Перебої з постачаннями, як і раніше, зачіпають багатьох споживачів і підприємства, але вони стали менш загрозливими, ніж це було шість місяців тому. Однак поступове припинення кризи пропозиції, спричиненої пандемією, може змінитися іншим потенційним головним болем — падінням споживчого попиту. Це падіння гальмує економічне зростання та призводить до нездорового накопичення запасів, йдеться в аналітичному огляді агентства Bloomberg.
Економісти банку Citi застерігають від зайвого оптимізму, оскільки є сумніви в тому, що засмічення у водопроводі світової торгівлі буде усунуто найближчим часом. Страйки робітників, перебої з роботою підприємств, пов'язані зі спалахами COVID-19 у Китаї, війна Росії в Україні та проблеми з доставленням наприкінці року у святкові дні можуть знову заплутати логістичні мережі.
Оксфордський індекс напруженості пропозиції в США падає три місяці поспіль


Аналітики загалом згодні з тим, що попит домашніх господарств на товари буде ключовим чинником у найближчі місяці, але їхні думки поки що не збігаються щодо того, чи він залишиться високим, чи почне знижуватися. Аналіз поточної ситуації говорить більше про те, що загальні переваги споживачів щодо товарів, як порівняти з послугами, знизяться, але вони залишаться трохи вищими за рівні літа 2020 року та до пандемії.
Покупки товарів починають сповільнюватися, як порівняти з послугами

Ще один показник дефіциту пропозиції – морські фрахтові ставки й далі знижуються з рекордно високого рівня. Це відбувається саме в той період, який зазвичай вважається піковим сезоном для світового судноплавства. Тому деякі спостерігачі роблять висновок, що ринок, на якому лише кілька місяців тому не було надлишкових потужностей, швидко рухається в іншому напрямку.
Тарифи на контейнерні перевезення, як і раніше, набагато вищі за допандемічні, але їхня траєкторія все більше виглядає як ковзання, яке все ще шукає дно на тлі невизначеності щодо споживчих витрат.
Динаміка тарифів на морські контейнерні перевезення

Відновлення логістики багато в чому залежить від здатності Китаю залишатися центром торгівлі та підтримувати роботу заводів і портів на тлі суворих правил контролю спалахів COVID-19. Опубліковані днями статистичні дані свідчать про те, що червень став другим найкращим місяцем для китайського експорту за останні три десятиліття.
Але не все йде до виправлення ситуації, особливо у Європі, де спостерігаються постійні проблеми з доставленням з огляду на близькість регіону до бойових дій в Україні. Санкції щодо товарів із Росії та які прямують до Росії ускладнюють європейські торгові потоки. До того ж збої в роботі, подібні до тих, що торкнулися великих морських портів Німеччини останніми днями, ускладнюють зусилля з відновлення.
Цифри Кільського інституту світової економіки показують, що зростають затори в портах Північної Європи та східного узбережжя США, де судна стоять у черзі впродовж кількох днів або навіть тижнів, очікуючи розвантаження.
Дані Міністерства торгівлі США свідчать, що в червні роздрібний продаж у країні зріс більше, ніж прогнозували економісти. Аналітики Bloomberg Economics вважають, що протягом частини нинішнього року економіка США зростатиме, оскільки споживачі знаходять способи впоратися з інфляцією, що збільшується.
Імпорт контейнерів у США протягом червня залишався стабільним і поки що виглядає стійким у портах Лос-Анджелеса та Лонг-Біч. Джин Серока, виконавчий директор порту Лос-Анджелеса, сказав, що він з обережним оптимізмом дивиться на другу половину року.
«Попри те що деякі ритейлери мають великі запаси, я очікую, що імпорт залишиться сильним, хоча й знизиться проти минулого року», – зазначив він.
Серока додав, що його дуже турбують затори на залізниці. Зараз не менш як 29 тис. контейнерів затримуються в порту Лос-Анджелеса, хоча зазвичай їх там було приблизно 9 тис. Вантажі перебувають у порту в середньому 7,5 дня, тоді як в ідеалі строк відправлення не має перевищувати два дні. За його словами, зацікавлені сторони мають вжити заходів зараз, «щоб уникнути загальнонаціонального глухого кута».