Facebook Pixel
Русский военный корабль, иди нах*й.
Пожертвувати на армію
×

Нова експортна логістика зерна для України: варіанти та можливості

Суховантажі на Дунаї. Фото: Натан Лейн / Bloomberg

Суховантажі на Дунаї. Фото: Натан Лейн / Bloomberg

Кабмін проводить переговори з міжнародними партнерами щодо зняття блокади з українських чорноморських портів. З-поміж можливих варіантів – військові конвої для супроводу суден-зерновозів чи забезпечення України достатньою кількістю протикорабельної зброї. Про це сказав перший заступник міністра агрополітики Тарас Висоцький у телеефірі 30 травня.

Він наголосив на важливості заходів щодо деблокади української експортної інфраструктури в найближчі кілька тижнів, доки у світі не посилилася продовольча криза. Висоцький також наголосив на недостатній пропускній спроможності альтернативних шляхів експорту зерна, як порівняти із чорноморськими портами.

До російського вторгнення Україна щомісяця експортувала до 5 млн тонн сільгоспсировини через порти Одеси та Миколаєва. Нині через їхню морську блокаду можна вивозити не більш як 1 млн тонн зернових.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!

Що являють собою альтернативні шляхи зернового експорту

Завдання відновлення зернового експорту з України змушує політиків розглядати різні варіанти, починаючи від військово-морського супроводу до переміщення зерна сушею до Балтійського моря. Фахівці говорять, що вони вивчають карти в пошуках рішень, як-от зміна напрямку потоків автомобільного транспорту та відновлення залізничного сполучення з румунським портом Галац на Дунаї, йдеться в статті, опублікованій Bloomberg.

Завдання ускладнюється браком водіїв фур і різною шириною залізничної колії в Україні та країнах ЄС. Через останній чинник і перевантаженість митної інфраструктури вагони можуть простоювати на кордоні до 30 днів, чекаючи на свою чергу задля перевантаження зерна.

Підписуйтесь на нас в Google News!

Південний торговий коридор України

yuzhnyy-torgovyy-koridor-ukrainy.jpg

Порти в Румунії та Польщі також перевантажені, їм бракує кваліфікованого персоналу, щоб упоратися зі сплеском попиту. Чиновники попереджають, що вузьких місць дедалі більшатиме, оскільки в червні Європа почне збирати врожай пшениці.

«Масштаб проблеми величезний, – заявив заступник міністра економіки України Тарас Качка. – За останні 15 років ми створили таку потужну інфраструктуру, що її не можна просто замінити на інший пункт призначення, на інший порт».

Україна розширює експортні можливості на своєму західному кордоні та спрощує торговельні відносини з ЄС. Президентка Європейської комісії Урсула фон дер Ляєн заявила 24 травня, що ЄС працює над тим, щоб вивезти те, що застрягло в Україні, на світові ринки, відкриваючи «дороги солідарності» до європейських портів, а також фінансуючи різні види транспорту. Посол України у Варшаві очікує, що через Польщу постачатиметься 80% українського зерна. Але люди на місцях говорять, що це легше сказати, аніж зробити.

Шлях через Словаччину

У Словаччині основний транспортний оператор перевіз минулого місяця 18 тис. тонн кукурудзи з України 12 залізничними вантажними потягами, також було залучено приватні вантажні компанії, які перезавантажували вагони.

Шлях через Польщу

У Польщі є 400-кілометрова залізниця широкої колії, що сполучає Україну із Сілезією. Раніше вона використовувалася переважно для доставлення сталевих виробів, а останніми тижнями – для перевезення біженців. Державний оператор мережі залізниць PLK SA почав інвестувати в збільшення пропускної спроможності цієї дороги, відмовившись від попередньої уваги до розвитку маршруту до Китаю через Білорусь.

У квітні Польща та Україна домовилися про створення спільної вантажної компанії та спрощення прикордонних правил. Але через те що маршрути до балтійських портів Польщі вже завантажені, а вагонів бракує, є сумніви, чи зможе Польща найближчим часом збільшити обсяги українського зерна набагато вище за 2 млн тонн на місяць.

Шлях через Румунію

Залізнична лінія з українського Рені до румунського Галаца через Молдову є порівняно невеликою частиною головоломки, але вона ілюструє всю масштабність проблеми, пише Bloomberg.

TTS, румунська компанія, що працює на Дунаї та в порту Констанца, готова працювати над тим, щоб відкрити цей маршрут.

vosstanovlenie-puti.jpg

Румунія прагне модернізувати Галац, щоб зменшити затори в порту Констанца на Чорному морі. Галац раніше був пов'язаний ширококолійною залізницею з Україною. Уряд хоче прискорити відновлення ділянки, якої бракує, протяжністю 4,6 км. Робота займе три місяці, заявив у квітні прем'єр-міністр Ніколає Чука.

Утім, і досі незрозуміло, хто це зробить, говорять у TTS. Зараз у доправлення українського зерна в Галац беруть участь три країни та три залізничні оператори. Міністр транспорту Румунії сказав, що сподівається знайти компанію для будівництва ділянки, якої бракує, найближчими днями.

«Україна експортувала 20 млн тонн металів на рік і ще більше зерна лише по воді, тому думати, що можна буде повністю замінити ці потужності, це мрія, – вважає Петру Стефанут, генеральний директор TTS. – Ми всі намагаємося допомогти їм, чим можемо. Але ми не можемо дати те, що вони мали, і те, що вони втратили».

За останні два місяці TTS вдалося перевезти приблизно 200 тис. тонн зерна та металів з України. Стефанут упевнений, що в міру того, як маршрутизація через Дунай стане ефективнішою, вантажів побільшає.

Кес Хейзінга, голландський фермер, який живе в Україні та має 400 робочих місць, раніше міг доправити 25-тонну вантажівку свого зерна на одеські термінали на Чорному морі та назад протягом дня. Тепер його водії проводять тиждень у дорозі, чергах і прикордонних перевірках, щоб доправити вантаж за новим маршрутом, розвантажуючись прямо в Румунії. Звідти ще потрібно організувати доставлення до кінцевого пункту призначення. Логістика обходиться Хейзінзі зараз утричі дорожче.

ЄС звільнив імпорт українського зерна від вимог ветеринарних чи фітосанітарних сертифікатів, аби полегшити транзит. Але за три тижні до середини травня Хейзінга відвантажив лише 150 тонн. Він побоюється, що коли Румунія почне збирати врожай, затори можуть посилитися.

«Це буде катастрофа», — заявив Хейзінга, який обробляє 15 тис. гектарів землі й утримує 2 тис. дійних корів за 200 км на південь від Києва.

Шлях через Литву

За словами міністра транспорту Литви, вони можуть перевалювати приблизно 8 млн тонн на рік через Клайпедський порт на Балтійському морі, хоча польськими залізницями країна може отримати лише 1 млн тонн. Пробне залізничне відвантаження сільгосппродукції з України зайняло три тижні.

«Альтернативи Одесі просто немає, щоб відправити ті обсяги зерна, які Україна накопичила та накопичить за літо, – заявив міністр закордонних справ Литви Габріелюс Ландсбергіс. – Світ зіткнеться з браком продовольства, ціни зростуть, або нам потрібно знайти способи, як розблокувати Одесу».

***

Фахівці вважають, що зараз найбільш реальним рішенням залишаються Румунія, Констанца та Сулінський канал, що сполучає Чорне море з Дунаєм, пише Bloomberg. Митне агентство дунайського порту збільшило штат, щоб допомогти впоратися зі збільшенням відвантажень, оскільки судна вишиковуються у величезну чергу, щоб увійти в канал. За словами управителя портом Флоріна Гойдеа, румунська залізнична компанія навела лад у своїх портових сполученнях і розпочала роботи з поліпшення інфраструктури, що може призвести до збільшення пропускної спроможності на 30 — 40%, але лише наступного року.

Коментарі

Всі новини