За оцінками японського агентства Nikkei та дослідницької компанії Quick FactSet, через падіння споживчого попиту на складах провідних світових компаній накопичився рекордний обсяг товарів. Наприкінці березня загальна вартість товарів на складах 2 349 промислових компаній оцінювалася в $1,87 трлн, що є рекордом за останні 10 років. Обсяг запасів на $97 млрд більший, ніж за три місяці раніше.
Нинішнє накопичення запасів можна пояснити не тільки падінням попиту, а й такими чинниками, як-от проблеми з переміщенням товарів через порушення ланцюжків постачань і навіть навмисне виробництво запасів деякими компаніями в разі нестачі. Деякі підприємства також нарощували запаси в очікуванні збільшення споживчого попиту через відновлення економіки після зниження кількості випадків захворювання на COVID-19.
Експерти вважають, що проблема зараз полягає в тому, що високий рівень запасів у поєднанні з низьким споживанням може призвести до того, що виробники зупинять виробництво й посилять економічний спад, який уже розпочався.
Запаси збільшилися в усіх 12 виробничих секторах, що аналізувалися. На три сектори припав 61% загального обсягу: електроніка, автомобілі та машинобудування.
З усіх компаній, включених до аналізу, Samsung Electronics зафіксувала найбільше зростання товарних запасів у доларовому вираженні – на $4,4 млрд, або на 13% проти попереднього кварталу, до $39,2 млрд.
Samsung повідомила, що її продажі в першому кварталі не змінилися, як порівняти з попереднім кварталом. У квітні вона зіткнулася зі збоями в закупівлі сировини для виробництва пам'яті та заявила, що має намір збільшити запаси, щоб уникнути подібних проблем у майбутньому.
У тайванського виробника комп'ютерів Asus продажі впали на 9%, а товарно-матеріальні запаси зросли на 18%. Фінансовий директор Нік Ву говорить, що компанія має намір зберегти поточний рівень запасів.
В автомобільній промисловості рівень запасів зріс на $14,8 млрд, або на 6%, до $273 млрд. Наприклад, продажі Ford Motor впали на 8%, а запаси збільшилися на 21% — до $14,6 млрд, що є найвищим показником за 25 років. Майже 53 тис. автомобілів залишилися недобудованими через брак складників. Фінансовий директор Ford Джон Лоулер сказав, що накопичення запасів позначається на грошовому потоці компанії.
У Mercedes-Benz збільшився обсяг незавершеної продукції частково через брак складників, а також через проблеми з доставленням в умовах української кризи. Фінансовий директор Харальд Вільгельм сказав, що важко робити прогнози з огляду на геополітичну невизначеність.
Експерти побоюються, що затоварювання складів у поєднанні з падінням споживчого попиту призведе до зниження виробництва компаній. Це ще більше уповільнить світову економіку, яка страждає від зростання інфляції та геополітичної нестабільності.
Позитивним моментом економісти називають те, що 2 349 компаній встигли накопичити великий запас готівки – $2,2 трлн, що у 2,3 раза перевищує їхні щомісячні продажі. На їхню думку, це свідчить про те, що найближчим часом компаніям не загрожує криза ліквідності попри спад споживання.