Facebook Pixel

Виживуть швидкі, гнучкі й наполегливі: досвід подолання криз IDS Ukraine

Марко Ткачук
Генеральний директор IDS Ukraine

Працювати в умовах війни для українського бізнесу є надскладним випробуванням. Зовнішні чинники – розбомблені чи захоплені окупантами підприємства, розірвана логістика, зростання долара й підняття цін, відтік споживачів за кордон, а працівників до лав ЗСУ – ставлять перед керівництвом компаній завдання, які потребують нових, нестандартних ходів.

Допомагають подужати виклики часу влучні управлінські рішення й згуртованість команди. А ще – швидкість реагування на мінливу ситуацію та досвід виживання у період криз. Компанія IDS Ukraine подолала декілька таких, тож як її СЕО я із задоволенням поділюся корисними напрацюваннями, що допомогли витримати ці випробування.

У нас вже виробилися специфічні управлінські методи. Можливо, це звучатиме банально, але завдяки Covid-19 ми навчилися ефективно керувати в складних обставинах. Війна фактично є третьою кризою, коли компанії довелося створювати спеціальний орган управління. Перша надскладна ситуація виникла ще у 2012 році: тоді на нас здійснювалися рейдерські атаки, і ми вчилися управляти в русі. Потім компанії постраждали від вірусу «Пєтя», коли перестали працювати майже всі сайти. Пам’ятаю, як тиждень ми перебували на emergency-управлінні, бо треба було фактично вручну виписувати товар. А далі настала епоха пандемії…

Порада 1. Створіть спеціальний орган управління

Кожна компанія на період кризи для пришвидшення прийняття рішень має організувати спеціальний орган управління, наприклад, emergency-committee.

Такий орган візьме на себе повноваження миттєво реагувати на нагальні проблеми, щоб у результаті розробити нову модель поведінки компанії. До нього мають увійти ключові співробітники, що володіють певними компетенціями та необхідною інформацією. Завдяки цьому з’явиться можливість швидко аналізувати дані й оперативно ухвалювати ефективні рішення.

Наприклад, в IDS Ukraine діє згуртована команда топменеджерів, яка вже понад 15 років працює разом. У перші дні російського повномасштабного вторгнення, коли ми терміново створили emergency-комітет, до нього увійшов увесь топменеджмент української компанії, а також ті, хто працював у штаб-квартирі з базуванням в Україні.

Перші три тижні emergency-комітет збирався двічі на день, потім – щодня, далі – через день. А вже у травні ми вийшли на більш-менш стабільну роботу в обставинах війни – знайшли ефективні моделі поведінки, які використовуємо під час ухвалення рішень.

Порада 2. Під час криз в управлінні головне – не провалитися в мікроменеджмент

У ситуації криз топменеджеру треба дивитися глибше й не зациклювати на собі всі рішення.

QuoteВважати, що ти єдиний, хто знає правильну відповідь, як мінімум, недалекоглядно.

Тому делегувати досвідченим людям можливість оперативно вирішувати нагальні питання – це звичайна практика, яка допоможе скоротити час на ухвалення рішень, адже в період кризи треба діяти практично миттєво. Ефективність від цього не постраждає: ви все одно будете контролювати результат, зміниться лише швидкість прийняття рішень і патерни дій чи поведінки.

Порада 3. Під час кризи реагуйте оперативно

Для цього потрібно розробити плани під різні сценарії подій. Так, на випадок втрати постачальника ви повинні мати інструкцію зі швидкого пошуку та відбору іншого партнера й хоча б список потенційних контрагентів.

Однак для оперативного реагування треба спочатку зрозуміти саму проблему, належним чином оцінити ситуацію, ухвалити ефективне рішення, скласти план дій і віддати відповідний наказ. Не менш важлива й дисципліна його виконання.

Порада 4. Регулярне підтримання зв’язку з командою – запорука обізнаності у поточних справах

Поділюсь, як це відбувається в IDS Ukraine. Спочатку щотижня працівники отримували від мене листи про поточний стан справ у компанії. З кінця березня з тією самою регулярністю замість листів я записував відеозвернення. Зі свого боку, крім інформування, отримував запити й надавав відповіді на актуальні питання від команд. Так тривало аж до серпня. Потім ми почали проводити регулярні town hall meeting (корпоративні мітинги). До години я виступаю у прямому ефірі, люди доєднуються, і ми спілкуємося з різних питань.

Крім того, кожен топменеджер має свою вертикаль. Тож вони щотижня, а інколи щодня піклувалися про своїх людей: де вони, що з ними, чи всі в безпеці тощо.

Порада 5. Зміна стратегії під час війни – необхідний крок

Зрозуміло, що з настанням війни бізнес не може дотримуватися попередньої стратегії та довгострокових цілей. Змінюються реалії – змінюється й курс компанії. Незмінними залишаються лише цінності, адже це основа, на якій будується вся робота.

QuoteБагатьом підприємствам довелося відмовитися від ідеї розширення чи інвестування в нові проєкти, на перший план вийшло завдання втриматися на плаву.

У перші дні війни головним завданням для топменеджменту IDS Ukraine було зрозуміти, що відбувається, як врятувати людей, та поставити на системні рейки економіку компанії. На те, щоб визначитися з напрямом, як ми виживатимемо й що робитимемо в нових реаліях, знадобилося 3–4 дні.

Ми розуміли, що повинні втримати команду, стати для співробітників опорою, підтримувати економіку держави, допомагати армії, постачати воду волонтерам і вже потім – продавати. Тобто від бізнесу з генерування прибутку ми перейшли до концепції соціальної компанії, в основі якої – турбота про людей і країну.

Зараз наша стратегія – це виживання, збереження цілісного комплексу виробництва та дистрибуції, колективу, підтримка людей і сплата податків. Сьогодні ми не маємо на меті заробляти гроші, бо головне – це втриматися.

Компанія має залишатися в робочому стані, але треба адекватно реагувати на зміни на ринку. Логістика подорожчала на 200%, тарифи піднялися на 100%, пально-мастильні матеріали – на 50%. Ну, і долар – на 25%. Через це ми змушені були підвищити ціни, і ми, скоріш за все, будемо це робити далі за необхідності. Адже ми повинні підтримувати економіку сплатою податків у бюджет, а людей – регулярними зарплатами.

Наша теперішня стратегія – життєздатна компанія, мета якої – забезпечити людей роботою і платнею, державу – податками, волонтерів та армію – водою і грошима.

Порада 6. Підготуйтесь до ухвалення складних рішень

До таких належить припинення інвестування у виробництво, скасування запуску нових проєктів, звільнення працівників, а то й закриття цілих філій, відмова від випуску певних видів продукції тощо.

Ми мали багато проєктів на цей рік, хотіли інвестувати у структурні зміни, але були змушені зупинити фактично все, що не приносить саме сьогодні гроші.

Та, напевно, найважчим рішенням було вимушене звільнення 10% команди, переважно керівного складу. На базі України була колись велика штаб-квартира, яка працювала на Європу, Грузію й інші країни. Але з початком воєнних дій і через згортання багатьох проєктів така надбудова стала непотрібною – після семи місяців війни ми були змушені відпустити людей. Треба сказати, що більшість з них уже знайшли роботу, бо в нас завжди були дуже сильні фахівці.

Порада 7. Зберігайте якість, щоб залишайтеся лідером у своєму сегменті

Як це зробити за складних часів війни? Найважливіше – бути доброчесним виробником та надійним партнером, зберігати якість продукції чи послуг.

IDS Ukraine знає, як бути лідером. Адже саме поточна команда привела компанію до першої позиції на ринку й уже багато років не тільки утримує її, а й продовжує нарощувати силу впливу. Наразі ми вкладаємо гроші у збереження людей, просування продукції, змогли повернути своє місце на полиці. Ми вчасно виробляємо продукцію і вчасно її розвозимо. І найважливіше – підтримуємо якість нашої води.

Порада 8. Будьте готові до проблем з кадрами й допомагайте своїм співробітникам

Війна вимагає мобілізації населення, причому працездатного. Отже, майже всі компанії зараз відчули потребу в кадрах – частина працівників виїхала за кордон чи в інші, безпечніші регіони країни, а частина була призвана до лав ЗСУ.

В IDS Ukraine 147 співробітників служать в армії. Через спад обсягу й кількості операцій, а також призупинення нових проєктів та запуску інновацій, ми змогли частково перемістити людей усередині компанії й розподілити між ними обов’язки тих, хто пішов до армії. Проте деяких фахівців так і не змогли замінити, наприклад, ІТ-безпека в компанії підтримується без начальника відділу, який з перших днів на війні.

Ми від початку повномасштабного вторгнення й надалі будемо підтримувати наших мобілізованих хлопців і дівчат. Платити їм зарплату, навіть враховуючи те, що за законом військовим її сплачує держава.

Нещодавно я бачив подяку від одного з наших хлопців. Він писав, що завдяки нашій допомозі, постійній зарплаті, яку ми продовжуємо виплачувати, його сім’я змогла орендувати квартиру в іншому місті, бо там, де вони жили, все розбомблено. Ми допомагали й допомагатимемо стільки, скільки треба.

І як підсумок: під час війни виживуть швидкі, гнучкі й наполегливі бізнеси

Навіть ті підприємства, які розбомбили, поступово відроджуються. Українці працьовиті, як мурахи. Наприклад, знищений вщент один із заводів нашого постачальника вже на весну відбудується: партнери повідомили, що виробництво буде запущене. Це неймовірно!

Не виживуть лише перелякані, ліниві й негнучкі, а більшість компаній, я вважаю, вистоїть.

QuoteШвидке ухвалення рішень, гнучкість, наполегливість, позиція «я відбудуюсь, я працюватиму попри війну» – саме це є рецептом виживання в поточних умовах.
Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора