Facebook Pixel

Кожен бізнес повинен мати стратегію стійкості: п’ять важливих компонентів, що дозволять її досягнути

Марина Саприкіна
керівниця CSR Ukraine, Центру «Розвиток КСВ», переможниця NBF Speaker Contest-2023

У травні 2023 року я мала честь стати першою українкою та першою жінкою, яка перемогла у міжнародному конкурсі спікерів Nordic Business Forum Speaker Contest за 5 років його існування. Тоді моя промова про незламний український бізнес мала широке обговорення. Але попереду мене чекала неймовірна нагорода та, разом з нею, надзвичайний виклик – виступ восени на трьох центральних бізнес-заходах конкурсу — Nordic Business Forum 2023, Oslo Business Forum 2023 та Amsterdam Business Forum 2023, які щороку збирають першокласних спікерів та тисячі представників провідних компаній світу для обговорення нових тенденцій розвитку бізнесу.

Про участь у Nordic Business Forum

Історія найбільшого з форумів — Nordic Business Forum — розпочалась у 2010 році. За цей час на сцені заходу виступало багато видатних спікерів, серед яких — колишні президент США Барак Обама та віцепрезидент США Альберт Гор, мотиваційний спікер Лес Браун, відомий підприємець, засновник Virgin Group Річард Бренсон та інші. Цього року три заходи зібрали надзвичайно велику аудиторію — 10 тисяч учасників та понад 40 тисяч відвідувачів в онлайні.

Виступаючи перед такою поважною аудиторією, я відчувала неймовірну відповідальність. За те, що я перша українка-спікерка на цих заходах за всю історію їхнього існування і маю гідно представити нашу країну. Свою промову Ukrainian Grit: Empowering Global Business with Ukrainian extreme resilience («Українська стійкість: чому може навчитись глобальний бізнес») вирішила присвятити надзвичайній характеристиці вітчизняного бізнесу виживати та розвиватися попри умови повномасштабної війни. Підготуватись мені допомагали мої інтерв'ю з власниками українських компаній, які розказували свої уроки та досвід: «Нова Пошта«, «Весна», «Укрзалізниця», Work.ua, «Аврора».

П’ять секретів стійкості українських компаній, які можуть стати у пригоді західним компаніям

Крім надихаючих історій наших компаній, які продемонстрували велику стійкість до надзвичайних викликів, я поділилася з учасниками заходів головними уроками української стійкості, що можуть стати корисними для глобального бізнесу в умовах повної невизначеності (саме в таку епоху ми живемо, за думкою Адріана Сливоцького) та важливими складовими стратегії сталого розвитку. Глобально, за дослідженням McKinsey, 50% світових компаній у 2023 році є не готовими до зовнішніх потрясінь. Коли я запитала про це учасників форумів, то в Осло та Амстердамі лише з'явилося декілька рук (серед тисячі учасників). А от в Гельсінкі, під час електронного голосування, 60% учасників вважали, що їхня компанія є готовою до роботи в екстремальних умовах. Знову ж таки, що вважати зовнішніми викликами — ковід чи війну.

Враховуючи нашу еру невизначеності, а мій виступ відбувся до початку нападу на Ізраїль, я переконувала глобальний бізнес у тому, що кожна велика компанія має мати стратегію життєстійкості, і закладати її фундамент потрібно в мирні часи. Коротко зупинимось на кожному з ключових факторів.

Перевірка своєї життєстійкості на швидкість дій та прийнятих рішень

Швидкість — це про швидку та адекватну реакцію на зовнішні та внутрішні виклики. Адже, як ми вже знаємо, в екстремальних умовах може бути важливою кожна хвилина або навіть секунда. І тут важливо це перевіряти. Наприклад, призупинити роботу складу або когось із найвищих дісіжн-мейкерів і подивитися на результат. Мені у Литві нещодавно розказували, як вся компанія не працювала два тижні, тому що керівник помер від серцевого нападу. Це — сумна реальність, але до неї потрібно бути готовим.

Існування спільного надзавдання, яке здатне об’єднати суспільство

Для українських компаній — малих чи великих — з лютого 2023 року існує одна надважлива мета – зробити максимальний внесок у перемогу країни. Існування надзавдання є важливим для будь-якого бізнесу – навіть того, який не стикнувся з жахами війни. Адже дослідження стверджують, що 72% споживачів очікують від компаній дотримання великої цілі, пов’язаної з рішенням екологічних та соціальних проблем (EY). Тому існування спільної великої цілі (надзавдання) об'єднає співробітників, партнерів і навіть конкурентів і зробить вашу компанію більш стійкою до змін.

Цінності та їх відповідність реальним діям

Війна проти України стала лакмусовим папірцем для цінностей компаній – суспільство швидко усвідомило, для кого цінності залишилися пустим звуком. Сотні компаній втратили підтримку своїх споживачів, вирішивши продовжити свою діяльність на території країни-агресора. Тому уважно перегляньте цінності вашої компанії та перевірте, чи збігаються вони з реальними діями.

Обов’язок піклуватися про ментальне здоров'я співробітників та їхні сім’ї

Глобально 1 млрд людей має проблеми із ментальним здоров'ям. За даними МОЗ, 15 мільйонів українців потребуватимуть психіатричної допомоги. Але все набагато гірше — в Україні не залишилося жодної родини, яку б не торкнулася війна. Вітчизняні компанії проводять багато заходів для виправлення ситуації, зокрема створюють психологічні відділи та проводять навчальні семінари для менеджерів щодо того, як працювати зі своїми командами задля мінімізації впливу на здоров’я зовнішніх факторів. Додатково компанії відкривають ці програми не лише для своїх співробітників, а й для їхніх родин. Ще один важливий момент — це відкриття дитячих кімнат та садочків в офісах компаній. Такі заходи зменшують тривожність, яка коштує глобальній економіці $1 трлн щороку через зниження продуктивності.

Турбота про споживачів і надання їм допомоги саме в тому, чого вони потребують

Згідно з опитуванням Microsoft, 58% клієнтів готові легко змінити компанію через поганий сервіс. Багато українських компаній завдяки прагненню до задоволення нагальних потреб своїх клієнтів навіть у надзвичайно важких умовах змогли розширити масштаби свого бізнесу і вийти на закордонні ринки, впровадити інноваційні рішення та зміцнити свою репутацію.

Кожна компанія повинна мати стратегію стійкості. Але організаційна життєстійкість базується на особистій стійкості. І її потрібно тренувати. Я особисто бачу на своєму прикладі, що вона може покращуватись. І тут важливо знайти те, що вам допомагає. Під час обстрілів взимку для мене тим самим стала чашка гарячого лате, про яку вже згадують і в інших країнах світу. Тому потрібно пошукати свій символ особистої стійкості.

Я думаю, що багато українських підприємців його знайшли. У вересні 2023 року відкрилось більше ФОПів, ніж за три попередні роки. Цей факт є одним з яскравих проявів стійкості українського народу та незламного бажання рухатися вперед, попри екстремальні умови. І про цей досвід потрібно розказувати світу, перетворюючи історії війни в історії надії. І я дуже вірю, що цей досвід мають вивчати у всіх бізнес-школах світу.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]