Facebook Pixel

Внесок ринку франшиз в ВВП має сягнути 10% — голова директорату Асоціації франчайзингу Андрій Кривонос

На прохання The Page Асоціація франчайзингу створила ренкінг 10 найкращих франшиз України. Асоціація франчайзингу об’єднує понад 160 українських франчайзерів. Голова директорату асоціації Андрій Кривонос розповідає The Page, як на цей бізнес вплинула російська агресія, якими франшизами зараз цікавляться підприємці і скільки вони готові витратити на старті. Також він дав кілька порад, на що варто звернути увагу на етапі вибору франшизи, і перелічив типові помилки українців під час виводу бізнесу за кордон.

Скільки франшиз діє в Україні

Як можна оцінити обсяг ринку франшиз в Україні, скільки там обертається грошей?

Ринок не піддається простому підрахунку, бо він поєднує частини різних ринків і його складно ідентифікувати.

QuoteУ нас є проблеми з прозорістю франчайзингових мереж, адже не всі бажають про себе розповідати.

А ще треба визначити, що таке франшиза. Це або діючий проєкт, де продаються франшизи, чи компанія, яка тільки зробила презентацію своїх франшиз і готова їх продавати, чи гравці, які колись продавали франшизи, а зараз їх мережі не розвиваються? Наша асоціація має це формалізувати.

До початку пандемії ми очікували, що кількість франшиз має перевищити 1000, і дійсно, ринок вже наближався до цього показника. Але з початком пандемії та під час повномасштабної війни кількість франшиз суттєво впала. Сьогодні ми можемо говорити, що їх менше 500.

Кількість франчайзі у кожній з мереж також не піддається точному підрахунку. По-перше, не завжди можна зрозуміти, скільки суб’єктів господарювання стоїть за франчайзинговими точками. По-друге, частина цих точок, які виглядають як франчайзингові, насправді солідарні з франчайзером чи перебувають у зоні його економічних інтересів.

QuoteТобто власник у них той самий, але він реєструє нову компанію, яка начебто купує франшизу.

В цілому, кількість точок у франчайзингових мереж в Україні сягає 23-24 тис. У середньому в кожній з них є 10 співробітників. Тобто там працює біля чверті мільйона людей.

Зараз ВВП України отримує від франчайзингового ринку 1,5-2% [номінальний ВВП України за 2022 рік — 5,19 трлн грн].

QuoteУ нашій доктрині «Франчайзинг 2030» ми ставимо мету дійти до 10%.

Бо у світі є країни, де внесок франчайзингового ринку в ВВП досягає 25-30% (наприклад, Мексика, Філіппіни, США).

Від чого залежить розвиток франчайзингу?

Від сукупності чинників. Франчайзери мають забезпечити прозорість: говорити про свої реальні обороти, кількість точок, а також активізувати взаємодію зі своїми франчайзі. Від держави потрібен доступ до фінансових ресурсів, зміни у законодавстві щодо кредитування. Бо, наприклад, в Україні заборонено кредитувати новостворених суб’єктів господарювання.

QuoteПід час ковіду та війни франчайзинг показав себе як доволі витривалу модель бізнесу. Та й досвід минулих криз засвідчує, що франчайзингові мережі простіше переживають фінансові проблеми.

Скільки грошей підприємці готові вкладати у франшизи

Які франшизи зараз користуються попитом у бізнесу?

Цікавість до франчайзингу є. Навесні 2022 року ми, зрозуміло, не проводили виставку франшиз. Перший захід відбувся у жовтні у Львові, де зібралося майже 160 людей. Наприкінці року захід у Києві під час повітряних тривог та обстрілів зібрав 50-60 осіб, а у березні 2023-го — вже 450. Зараз ми плануємо провести виставку наприкінці року, і люди вже купують квітки.

QuoteУ багатьох країнах Європи, зокрема в Україні, 80% запитів перебувають у наступному діапазоні: хочу купити бізнес від 15 тис. до 30 тис. доларів або євро.

Це доступна сума навіть у наших сьогоднішніх економічних умовах. Є бізнеси, які запустити ще дешевше, але треба докладати більше зусиль. Буває й навпаки: бізнес потребує менше зусиль, але більше грошей й найманого персоналу.

Які основні напрями бізнесу обирають підприємці?

І в Україні, і у світі їх перелік однаковий. По-перше — проста їжа, монопродуктові фастфуди. Це можуть бути як бізнеси маленького формату, наприклад, стритфуди, так і великі заклади.

Другий напрям — спорт і здоров’я. Тут ми глобально охоплюємо перукарні, салони краси, фітнес-клуби, програмне забезпечення для індивідуальних тренувань, консультування. Цей список можна довго продовжувати.

Андрій Кривонос

Андрій Кривонос

Третій напрям — дитяча тематика: товари для дітей, центри розвитку, дитячі садки, турагенції для дітей тощо. У цій сфері простіше працювати. Бо якщо вашій дитині у першому класі сподобалося ходити на курси художньої майстерності, вона і буде ходити туди всі десять років школи.

Четвертий напрям — все, що стосується спрощення ведення бізнесу і що можна віддати на аутсорс: хмарні технології, програмне забезпечення, CRM.

І, нарешті, популярні глобальні тренди, які сьогодні всіх цікавлять. Згадаємо 2012 рік: тоді вся Україна була заповнена товарами з символікою Євро-2012. Потім в тренді були пивні магазини.

QuoteА пам’ятаєте спінери? На піку їх популярності на пострадянському просторі навіть виникали франшизи з продажу цих товарів.

Така популярність короткострокова, але не потрібно пояснювати ринку, що ти пропонуєш, бо воно у всіх на устах.

На що потенційному інвестору звернути увагу, коли він вирішує, чи варто вкладатися в певний бізнес?

Варто розуміти, що він не просто вкладає гроші, а йому доведеться з цим працювати. Бо у нього виникають договірні обов’язки, за якими не можна просто зупинити діяльність. Занурення в операційку дійсно відбувається і розраховувати на сутто пасивний дохід навряд чи можна. Чим менше ви займаєтесь операційною діяльністю, тим більше у вас буде витрат на ведення бізнесу бо доведеться наймати більше людей.

QuoteЗагалом питання локації та персоналу — завжди лежить на плечах франчайзі, решту в ідеальній франшизі має вирішувати франчайзер.

Восени чи взимку франчайзери будуть підвищувати роялті та вступні внески через те, що їхня діяльність стає дорожчою, ніж робота франчайзі. Це потребує додаткових коштів, але вони фактично будуть повертатися до франчайзі новими послугами.

Як українські франчайзери виходять на закордонні ринки

Зараз деякі компанії пішли на закордонні ринки. Наскільки ці спроби вдалі?

Багато франчайзерів припускаються великої помилки: вони намагаються відкривати нові бізнеси за кордоном, скажімо так, за участі вихідців з України. Спочатку це виглядає привабливо, бо дозволяє швидко запустити бізнес не стикаючись з мовним бар’єром. Але для локальних ринків за кордоном це не дуже добра історія.

QuoteМешканців Праги чи Парижу не цікавить відкриття емігрантського закладу, так само як і продаж побудованої емігрантами франшизи. Натомість, чеху або французу цікавіше купити франшизу міжнародної або національної компанії.

Багато європейців набагато консервативніші, ніж ми думаємо. Наприклад, «Експрес стрижка» [франчайзингова мережа перукарень з України] у Польщі побудувала таку модель: закидуєш гроші у термінал, береш талончик і потім віддаєш його майстру. Але поляки ніколи не будуть платити наперед. Тому локалізація бізнесу має бути іншою.

Додам, що деякі франчайзери, які кажуть, що відкрили бізнес за кордоном, будемо відвертими, просто не готові визнати, що втратили бізнес в Україні, а тепер змушені створювати за кордоном щось нове.

Скільки українських бізнесів вийшли на іноземні ринки?

Від 2006 року відбувається певна експансія за кордон українських франчайзерів. Й хоча про бум мова не йде, це дозволило започаткувати і вести бізнес.

QuoteЗа нашими даними, під час повномасштабної війни приблизно 50 компаній відкрилися за кордоном. Географія цікава: країни Європи, Японія, Південна Корея.

Більшого успіху досягли ті, хто вже був там, мав підготовлені проєкти, наявні точки або продані франшизи. Багатьом вдалося просунутися за рахунок доброго ставлення до українців.

Але зверніть увагу: українське законодавство дозволяє франчайзерам вільно працювати і розвиватися, а законодавство за кордоном буває достатньо деталізованим, тому франчайзерам треба готуватися до того, щоб більш виважено й обережно ставитися до договорів, які вони підписують.

Крім того, робота у різних країнах передбачає різний юридичний статус.

QuoteФОП з реєстрацію у Тернополі в Варшаві нікому не потрібен.

Тому треба бути юридично підкованим і продумувати стратегію свого розвитку. Так буде простіше працювати в Європі.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉