30 вересня 2020 року Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), ухвалила рішення про відтермінування фактичного стягнення плати за нейтральність балансування на ринку газу України.
Окрім того, була затверджена низка інших змін до Кодексу газотранспортної системи України та Кодексу газосховищ України (далі – постанова 1779).
Кодекс ГТС передбачає принцип нейтральності балансування, відповідно до якого оператор ГТС не повинен отримувати фінансову вигоду або зазнавати фінансових втрат унаслідок балансування.
З метою реалізації цього принципу кодекс передбачає сплату оператором замовникам послуг транспортування плати за нейтральність балансування або її стягнення із замовників.
Чи будуть кошти сплачуватись замовникам або будуть стягнуті з них, залежить від розміру доходів та витрат оператора, пов’язаних з балансуванням.
Якщо витрати перевищують доходи – плата за нейтральність балансування стягуватиметься із замовників послуг, в іншому випадку така плата буде сплачена замовникам.
Плата за нейтральність балансування залежить від обсягів транспортування газу, однак не розраховується для обсягів газу, що транспортується в митному режимі транзиту та митному режимі митного складу.
Кодексом ГТС передбачене поетапне запровадження плати за нейтральність балансування із встановленням трьох етапів:
- І етап (2019-2020, 2020-2021 газові роки, починаючи з 1 березня 2020 року):
На цьому етапі оператор ГТС здійснює щомісячний розрахунок плати за нейтральність балансування з інформативною метою без її стягнення та виплати;
- ІІ етап (2021-2022 газовий рік, починаючи з 1 жовтня 2021 року):
Оператор ГТС здійснює щомісячний розрахунок плати за нейтральність балансування, яка стягується/виплачується за всі місяці газового року раз на рік;
- ІІІ етап (2022-2023 та наступні газові роки, починаючи з 1 жовтня 2022 року):
Розрахунок оператором ГТС та стягнення/виплата плати за нейтральність балансування здійснюється на щомісячній основі.
До внесення змін постановою 1779 ІІ-й етап впровадження плати за нейтральність повинен був початися з 1 жовтня 2020 року. Після відповідних змін до Кодексу ГТС І-й етап продовжено на один рік.
Підставою для такого продовження стали недоліки у здійснених оператором ГТС розрахунках ставки плати за нейтральність, виявлені НКРЕКП на першому етапі впровадження цієї плати.
НКРЕКП вказує на наявність ризику, що витрати, пов’язані із вчиненням балансуючих дій, можуть покриватися платою за небаланс лише частково.
А через плату за нейтральність вони перекладатимуться на замовників послуг транспортування, які вчасно збалансовують свої портфоліо, тому методика розрахунку ставки потребує доопрацювання.
Згідно розрахунків Оператора ГТС, починаючи з березня по серпень 2020 року, від’ємне значення ставки плати за нейтральність балансування, що є підставою для сплати зі сторони оператора, зафіксоване лише в серпні.
І, якщо порівнювати від’ємну ставку плати за серпень 2020 року з позитивною ставкою плати за нейтральність (коли плата стягується з замовників) за інші місяці, то у серпні ставка плати за нейтральність балансування є найменшою з усіх, що зафіксовані в період із березня 2020 року.
Учасники ринку газу у зверненні до НКРЕКП також відзначили необґрунтовано високі платежі за нейтральність балансування, нараховані оператором, тенденцію до їх щомісячного зростання та незрозумілу методику розрахунку.
Крім того, відзначено, що за березень-червень ставка плати збільшилась майже вчетверо і фактично зрівнялася з розміром тарифу на послуги транспортування.
Щоб усунути недоліки механізму формування ставки плати за нейтральність балансування, НКРЕКП постановою №1779 з 1 січня 2021 року заборонила оператору ГТС використовувати власний газ із газосховища для балансування системи.
Така практика не відповідає іншим положенням Кодексу ГТС та Регламенту Комісії (ЄС) № 312/2014 від 26 березня 2014 року, яким запроваджується мережевий кодекс балансування газу в транспортних мережах.
Потужності газосховищ можуть використовуватись оператором ГТС для покриття виробничо-технологічних втрат та витрат природного газу в газотранспортній системі.
Крім того, постанова №1779 передбачає проведення аналізу ефективності витрат та доходів оператора та ухвалення рішення про неефективність понесених витрат/доходів. У такому разі оператор зобов’язаний здійснити коригування ставок.
Вчасні дії НКРЕКП, спрямовані на встановлення прозорості розрахунку платежів на ринку газу, та їх відповідності Європейським практикам і вимогам, дають позитивний сигнал внутрішнім учасникам енергоринку та потенційним інвесторам.
Ринок газу в Україні демонструє стрімкий розвиток та має високий потенціал, що залежить, насамперед, від виваженої, послідовної та ефективної регуляторної політики.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора