5 аргументів, які змінять ваше ставлення до ШІ в бізнесі

менеджерка з комунікацій Глобального договору ООН в Україні

Люди бояться нових технологій. Адже часто вони кидають виклик звичним уявленням про світ і викликають страх невідомого, змін, втрати контролю над своїм життям.

І цей страх супроводжував появу нових технологій впродовж усієї історії.

Коли телефони тільки зʼявились у продажу, люди скептично ставилися до інноваційного продукту на ринку. У New York Tribune 1917 року зʼявлялися карикатури, які висміювали користувачів телефону, а реакція суспільства явно не підбадьорювала творців технології: люди непокоїлись, що в телефон влучить блискавка, а їх приватні розмови будуть прослуховувати. Натомість із плином часу телефони стали не просто нормою, а тим засобом, без якого ми не уявляємо жодну сферу свого життя.

Таких прикладів можна навести безліч, і один із них — поява штучного інтелекту.

Штучного інтелекту не варто боятися, ним треба навчитися керувати, особливо якщо ви працюєте в бізнесі. У цьому запевняє Готьє Вассер, виконавчий директор Центру бізнес-аналітики Фішера в UC Berkeley із понад 20-річним досвідом роботи з даними та high tech, який вміє перетворювати чотиригодинні процеси в секундні за допомогою GenAI і ефективного використання даних.

Готьє — експерт з бізнес-аналітики та цифрової трансформації, амбасадор Глобального договору ООН в Україні напряму «AI & Business Analytics». Викладає в декількох університетах у Києві, співпрацює з Міністерством цифрової трансформації в Україні, проводить тренінги з аналізу даних та ШІ для великих корпорацій по всьому світу, страхових, виробничих компаній, таких як L'Oréal, Nissan, Allianz, Michelin та ін., а також для NASA. Про застосування ШІ він розповів під час AI WEEKEND, який провів ГД ООН в Україні в рамках Business and Human Rights Accelerator спільно з DTEK Academy.

«Якщо ви володієте штучним інтелектом, вам будуть доступні дві ключові речі: видимість і час. Видимість дає вам знання свого поточного стану та кінцевої мети, а це — основа для прийняття правильних рішень. По-друге, якщо у вас немає часу на помилки, навчання та повторення — ви не зможете прогресувати. Економія часу відкриває вам шлях до нових можливостей», — Готьє Вассер.

На перший погляд, штучний інтелект може здаватися чимось абсолютно новим та інноваційним, але насправді ви давно знайомі з його технологіями і вже активно користуєтесь продуктами на основі AI у повсякденному житті: «розумний» пошук в Google, онлайн-мапи, які прокладають маршрути залежно від трафіку та погодних умов, налаштовані пропозиції музики, товарів та реклами на основі ваших інтересів тощо.

Так, міжнародні компанії вже активно і успішно використовують ШІ у роботі:

  • Amazon аналізує замовлення та профілі користувачів за допомогою ШІ, щоб покращити процес рекомендації продуктів.
  • Netflix використовує машинні алгоритми для аналізу ваших смаків і налаштування стрічки відповідно до цих даних, Apple звернулися до штучного інтелекту для розробки функції FaceID.
  • Microsoft імплементував ШІ в усі свої продукти, зокрема Cortana, Skype, і Office 365.
  • Meta вже скоро запустить в роботу помічник Meta AI, який створено на базі великої мовної моделі Llama 3. Він може відповідати на запитання, створювати анімовані та статичні картинки.

Зі світовим досвідом все зрозуміло. Принаймні, більшу частину з цього ви могли чути. А як в Україні?

Неможливо досягти прогресу і бути на рівні зі світовими компаніями, якщо ми будемо заплющувати очі на появу нових технологій, які суттєво оптимізовують та покращують робочі процеси. Так, минулого року Projector AI Lab презентували дослідження про те, як українські компанії використовують штучний інтелект у роботі. Дослідники опитали 150 українських бізнесів, з них 51% респондентів відповіли, що час від часу використовують штучний інтелект, і лише 22% опитаних працюють з технологією на постійній основі. Переважно українці користуються такими інструментами ШІ, як ChatGPT, Midjourney, Notion AI та Grammarly.

З боку держави активна робота у сприянні розвитку цифрових технологій в Україні почалася 2019 року зі створення Міністерства цифрової трансформації України та комітету з питань розвитку сфери Штучного Інтелекту. Місія останнього — підвищити конкурентоспроможність України у сфері ШІ. Уже 2020 року Кабмін затвердив концепцію розвитку штучного інтелекту до 2030 року, яка охоплює 9 галузей: освіта та наука, кібербезпека, інформаційна безпека, оборона, економіка, публічне управління, правове регулювання та правосуддя.

Суттєвий прорив у використанні ШІ, як у світі, так і в Україні, відбувся останніми роками. Сьогодні AI активно застосовують і у воєнній справі. Співпраця України з американською компанією Clearview AI, яка працює над технологіями ШІ для розпізнавання облич, допомагає викривати воєнні злочини росіян, а розробки компанії Palantir допомагають українським військовим автоматизовувати процеси зльоту та посадки безпілотників і захоплювати ворожі цілі.

А вже цього року Міністерство закордонних справ України стало першим відомством, яке буде використовувати штучний інтелект в офіційних комунікаціях. Наприкінці квітня 2024 року МЗС України анонсувало ШІ-аватар Вікторію, який буде озвучувати офіційні заяви міністерства з консульських питань.

Попереджений озброєний

Розуміння того, як працює штучний інтелект, допомагає долати страхи та упередження, пов'язані з AI. Готьє Вассер легко і швидко пояснює основний механізм роботи штучного інтелекту на прикладі історії про кота.

Штучний інтелект сам по собі не знає нічого. Але ми, люди, тренуємо його.

Отже, уявіть, що ви навчаєте ШІ з нуля, як дитину, і хочете навчити його впізнавати кота. Ви опишете тварину, яка має маленькі вуха, коротку шерсть, вуса тощо. Модель запамʼятовує ці характеристики і наступного разу зможе робити висновок, що бачить кота.

Згодом модель побачить картинку левиці. І скаже, що це — кіт. Тоді ви поясните, як відрізнити ці дві тварини.

Ще пізніше вона натрапить на картинку тигра, і ви поясните, що саме тигри мають чорні смуги, бо технологія знову помилилась і розпізнала його як левицю.

Чудово, ШІ запамʼятав і навчився відрізняти кота, левицю та тигра на основі їх питомих характеристик. Мине ще певний час, коли ваш підопічний побачить цю світлину:

Тобто розробники ШІ працюють із машинним навчанням за допомогою характеристик.

Який важливий висновок можна зробити з історії про кота:

«Єдиний інтелект, який має ШІ, – це ви. Машина – це інструмент, яким ви керуєте. Ви – альфа і омега штучного інтелекту, бо саме ви вирішуєте, що він має робити. Це ви обираєте дані та контролюєте процес від початку до кінця».

Дані та аналітика за декілька секунд (і це не клікбейт)

Володіння навичками роботи з даними та аналітикою є ключем до успіху в бізнесі. Це допомагає приймати обґрунтовані рішення на основі об’єктивних даних, дає можливість отримувати цінні інсайти, бачити больові точки та вектори зростання.

Але аналіз даних зазвичай забирає багато часу та ресурсів.

І навіть такі трудомісткі процеси, як аналіз великих обсягів даних, можуть бути автоматизовані та виконані за кілька секунд, а не годин. Для цього ШІ можна використовувати для створення простого, але потужного коду, який обробить ваші дані за лічені секунди в електронних таблицях.

А як бути з етикою?

Готьє Вассер переконаний, що штучний інтелект має бути інструментом «в руках дорослої людини»:

«Єдиний інтелект, який має ШІ, – це ви. Машина – це інструмент, яким ви керуєте. Ви – альфа і омега штучного інтелекту, бо саме ви вирішуєте, що він має робити. Це ви обираєте дані та контролюєте процес від початку до кінця. Не забувайте про це».

Важливо пам'ятати, що ШІ не є свідомою істотою з власними думками, поглядами чи уподобаннями. Він керується нашими запитаннями та даними, які ми йому надаємо. Це потужний інструмент, який можна використовувати як конструктивно, для покращення вже робочих процесів, так і деструктивно. Завдання людини — керувати цим інструментом етично, враховуючи стандарти регулювання технології.

ШІ може стати нашим союзником у побудові кращого майбутнього, але тільки за умови розуміння принципів його роботи і дотримання етичних норм.

У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: kolonka@thepage.ua

Читати на The Page