Масштабування бізнесу через франчайзинг: досвід провідних українських експертів

Cпівзасновниця MOST Franchising

Масштабування бізнесу є ключовим аспектом для багатьох підприємців, які прагнуть збільшити свої доходи та розширити вплив на ринкові. Один із найкращих прикладів успішного масштабування демонструють українські експерти, такі як Дмитро Борисов, Ольга Копилова, Тарас Маселко та Ксенія Козонова. Їхні компанії об'єднують десятки закладів не лише в Україні, але й за кордоном, маючи значний досвід у розвитку франчайзингових мереж. Питання масштабування охоплює не тільки маркетинг і продукт, але й детально прописані інструкції, системи навчання та контролю партнерів. Про це та інші аспекти франчайзингу йшлося під час панельної дискусії «Франшизи та з чим їх їдять. Плюси і мінуси, підводні камені» на заході ProResto весною в Одесі.

Дійсно, чи не найбільше про масштабування бізнесу за франшизою може розповісти Дмитро Борисов, власник та бренд-шеф food tech компанії «Ресторани Дмитра Борисова», до компанії Borysov Gastro Family якого наразі входять десятки, якщо не сотні закладів в Україні й різних країнах світу та який уже налічує 36 проєктів за франшизою. В рамках дискусії Дмитро показав, як їхня команда реалізувала процес навчання завдяки автоматизованій платформі, на розробку якої було витрачено близько 1,5 млн. євро.

Модератором панельної дискусії «Франшизи та з чим їх їдять. Плюси і мінуси, підводні камені» на ProResto була я — Катерина Бенівська, співзасновниця консалтингової компанії MOST Franchising.

Учасники дискусії

З учасниками дискусії, якими, окрім Дмитра Борисова, були: Ольга Копилова, засновниця та СЕО компанії «Чорноморка»; Тарас Маселко, PR-директор холдингу емоцій !Fest та Ксенія Козонова, засновниця кавової франшизи «Вітер» та консалтингової компанії NABUTOK, я детально обговорила питання розвитку їх мереж та тонкощі роботи з партнерами за франшизою.

Так, наприклад, Дмитро та Ольга своїм партнерам забороняють працювати з продуктами (стравами), які не входять в меню їхніх франшиз. Ксенія ж навпаки — зараз вводить в асортимент мережі морозиво, виробником якого є її партнер-франчайзі. Втім, всі зміни в 4-х компаніях погоджуються централізовано, і це абсолютно правильно, адже франчайзинг — це про систему.

Водночас всі 4 франшизи, представники компаній яких брали участь в панельній дискусії, поставляють своїм партнерам продукцію для реалізації: каву, десерти, морепродукти тощо. Це є гарним прикладом інструменту підтримання єдиної якості продукту в мережі, а також — дозволяє партнерам економити на закупках. Крім того, поставки є одним з інструментів втримання партнера в мережі. Всі 4 компанії-учасниці також централізовано ведуть маркетинг мережі (сайт, сторінки в соціальних мережах, дизайн друкованих матеріалів тощо).

«Франчайзинг є одним із напрямків бізнесу»

Цікаво також те, що учасники дискусії сходяться на думці, що франчайзинг є ще одним напрямом бізнесу, абсолютно несхожим до основного виду діяльності (бізнесу в сфері громадського харчування). Тому цілком логічно, що всередині їх бізнесів формуються окремі команди, відповідальні за роботу з партнерами за франшизою та їх персоналом. Власники бізнесу відповідальні за стратегію та в роботі за франшизою беруть участь тільки в загальних зустрічах і працюють над розвитком бізнесу з відповідними членами своїх команд. При цьому якщо у холдингу !Fest і в командах Дмитра Борисова та Ольги Копилової такі відділи формувалися з часом, то в «Вітер» цей розподіл є «зі старту» розвитку мережі за франшизою.

Цікаво, що Ольга Копилова створювала франшизу «Чорноморка» від попиту — мали запити на франшизу і тому почали масштабуватись, — фактично ще до того, як свідомо були готові прийти до цього рішення. Відповідно, команда зростала вже в процесі масштабування, як і матеріали для партнера вдосконалювались вже в процесі роботи. Проте такий попит на продукт є чи не найкращим свідченням того, що розвиток мережі матиме успіх, і більше 40 партнерів, що успішно працюють в мережі — яскраве тому підтвердження.

Тож які цілі має власник компанії, приймаючи рішення про створення франшизи та масштабування свого бізнесу?

  • Отримувати більше заробітку
  • Загальновідомий національний бренд
  • Розширення каналів збуту
  • Особистісне самоствердження власника
  • Вихід на міжнародний ринок
  • Залучення інвестицій та цінних партнерів
  • Капіталізація компанії
  • Швидка побудова мережі.

Продаж франшизи «Вітер» розпочався ще до офіційного запуску сайту франшизи, і буквально за місяць продажів до розвитку мережі вже приєднались 5 партнерів, а запити на співпрацю є і за кордоном, зокрема з Бухареста. В продажах франшизи допоміг власний бренд Оксани Козонової, яку добре знають як успішну підприємницю. Особлива увага зараз з боку команди приділяється питанню навчання партнерів.

Особистий бренд Дмитра Борисова теж допомагає в продажах його команді. Зазвичай, саме довіра до власника мережі стає гарним бустером розвитку в перспективі. Втім ключовим усе ж залишається продукт та простота його масштабування. Особливо це важливо, коли є можливість забезпечити централізовані поставки.

На противагу, «Чорноморка» і холдинг !Fest не так активно використовують особистий бренд власників мереж. Стрімкий розвиток мереж їм забезпечили попит на продукт та унікальність концепції відкриття бізнесу, який вони пропонують за франшизою партнерам.

За посиланням лишаю запис панельної дискусії. Переходьте, дивіться та ловіть інсайти.

Коли компанія готова до масштабування?

Отож, можна виділити наступні критерії готовності компанії до масштабування:

  1. Достатній досвід роботи власника та його команди
  2. Фін. показники діяльності (високий прибуток)
  3. Бренд і його репутація
  4. Продукт і його унікальність
  5. Наявність механізмів утримання
  6. Готовність інвестувати в розвиток мережі та команди.

Звісно, компанія не обов’язково має відповідати всім перерахованим вище пунктам, щоб мати успіх на ринку франчайзингу. Завжди потрібно індивідуально оцінювати кожен окремий бренд, продукт та компанію при прийнятті рішення про масштабування.

Масштабування бізнесу через франчайзинг є не простим, але надзвичайно перспективним напрямком розвитку. Досвід експертів та учасників дискусії показує, що важливо не тільки мати унікальний продукт і сильний бренд, але й вибудовувати ефективні системи навчання та підтримки партнерів. Центральні поставки, централізований маркетинг та готовність до адаптації — це ті елементи, які сприяють успішному розвитку мережі. Франчайзинг дозволяє швидко розширювати бізнес, залучати інвестиції та партнерів, а також виходити на нові ринки. Проте ключовим фактором залишається якісне управління мережею і підтримка високих стандартів якості.

Перехід від захисту до наступу — головний тренд на ринку громадського харчування сьогодні. Ти або захищаєшся і виживаєш, або рухаєшся вперед, ризикуючи, і розвиваєшся.

Швидкість, гнучкість, універсальність, адаптивність — ключові риси, які зараз мають бути притаманні власникам бізнесу. Завтра може принести будь-які зміни, тому не можна стояти на місці. Потрібно мати план на будь-який випадок і бути морально готовим до будь-якого розвитку подій. «Сміливі завжди мають щастя» — меседж, який був актуальним раніше і залишається таким зараз.

У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: kolonka@thepage.ua

Читати на The Page