Facebook Pixel

Як жінки-підприємиці адаптуються до воєнних реалій в Україні

Мод Жозеф
директорка Франко-української торгово-промислової палати

Про те, що з 24 лютого відбувається з жіночим бізнесом, як він виживає, розвивається та наближає перемогу, The Page розповіла директорка Франко-української торгово-промислової палати Мод Жозеф.

95% бізнесів, заснованих жінками, зазнали негативного впливу війни, свідчить дослідження «Портрет українських жінок-підприємиць». Підприємства були вимушені припинити свою діяльність, перевозити офіси та виробництва з «гарячих» точок в інші регіони країни. Змінилися і виклики, що постали перед українським бізнесом: непрогнозованість та невизначеність ситуації, вимкнення світла, необхідність швидко приймати рішення.

Щоб подолати кризу, українки переформатовують свій бізнес та оптимізують витрати. За результатами дослідження, 55% жінок-підприємиць продовжують свою діяльність попри війну, хоча поки не впевнені щодо подальших перспектив. 23% опитаних характеризують свій стан, як «вижили» та «залишились на плаву».

Водночас бажання займатися власною справою сильніше за виклики та війну. За даними Опендатабот, від 24 лютого 2022 року в Україні зареєстрували близько 22 тисяч нових компаній. Майже третину (28%) очолюють жінки. 48% відкритих за цей час малих бізнесів (ФОП) належить також жінкам. Переважно українки розвивають власну справу у віці 30-40 років.

Жіночий бізнес сьогодні як ніколи вразливий та потребує підтримки. Саме тому ми вже вп’яте організовуємо конкурс «Створено жінками – 2023» від Франко-української торгово-промислової палати. Конкурс проводили й минулого року. Хоча, на жаль, у 2022-му через війну станом на травень 2022 року свій бізнес призупинили 60% конкурсанток, які подавали заявки. Для нас важливо не лише підтримати жінок-підприємиць, а й показати успішні кейси та надихнути тих, хто ще вагається розпочинати власну справу.

Стратегії виживання бізнесів під час війни

Підприємицям доводиться поєднувати робочу діяльність з турботою про свою родину. Одночасно думати про свій бізнес-проєкт та про безпеку дітей та рідних. Багато хто був змушений переїхати, облаштовуватися на новому місці, що вимагало чимало сил та часу.

У однієї з фіналісток нашого конкурсу 2022 року, Інни Скаржинської, від військових дій постраждало підприємство з виробництва рослинної косметики, що було розташоване в Бучі. Російські військові знищили дві крамниці та лабораторію, пошкодили та вкрали дороговартісне обладнання. Відновити виробництво Інні вдалося у Львові. Допомогли партнери, які надали обладнання в безстроковий кредит. На новому місці підприємиця почала не лише виробляти всі позиції, які були до повномасштабного вторгнення, а й співпрацювати з місцевими косметичною та аптечною мережами.

Інколи для збереження бізнесу доводилося шукати нові шляхи взаємодії з клієнтами. Ще одна наша фіналістка, засновниця студії балету для дорослих «Mary ballet» Марія Шкарапута якраз наприкінці 2021 року відкрила у Києві нове приміщення. Для ремонту вона взяла кредити у 2 мільйони гривень. З кінця лютого життя у столиці призупинилося – багато людей виїхали, транспорт не ходив, мешканці сиділи по домівках. Про відновлення роботи студії у звичайних умовах не було й мови. Отямившись від шоку, Марія разом з командою стали проводити заняття онлайн. Такий формат дав змогу зберегти педагогів і бути з ученицями на зв’язку, підтримувати їх морально та фізично. А з травня, коли ситуація покращилася, студії знову відкрилися для охочих.

Жіночий бізнес допомагає країні

Активні українки, що мають власну справу, утримують себе та родину, забезпечують робочі місця та сплачують податки. А крім того, ще й підтримують тих, хто цього потребує. Новим трендом в українському бізнесі є системна благодійна допомога військовим та переселенцям.

Вищезгадана Інна Скаржинська розробила мілітарну лінійку косметики. Захисні креми для обличчя та рук, загоювальну мазь, твердий шампунь – такі набори вона відправляє для бійців та медиків на передовій. Засновниця педіатричної клініки Андріана Мальська проводить у Львові безплатні обстеження для дітей переселенців. Ірина Гурна, що займається виробництвом багаторазових засобів для жіночої гігієни ЕкоТім for Girls, передає свою продукцію жінкам на фронті.

Як підтримати жіночі бізнеси

Для підприємиць важливо спілкуватися між собою: обговорювати невдачі, яких можна уникнути, та успішний досвід, що надихає продовжувати справу. Одним з майданчиків для такої взаємодії є конкурс «Створено жінками» на підтримку малого та середнього бізнесу.

Наша минулорічна переможниця, засновниця педіатричної клініки Андріана Мальська, дізналася про конкурс з посту Олександри Балясної, переможниці 2021 року. Переглядаючи сторінку премії, вона помітила серед інших переможниць свою колежанку Руслану Римарську. Руслана дала Андріані кілька влучних порад, як підготуватися до конкурсу. А цього року вже Андріана підтримує жінок-підприємиць, які звертаються до неї за підтримкою.

Участь в конкурсі «Створено жінками» безкоштовна. Для цього необхідно до 15 березня 2023 року заповнити заявку на сайті https://womanccifu.com та надати пакет документів: презентацію, коротке відео про проєкт і офіційний реєстраційний документ. Журі оцінює оригінальність та мету бізнесу, стратегічне бачення та потенціал.

Головний приз премії — 100 000 грн на розвиток власної справи, менторство досвідчених бізнесменів, поїздка в Париж та членство у Франко-українській торгово-промисловій палаті.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора