Facebook Pixel

Криза — тест на міцність для бізнесу. Як успішно пройти перевірку

Марко Ткачук
Генеральний директор IDS Ukraine

«Кожна криза — це нові можливості», — казав Вінстон Черчіль. Але скористатися ними здатна не кожна компанія і не кожна команда. У великих гравців ринку, які за своє існування пережили не одну кризу, є власна стратегія та філософія реагування на такі виклики. Про те, як зберегти результативність, швидко адаптуватись до змін і планувати в період нестабільності, розповідає генеральний директор IDS Ukraine Марко Ткачук.

Готуйтесь, що криз буде багато

Зараз у нашій країні відбуваються змінотворчі процеси, які супроводжуються потужною турбулентністю не лише для всього населення, а й для економіки. Такі періоди в історії незалежної України – постійне явище (обвал гривні в 1998-му, криза 2008-го, революційний 2014-й і ковідний 2020-й), і головне завдання бізнесу – вистояти і продовжити розвиток.

Це випробування, які реально подолати, залучившись внутрішнім ресурсом і стратегією. Щобільше, в період криз ви можете досягати нових вершин.

Наша рекомендація для колег із індустрії: не варто очікувати, що кризи завершаться і ви зможете постійно працювати у стабільному та комфортному середовищі. Незалежно від подій, ваш бізнес повинен мати план руху вперед.

Під час кризи дійте швидко на всіх рівнях

Перше, з чим стикаються бізнеси під час нестандартних ситуацій в економіці та країні — необхідність перегляду стратегії дій та місії. Вони мають враховувати не тільки нову реальність, а й досить високий рівень непередбачуваності. І чим швидше місія та стратегія будуть сформульовані й втілені — тим краще для компанії.

З початком повномасштабного вторгнення багато бізнесів були вимушені відмовитись від реалізації річних стратегій і в мінімальний термін їх адаптувати. Цей процес відбувся і в IDS Ukraine. З того моменту головними напрямками нашої діяльності стали збереження колективу та бізнесу. Компанії вдалось забезпечити робочими місцями близько 3 000 людей і у 2022-му році сплатити понад 699 млн грн податків і зборів.

Для бізнесу стратегія – це основний орієнтир і символ стійкості. Проте у часи криз кожна стратегія має бути адаптована, тож будьте готовими до цього і не бійтесь змін. У більшості випадків ви знайдете в них нові можливості, які в період стабільності могли б взагалі не з’явитись.

Шукайте способи економії витрат у період криз

У період криз виникає потреба відмовитися від звичного рівня витрат, адже майже в усіх випадках дохід компанії буде падати. Підприємство має обрати, на чому саме зекономити, а в що продовжувати інвестувати. Це завжди складні рішення, у прийнятті яких вам допоможе вже оновлена стратегія. До прикладу, ми зупинили частину нових проєктів, зосередившись на тому, що приносить дохід у короткостроковому періоді.

Та попри війну, споживачі очікуватимуть від компаній-лідерів високого рівня сервісу й реалізації проєктів, які анонсувались раніше. До прикладу, зараз підрозділ доставки IDS Ukraine працює над запуском сервісу, на який з`явився попит ще до 24 лютого. Завдяки цьому сервісу клієнт у режимі реального часу зможе в застосунку спостерігати за статусом замовлення й бачити, де саме зараз їде машина з його водою, щоб було зручніше орієнтуватися щодо точного часу доставки.

Не бійтеся створювати нове

Запуск нових продуктів – це завжди виклик, а під час кризових періодів – це ще й великий ризик. Проте, згідно з одним із останніх опитувань Kantar, навіть під час повномасштабної війни майже половина українців очікують від брендів новинок. Тож попри турбулентність ви маєте бути відриті до експериментів. Головне в цьому процесі – залишатись у контексті.

До прикладу, щоб закрити актуальну потребу від споживачів і бути в національному тренді, ми випустили енергетик на мінеральній воді і передали першу партію з 40 000 банок українським захисникам в найгарячіші точки фронту. Наразі ми продовжуємо надавати цей продукт військовим.

Далі компанія запропонувала ринку лимонади, в основі яких – природна мінеральна вода і натуральний сік фруктів.

Пам'ятайте про соціальну відповідальність компанії

Компанії-лідери, або ті, що прагнуть до високих позицій, завжди допомагають суспільству.

У 2020-му IDS Ukraine, для боротьби з ковідом, купувала для лікарень апарати ШВЛ. У 2022-му компанія розпочала велику благодійну програму підтримки ЗСУ, переселенців та мешканців деокупованих територій. Загальна сума благодійності в 2022 році склала понад 100 млн грн. Це насамперед вода, амуніція, автівки. Компанія співпрацює з майже двома сотнями фондів та волонтерських організацій, постійно долучається до великих потоків гуманітарної допомоги та самостійно доставляє продукцію в деокуповані регіони.

Тож взяти собі за правило таку практику має кожен відповідальний бізнес, незалежно від масштабів діяльності. Ви можете наближати Перемогу шляхом, який близький вам за філософією і ресурсно доступний.

Турбуйтеся про власну команду

Важлива складова успіху будь-якої компанії — це ефективна команда. Ваші працівники – це найбільша цінність, і у складні періоди вони розраховують на стійкість бізнесу та підтримку. З першого дня повномасштабної війни ми зберегли робочі місця для 3000 працівників, допомогли з облаштуванням в Моршині тим співробітникам, що евакуювалися туди з родинами, і продовжуємо надавати інформаційну та юридичну підтримку у складних ситуаціях. Крім цього, співробітники IDS Ukraine, навіть під час повномасштабної війни, мають фіксований рівень заробітних плат і соціальні гарантії, зокрема, страхування.

Для 168 членів команди, які стали частиною ЗСУ та ТрО, IDS Ukraine закупила сучасну амуніцію на суму понад 4 млн грн. Усі колеги, що захищають країну, отримують зарплату, попри скасування таких вимог державою.

Тож якщо ви маєте сумніви або відчуття, що вашому бізнесу не вистачає сил, щоб пережити кризу, шукайте енергію та натхнення всередині команди. Адже, турбуючись про внутрішніх клієнтів, ви завжди матимете й щасливих зовнішніх.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора