Масштабування – природний крок для стійкого онлайн-бізнесу, який готовий до розширення і прагне збільшити свою частку на ринку: за рахунок збільшення кількості клієнтів, географічного охоплення, асортименту товарів. Однак цей процес пов'язаний з безліччю ризиків і викликів, які можуть вплинути на успіх, поставити під загрозу стабільність і стійкість усього бізнесу.
Що таке масштабування і чим воно відрізняється від зростання
Мета масштабування будь-якого бізнесу одна – збільшити ефективність і прибуток підприємства. Однак за своєю суттю воно кардинально відрізняється від зростання.
Зростання онлайн-бізнесу передбачає збільшення доходів, розширення бази клієнтів, а можливо, і навіть обсягів виробництва в рамках уже наявної структури. Таке зростання зумовлене ефективністю вже готових рішень, чий потенціал ще не вичерпаний – але рано чи пізно він досягне своєї стелі.
Масштабування ж – збільшення розмірів і потужності бізнесу по горизонталі. Коли бізнес масштабується, він не тільки зростає за обсягами, а й розширюється за своїми можливостями (асортимент, розширення виробництва) і межами (вихід на нові ринки, розширення географії завдяки відкриттю точок або онлайн-магазинів).
Першочергова мета масштабування – зростання доходів. Але у цього процесу є й інші додаткові переваги: зростання впізнаваності бренду на обраному ринку, оптимізація витрат завдяки більшим обсягам – як на виробництві, так і в маркетингу – а також перехід до повної автоматизації.
Ризики та виклики для онлайн-бізнесу (і не тільки)
У рідкісних випадках бізнес змушений масштабуватися, будучи не готовим до цього. Але навіть в іншому випадку – за стабільного доходу й автоматизованої структури – масштабування це складний процес, що вимагає прораховування всіх ризиків.
Умовно всі ризики та виклики можна розділити на:
- фінансові – відсутність резервів, додаткових джерел доходу
- операційні – дефіцит досвідчених кадрів, важка логістика і виробництво
- управлінські – слабка комунікація, відсутність автоматизації
- технічні – залежність від серверів і стабільності інших сервісів
Розглянемо кілька найсерйозніших ризиків докладніше:
- Дефіцит джерел. Кожен інвестор знає, що в умовах ринкових коливань, важливо розподілити активи між різними проєктами, щоб залишитися на плаву, не втратити все при краху одного з них. Те ж саме працює і з джерелами доходів, і з джерелами клієнтів. До масштабування, готового розхитати навіть стабільний бізнес, важливо знайти щонайменше кілька джерел.
- Вузька пропозиція. Те саме стосується і концентрації на одному товарі – рано чи пізно його ефективність може впасти, а на пошук і запуск ще одного знадобляться час і ресурси. Важливо заздалегідь уникнути цього, розширивши свою нішу.
- Мало ресурсів. На перших етапах масштабування вимагає величезних витрат, не приносячи при цьому ніякого прибутку. І щоб розвиватися на довгій дистанції важливо не тільки мати запас на самому початку, а й підтримувати його – покроково слідувати плану, закріплюючись після кожного кроку і поповнюючи резерв.
- Відсутність бази знань. Також до питання автоматизації варто віднести навчання нових співробітників. Накопичений досвід і знання повинні залишатися не тільки в головах працівників (які можуть піти), а й бути записані – у форматі інструкцій або уроків, методичок про тонкощі роботи у вашій сфері та компанії.
- Мало інформації. Встановіть системи для збору даних. Наприклад, кількість покупок, відвідувачів сайту, обсяги продажів і багато іншого. Це стане в пригоді на етапі аналізу – для оптимізації подальших кроків або виправлення плану.
Окремо варто відзначити ще одну помилку у веденні та масштабуванні онлайн бізнесу – недооцінювання маркетингу. З розвитком компанії важливо залучати й утримувати все більшу кількість клієнтів. Слабка стратегія просування на нових ринках може призвести до краху всієї затії, а далі вже й усієї компанії.
Стратегії масштабування
Найчастіше компанії обирають один із таких форматів масштабуванняс:
- Відкриття точок у нових районах, містах і навіть країнах, що дає змогу розширити базу потенційних клієнтів. У контексті ведення онлайн-бізнесу це може означати, наприклад, запуск маркетингової кампанії на нову аудиторію, розширення можливостей в онлайні – підтримка інших мов, зони доставки.
- Запуск продуктів – нові моделі або абсолютно нові товари чи послуги
- Посилення маркетингової активності для залучення нової аудиторії та відкриття нових для компанії ринків. Сюди ж можна віднести запуск можливостей, що розширюють доступ клієнтів до продукту – запуск доставки, нових методів оплати, програм лояльності, купівлю товарів в онлайні без відвідування торгової точки.
Ще одним способом масштабування, що підходить не кожному бізнесу, є франчайзинг – передача іншим компаніям прав на запуск бізнесу під вашим брендом. Це дає змогу досягти цілей масштабування (впізнаваність бренду, присутність на ринку) за рахунок зовнішніх ресурсів. Два головні мінуси франшизи – невисокий прибуток і відсутність контролю.
Два секрети масштабування: онлайн-маркетинг і автоматизація
Перший секрет – онлайн-маркетинг – його можна назвати універсальним методом масштабування майже будь-якого бізнесу, який виходить або вже вийшов в онлайн:
- Він дозволяє значно збільшити охоплення аудиторії за допомогою простих інструментів: свого сайту, ведення соцмереж, служби підтримки. Це допомагає взаємодіяти з клієнтами безпосередньо, просувати товари для лояльної аудиторії, залучати клієнтів, підвищувати видимість бренду.
- Поліпшити користувацький досвід, а значить підвищити лояльність аудиторії. За допомогою автоматизації можна збирати дані про переваги клієнтів і на їхній основі пропонувати унікальні, персоналізовані пропозиції.
- Також онлайн-маркетинг вирішує питання нестачі даних для аналізу прийнятих рішень – сюди входить аналітика сайту, конверсія рекламних кампаній. Тобто все що потрібно для розуміння ринку і корекції планів.
- Онлайн-маркетинг дає можливість легко і відносно дешево перевірити безліч способів просування – протестувати різні підходи до нових аудиторій для пошуку максимально ефективних рекламних кампаній.
Усе це дає змогу створювати унікальний образ бренду, підвищувати його впізнаваність. А до того ж швидко реагувати на зміни та зберігати стійкість в умовах волатильного ринку, нестабільної економіки та інших викликів нашого часу.
Другий секрет успішного масштабування – автоматизація процесів як онлайн-стратегії, так і всього бізнесу. Що краще автоматизовано бізнес, то простіше і швидше відбуватиметься його масштабування, то стійкіше і надійніше він працюватиме за великих обсягів і охоплень. Використовуйте всі можливості:
- Чат-боти для оптимізації роботи служби підтримки та відповідей на FAQ
- Автоматичні розсилки для інформування клієнтів про новини
- Повна автоматизація процесу продажів в онлайн-магазині та на сайті
- CRM-системи для спрощення взаємодії з клієнтами та співробітниками
- CMS-сервіси для управління контентом у соціальних мережах і блогах
- AI-технології для збору та аналізу інформації, спілкування з клієнтами
- Бази даних на блокчейні для безпечного зберігання і швидкого доступу
- Криптовалютні активи для розширення доступних способів оплати товарів
Усе це дає змогу підвищити ефективність і знизити витрати. Тільки в умовах такої автоматизації онлайн-бізнесу можна перейти до його 100% масштабування.
Підбиваючи підсумок, можна сказати, що:
- Ефективний онлайн-маркетинг допомагає зростанню і відіграє ключову роль в успіху масштабування онлайн-бізнесу, надає інструменти для залучення й утримання клієнтів, підвищуючи видимість бренду і звільняючи ресурси для майбутнього розвитку
- Наявність свого сайту служить надійною базою для виходу на нові ринки, надаючи платформу для взаємодії з глобальною аудиторією
- Автоматизація не тільки оптимізує операції, а й забезпечує плавне та ефективне управління
Поєднання цих стратегій дає змогу бізнесу впевнено масштабуватися в онлайні, долаючи всі виклики та ризики, що стоять на шляху.