до початку, різкий демпінг і, навпаки, підвищення цін на послуги підрядників, відмова артистів від роботи...
Лише за два місяці карантину організаторам заходів довелося навчитися працювати за абсолютно нових умов.
Як івент-агентства адаптуються до змін і які перспективи очікують ринок у найближчий рік?
Чорний лебідь у дії
Жоден уряд не міг передбачити, як поводитиметься новий невивчений вірус. Відповідно, діловий світ теж не знав, як планувати своє майбутнє.
Підготовка до заходів йшла повним ходом, але з появою перших новин про карантинні обмеження приходило повільне розуміння, що треба буде щось змінювати.
Спочатку уряд заборонив великі івенти. Багато з них – за дві години до початку. Потім скасували взагалі всі заходи в країні. І замовники, і організатори, і підрядники – усі зазнали збитків.
І якщо спочатку була надія, що карантин триватиме 1-2 тижні, то вже до квітня стало зрозуміло, що не все так просто. Календар запланованих заходів у MAINSTREAM за лічені дні спорожнів до осені.
Удар у відповідь
Витримавши паузу й усвідомивши, що карантин так швидко не закінчиться, ми почали працювати над «планом Б» для заходів, що не відбулися. Знову ж таки для кожного клієнта – свій формат рішення.
Так, наприклад, для Представництва ЄС в Україні ми провели 12-годинний онлайн-марафон до дня Європи в Україні.
Команда підготувала насичену програму стриму: відеорозповіді про музику, кулінарію, культуру та визначні пам'ятки різних країн Європейського союзу.
Ще для одного великого корпоративного клієнта ми готуємо онлайн-церемонію нагородження. Паралельно з цим готуємо варіанти онлайн-заходів для інших клієнтів. Звичайно, надія на те, що все повернеться на круги своя, усе ще жевріє.
Але ринок загалом почав адаптуватися до нових реалій. Усі пішли в онлайн. Без сумніву, кожен користувач інтернету помітив сплеск активності в онлайн-навчанні: вебінари, курси, онлайн-школи.
З'явився новий формат заходів – онлайн-весілля. І якщо з навчанням усе зрозуміло, то із заходами не все так ідеально. Адже головне, що ми цінуємо в нашій роботі, це емоції. А впливати на них віддалено не так просто.
Спочатку ми, як і кожен на карантині, зіткнулися з масою труднощів: уся команда працює віддалено по домівках, усі наші клієнти та підрядники теж на карантині, звичний для всіх формат роботи тимчасово є недоступним, ми ніколи не робили того, що придумали...
Варто зазначити, що трудовитрати на онлайн-захід нічим не відрізняються від звичайного. Роботи стає навіть більше.
До звичайної організаційної роботи додаються пошук та вивчення можливостей, спроби, іноді невдалі, тестування, збирання статистики. На все це витрачається багато часу і сил.
Money, money, money
Змінилася і бізнес-складова таких заходів. До того ж не завжди у бік здешевлення. З одного боку, тимчасово зникли такі витрати, як оренда приміщення, оренда світлового та звукового обладнання, що могло б знизити вартість заходу від 20 до 50%.
Але з іншого – з'явилися інші, часом несподівані витрати. Наприклад, деякі підрядники у зв'язку з пандемією та підвищеною небезпекою інфікування почали закладати в ціну вартість ризику (10-20%).
Деякі артисти й ведучі все ж переглянули свої ціни: гонорари знизилися у 2-3 рази. Одна з ведучих погодилася на зйомку для онлайн-заходу за 40% свого звичайного гонорару. Хоча зйомки за часом можуть тривати в 4 рази довше, ніж робота на офлайн-івенті.
Але на такі умови погоджувалися далеко не всі, багато хто роками йшов до певного рівня оплати й не був готовий змінювати це у зв'язку з пандемією. Або просто не хотів працювати онлайн.
Назад у майбутнє
Івент-галузь відчула вплив форс-мажору однією з найперших — витрати на заходи зрізалися в першу чергу. А відновлюватися, як показує практика, буде однією з останніх.
І тривати це відновлення може, як показує досвід криз 2008 та 2014 років, до декількох років. Нещодавня акція #стопкультурнийкарантин, коли працівники креативних індустрій підсвітили нічне небо в різних містах України, — яскраве свідчення того, що запас економічної міцності у культурної України добігає кінця.
Проте якщо уряд ухвалить рішення про відновлення роботи транспорту, а статистика МОЗ буде обнадійливою, корпоративні заходи можуть з'явитися вже до кінця літа.
З дозволом на роботу літніх терас ресторанів потроху «оживають» дрібні свята на відкритому повітрі. Як-от дитячі дні народження. Усі фестивалі стоять на паузі і чекають на хоч якесь розуміння ситуації. Багато з них уже перенесено на наступний рік.
За моїми відчуттями, фестивальний формат уряд не дозволить ще довго. Так само, як і open-air концерти.
Корпоративні заходи в звичному офлайн-форматі, найімовірніше, активізуються не раніше осені: великий бізнес спочатку буде зосереджений на відновленні фінансових показників, а потім уже дійде черга до розваг.
І буде у нас нова приказка: івенти восени рахують.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора