Facebook Pixel

Франшиза: ціна помилки

Світлана Сом
СЕО Act for Change

Бізнес може масштабуватися за рахунок своїх інвестицій, за рахунок інвестицій партнерів і за рахунок інвестицій умовних партнерів.


Франчайзинг — вкрай популярний спосіб масштабування, який зараз у всіх на вустах. Однак, обираючи цей шлях, і власнику бренду, і тому, хто збирається інвестувати в дорогі франшизи (від $50 тисяч), слід врахувати кілька дуже важливих моментів, що визначають успіх такого підприємства.

1. Не всі бізнесмени можуть бути франчайзі. І йдеться не про гроші. Просто в цьому форматі бізнесу менше свободи, і самостійно прийняте рішення, неуважне ставлення до вимог або до порад власника бренду може стати каменем спотикання.

Telegram Logo

Крім того, це просто не властиво для самої суті франчайзингу, адже це командна робота, і, купуючи франшизу, люди вступають у партнерські взаємини.

QuoteУ цьому форматі бізнесу менше свободи, і самостійно прийняте рішення може стати каменем спотикання.

Незнайомі до цього майбутні компаньйони вчаться домовлятися, поважати один одного і найголовніше — не обнуляти наявних компетенцій. Синергія двох бізнесменів не дасть зростання, якщо:

а) франчайзі розглядає цей бізнес як той, який працює тільки на його інтереси. Це призведе до стагнації;

б) франчайзі буде намагатися розвивати бізнес, змінюючи бізнес-модель. Це призведе до конфліктів.

2. Враховуйте напрям бізнесу. Наприклад, якщо це галузь послуг, то успіх здебільшого буде залежати від найманого персоналу. У роздробі основна умова успіху — це місцеперебування. Маленькі франшизи такого профілю не вистрілюють найчастіше з однієї причини — прогадали з місцем.

А ось у дорогих виробничих франшизах – там, де відбувається налаштування важкого устаткування та супутних процесів, – зовсім все інакше. Тут багато що залежить від бренду франчайзера, постачальників, технології виробництва та підтримки головного офісу.

Крім того, виробничий формат потребує додаткового часу на відбудову й амортизацію, і деталі в ньому є настільки болючими, що саме вони допомогли власнику колись підняти свій бізнес.

Але, дотримуючись умови договору та прислухаючись до порад, можна бути майже впевненим у тому, що бізнес злетить.

3. Порахуйте. Структура витрат за франшизою у різних франчайзерів може істотно відрізнятися, що не завжди відразу зрозумієш. Наприклад, хтось включає вартість оренди приміщення, а хтось – ні. І ще я завжди раджу мати бодай 30% суми, вказаної в договорі, у разі виникнення непередбачених витрат.

Гарантовані доходи сьогодні вже мало хто обіцяє. Ті підприємці, які купують умовно дорогі франшизи, зазвичай є реалістами і розуміють, що високо маржинальні історії закінчилися. Рентабельність бізнесу в Україні сьогодні – від 10% до 18% на рік.

Таким чином, ми приходимо до факту того, що «умовно дорога франшиза» від $50 тисяч — це довгострокові п'ятирічні інвестиції. Але у великий, стійкий бренд. Якщо обіцяють багато і швидко, то варто серйозно задуматися, які цілі може за таких умов переслідувати франчайзер. Цілком ймовірно, що це буде швидка капіталізація бізнесу з подальшим його продажем.

QuoteГарантовані доходи сьогодні вже мало хто обіцяє.

Як ми вже говорили, деякі бізнесмени, які купують франшизи, починають відчувати бажання створити ще один бізнес на базі франчайзингового. Тобто вони його розглядають як той, в який вони можуть вносити зміни, – як свій. І перестають дотримуватися прописаних регламентів та політики, таким чином змінюючи бізнес-модель. Відповідно, те, що франчайзер декларував щодо повернення грошових коштів та обігу, може вже не відповідати дійсності.

Відчуваючи в собі задатки такого бізнесмена, франшизу краще взагалі не купувати – все закінчиться конфліктом і в кращому разі просто втратою грошей.

4. Зрозумійте договір. Успішне масштабування бізнесу з франчайзингової моделі можливо лише тоді, коли деталізація бізнес-процесів максимальна. Тому що, на жаль, часто так трапляється, що великі бізнеси, які продають франшизи, побудували свої компанії на величезній кількості тіньових схем, без використання яких повторити шлях їхнього розвитку загалом не можливо.

Тому чим прозоріше та детальніше, тим краще. Наприклад, у міжнародних франшизах, яких в Україні не так вже й багато, все прописано до мікродеталей. Доводиться витрачати значні додаткові суми на послуги керуючої компанії, яка спеціалізується виключно на контролі дотримання всіх формальностей щодо франшизи.

Вимоги вітчизняних франчайзингових бізнесів часто не такі вже й суворі, але все одно без допомоги юриста не обійтися. Дуже важлива частина – це те, який механізм розставання передбачено в договорі. Так, звісно, на старті ніхто про це не думає, про що найчастіше згодом шкодують.

5. Порівнюйте цінності.

Якісний бренд ніхто нікому просто так не віддасть у користування, і репутації брендів зазнають певного ризику під час входження нового франчайзі. Тому якщо до майбутнього франчайзі пред'являють мінімум вимог або взагалі не пред'являють, то це повинно насторожувати.

QuoteРепутації брендів зазнають певного ризику при входженні нового франчайзі.

Купуючи «умовно дорогу франшизу», потрібно розуміти, про що цей бізнес і бренд, розділяти такі ж самі цінності, вникнути в корпоративну культуру. Ідеально, якщо франчайзі і сам є цільовою аудиторією бренду.

Для цього не обов'язково мати підприємницький досвід. А ось управлінський якраз і не завадить, адже знадобиться вміння керувати людьми та приймати рішення.

Жоден власник бізнесу, який продав тобі франшизу, не буде за тебе цього робити.

The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора

Коментарі

Всі новини