Facebook Pixel

«Генераторна економіка»: як бізнес переходить на альтернативні джерела живлення

Віктор Андрухів
співзасновник Fibermix та Savex Minerals

Генератор – абсолютний гугл-тренд в Україні. Та перше слово, яке почуєш у бізнес-ком'юніті після «Привіт». За умов віялових та аварійних відключень, а також ризику великого блекауту працювати без енергогенеруючого обладнання не ризикує жоден підприємець. Лише за останні два тижні – це дані заступника міністра економіки – генераторів та устаткування в Україну завезли на $60 млн. Наш партнер продав партію зі 140 пристроїв за годину. І попит на них не спадає. Бізнес переходить на «генераторну економіку». Що це означає?

Зниження дохідності бізнесу

Чотири робочі години без світла – ще гарний варіант для українських підприємців.

Компанії закупили акумулятори різної потужності для офісів. Starlink – для безперебійного інтернет-зв’язку. А на виробництва встановили генератори, багато генераторів. Все – аби не зупиняти роботу та втримати клієнтів. Коли ти бізнесмен – хапаєшся за будь-які рішення, що дозволяють справі вистояти. Далі – починаєш рахувати.

QuoteПостійна робота на генераторі = переплата в рази.

Приміром, якщо за умови живлення від електромережі бізнес сплачує близько 5 грн за кВт, то на дизельному генераторі один кіловат обійдеться вп’ятеро дорожче – близько 25 грн. Відтак витрати на електрику з’їдають левову частку фактичного прибутку. А можливо, навіть, заженуть бізнес в мінус.

Щоби зберегти дохідність, треба переглядати вартість послуги та продукту, враховуючи ціну на енергогенеруючі прилади та їх експлуатацію. Але перекласти всі додаткові витрати на клієнта навряд чи вдасться. По-перше – не дозволить ринок: внутрішні конкуренти триматимуться за клієнтів та їхню лояльність. Й обов'язково знайдуться ті, хто за рахунок низької ціни та зменшення прибутку спробують розширити власну частку на ринку. По-друге – не слід забувати про імпортні товари, які все одно потрапляють на ринок України, і чия вартість майже не змінилась.

Інвестиції в генератор обов’язові

Покупка генератора – справа не одноразова. Річ тут передусім у терміні експлуатації та режимі роботи обладнання. Виробники бензинових генераторів гарантують ресурс двигуна в межах від 2 до 3 тисяч годин. Дизельні працюватимуть довше – від 10 до 30 тисяч годин. А це означає, що генератор врешті доведеться змінювати. Також можуть знадобитися додаткові потужності. Оскільки з централізованим постачанням енергоносія виробничі підприємства мають величезну проблему.

Читайте також: Пережити зиму: Київ виділив 150 млн грн на генератори для об'єктів критичної інфраструктури

Наша компанія після блекауту 23 листопада майже два тижні провела без електрики. Через дефіцит енергоносія бізнес підключають за залишковим принципом. Пріоритет держави – населення. Тож терміново вимушені були придбати додатковий 3-фазний генератор. Він видає напругу, необхідну для запуску виробничого обладнання. Це дозволило не зірвати контракт та виконати замовлення. Але й призвело до незапланованих витрат – ціна дизель-генератора на 3 фази в залежності від потужності варіюється від сотні тисяч й до мільйона гривень. Але вважаю цю інвестицію далекоглядною.

Конкуренція vs ситуативні партнерства

Вже сьогодні наявність та вартість електрики стає основною конкурентною перевагою. Й певен, що не всі гравці на ринку залишаться в строю.

QuoteТой, хто матиме централізоване постачання енергоносія, зможе стримувати зростання ціни та за рахунок цього отримати більшу частку ринку.

Але в дніпровському бізнес-середовищі спостерігаємо тенденцію до ситуативних партнерств та об’єдань – коли члени комьюніті, чиї виробничі потужності знаходяться в територіальній близькості, підсилюють один одного. Спільно використовують генератори – позмінно. Це дозволяє хоч якось розділити витрати на придбання енергогенеруючої техніки.

QuoteСпільне користування офісними приміщеннями – також гарна економія і мудре рішення за складних обставин військового часу.

Це дозволяє частково убезпечити бізнес від простою на час відключень. Такі варіанти підходять скоріше для невеликих бізнесів. Наша компанія необхідне обладнання врешті придбала самостійно.

Звичайно, генераторна економіка змінює собівартість роботи бізнесу. Аби втриматися на внутрішньому ринку, підприємці будуть змушені зменшувати витрати на виробництво та реалізацію продукції, жертвувати прибутком або частково піднімати ціни, включивши до них вартість енергогенеруючих приладів. Отже, матимемо вищий прайс, менші доходи, більші видатки, потужнішу конкуренцію, ощадливого споживача. МСБ в Україні працюють в режимі day by day. Але певен – ми вистоїмо.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора