Facebook Pixel

Влада звернула пильну увагу на продавців і виробників палива: чим це загрожує ринку

На ринок автомобільного палива в Україні чекають великі зміни. Так, з 1 липня повертається довоєнна ставка ПДВ 20%. Водночас органи влади та народні депутати (вкотре) активізують боротьбу з нелегальними схемами на ринку та ухиленням від сплати податків. У рамках цієї боротьби Тимчасова слідча комісія (ТСК) Верховної Ради з економічної безпеки провела 27 червня спеціальне засідання.

Нардеп Ярослав Железняк (фракція «Голос») повідомив, що найбільше непокоїть ТСК: нелегальний обіг палива становить 10 — 15% обсягу ринку, через що держбюджет втрачає щонайменше 5 — 10 млрд грн.

Нелегальний роздрібний продаж палива

Железняк пояснив, що під нелегальним продажем вони розуміють:

  • продаж АЗС із ліцензією контрафактного палива та без сплати податків;
  • продаж палива заправками без ліцензії. Прикладом є заправки-«бочки», які можна часто побачити, особливо в маленьких населених пунктах.

До засідання ТСК був підготовлений список із 500 заправок-порушників. З них приблизно 80% – це заправки, що мають ліцензію. Робота з ними – завдання ДПС, вважає Железняк. З АЗС без ліцензії мають працювати БЕБ і Нацполіція. «Дали місяць, щоб відпрацювати список, і на наступному засіданні з цієї тематики вже будемо питати щодо кожної точки, особливо БЕБ», — написав нардеп.

Нелегальне виробництво палива

У ТСК склали список із 22 нафтоперегонних заводів (НПЗ) України. На засіданні «пройшлися за кожним із них». Ситуація така:

  • лише 11 НПЗ мають ліцензію. Невдовзі дві ліцензії буде анульовано (для заводів, пов'язаних з однією мережею);
  • у переліку є три НПЗ, які мають ліцензію, але й «дуже підозріле невелике податкове навантаження», і вони «майже офіційно не виробляють підакцизні товари». Податкова має ретельно їх перевірити;
  • залишаються 11 НПЗ, до яких має бути прикута максимальна увага держави та правоохоронців.

За чотирма НПЗ Нацполіція та БЕБ надали дані, ще сім вони пообіцяли перевірити та повідомити на наступному засіданні ТСК про їхній актуальний стан і діяльність.

Легальний роздрібний продаж палива з ухилянням від сплати податків

Якими можуть бути порушення на АЗС:

  • продають «бодяжне» паливо, виготовлене без сплати акцизів;
  • продають паливо за готівку, а потім продають «документи», щоб передати ПДВ;
  • просто працюють без сплати податків.

«Ну й різні комбінації цього типу, схеми з талонами тощо», — додав Железняк.

На засіданні ТСК було показано слайд, який демонструє податкове навантаження різних АЗС. Його публікація одразу викликала негативні коментарі у фейсбуці.

Податкове навантаження АЗС України у 2023 році

Податкове навантаження АЗС України у 2023 році

Так, Дмитро Леушкін, власник Prime Group, зазначив, що в його компанії 95% клієнтів – корпоративні. ПДВ та акциз вона сплачує на кордоні в повному обсязі й далі ланцюжком передає покупцям. «Звичайно, якщо розділити наші роздрібні продажі легковикам на весь обсяг, то цифра вийде маленька», — вважає бізнесмен.

Інші учасники дискусії звернули увагу, що на графіку немає державних АЗС «Укрнафта» та U.GO («Нафтогаз»). Говорили й про некоректність порівняння АЗС, у яких дуже відрізняються ціни: «Не дивно, що податкове навантаження в того, хто має маржу 3 грн, становить 50 коп., а в того, хто має 10 грн – 3 грн». Додали й те, що якщо мережа реалізує лише пальне (а не є супермаркетом), то її податкове навантаження є кардинально нижчим.

Железняк написав, що найбільш підозрілими виглядають мережі «БРСМ», «Мотто» та «Авантаж 7». «За всіма підозрілими мережами будуть перевірки ДПС. Саме той обіцяний ризик орієнтований підхід. За місяць заслухаємо результати», — пообіцяв нардеп.

Він також зазначив, що АЗС має специфічні РРО (вони прив'язані до лічильника палива). Тому, щоб системно ухилятися від сплати податків, там використовують подвійну бухгалтерію, яка відображає все як належить і не відображає. «Але застосування такого підходу неможливе без участі компанії, яка надає такий сервіс. Їх досить мало, десь із десяток. І якщо ми припинимо таку практику, то й АЗС набагато важче ухилятимуться від оподаткування», — пояснив Железняк.

ДПС поставлено завдання перевірити операторів РРО, які давали можливість зловживань на АЗС.

Які очікуються законодавчі зміни

За словами Железняка, протягом найближчих тижнів ТСК та енергетичний комітет ВР внесуть законопроєкт, який:

  • відновить роботу системи електронного адміністрування на ринку палива;
  • віднесе газовий і нафтовий конденсат до підакцизних товарів (ставка буде 0, але з'явиться контроль обороту);
  • встановить акциз на розчинники (введуть векселі для лакофарбових виробництв);
  • відновить публікацію даних щодо податкового навантаження.

«Також вивчаємо можливість змінити систему адміністрування ПДВ у цій сфері, але лише після консультацій із галуззю. Ну й у боротьбі з «бочками» теж є деякі законодавчі ідеї», — попередив Железняк.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉