Facebook Pixel

Грецький інвестор: хто купив мережу Glusco та що буде далі

Скандальну мережу АЗС Glusco купили грецькі інвестори із російським бекграундом. Серед перших обіцянок нового керівництва — модернізація та впровадження європейських інновацій. Водночас експерти висловлюють припущення щодо фіктивності угоди для обходу санкцій української влади.

Згідно з офіційною інформацією, 100% материнської компанії Glusco Energy SA купила компанія SNEL Energy Limited грецького підприємця Димитріоса Аніфантакіса. Про це йдеться в опублікованому 6 грудня пресрелізі. У ньому зазначено, що на балансі компанії — понад 100 АЗС і чотири нафтобази. Сума угоди не розголошується.

Слід зазначити, що із серпня 2021 року SNEL Energy Ltd — ексклюзивний постачальник нафтопродуктів «Роснафти» в Україну.

Новий власник — громадянин Греції, який займається торгівлею енергоресурсами близько 30 років. Він посідав керівні посади в компаніях Litasco, BP plc, Cargill SA, Motor Oil Hellas. Працював і в паливних компаніях у Москві. «Я вважаю, що в компанії чудова інфраструктура та гарні перспективи розвитку. Ми плануємо провести її модернізацію відповідно до міжнародних стандартів. У фокусі нашої уваги насамперед буде підтримка чудового клієнтського сервісу та високої якості нафтопродуктів, а також запровадження європейських інновацій», — наводять цитату Димитріоса в пресрелізі.

Нагадаємо, роботу компанії Glusco частково заблоковано з початку березня. Тоді Служба безпеки України та Державна податкова служба розпочали масштабну спецоперацію на трьох нафтобазах і 105 АЗС. Згідно із заявою СБУ, правоохоронці розкрили масштабну схему тіньової реалізації неякісних нафтопродуктів, яка завдала шкоди державі в особливо великих розмірах. Орієнтовна сума ухилення від сплати податків — близько 240 млн грн.

Неофіційно причиною санкцій називається те, що компанія пов'язана з опозиційним народним депутатом Віктором Медведчуком. У компанії «Глуско Україна», кінцевим бенефіціаром якої вказано Нісана Моїсеєва, заперечують її зв'язок із Медведчуком.

З 1 квітня припинила роботу ще одна компанія, яка нібито пов'язана з Медведчуком, — Proton Energy (офіційно її власник також Моїсеєв). Вона була експортним оператором нафтопродуктів «Роснафти» в Україні. У 2020 році Proton Energy здійснила постачання на український ринок 1,74 млн тонн дизпалива (23,4% ринку) та 443 тис. тонн (22,3%) зрідженого газу.

Очевидно, що Glusco стала валізою без ручки для колишнього власника, вважає один із учасників ринку — гендиректор мережі Sunoil Леонід Косянчук. Вже рік, як Glusco майже нічого не приносить, а лише потребує, оскільки співробітників не звільняли.

Експерти неоднозначно ставляться до з'явлення нового гравця на ринку. «Є велика ймовірність того, що угоду оформлено в обхід санкцій українського уряду. У пресрелізі немає інформації про суму угоди, розмита кількість заправок. Що означає «більше 100»? За нашою інформацією, продали 150 АЗС, з них цікаві близько 40%. Це ті комплекси, на яких був зроблений зовнішній і внутрішній ребрендинг Glusco, а також АЗС із гарним розташуванням. Поки що немає інформації, що буде з АЗС, зданими в оренду. Питань дуже багато», — говорить аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко.

Директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн у коментарі The Page зазначив, що Димитріос Аніфантакіс — відома людина на паливному ринку: «У нього були проєкти з постачання нафтопродуктів в Україну ще наприкінці 1990-х. Нині він працює в Motor Oil Hellas, найбільшому нафтохолдингу Греції. Для мене було несподіванкою побачити його в цьому проєкті».

Вартість мережі Glusco суттєво впала після введення санкцій і тривалого простою. Ще рік тому ціна сягала $1 млн за АЗС. Сьогодні, за оцінками експертів, середня ціна однієї станції Glusco становить близько $700 тис.

Дуже ймовірно, що на ринку АЗС ми побачимо новий бренд із новою програмою лояльності.

«Я знаю Димитріоса з 1993 року і впевнений, що він зможе поставити мережу на ноги та забезпечити її якісним продуктом. Це може бути як постачання з «Роснафти», так і грецькі (по морю). Відновлення роботи мережі АЗС, безперечно, позитивно позначиться на українському ринку. Насамперед від цього виграють споживачі. З'явиться ще одна мережа в середньому ціновому сегменті, яка продає паливо на 1 — 1,5 грн дешевше, ніж у преміальних мережах», — резюмує Косянчук.

Контекст. Попереднім власником швейцарської Glusco Energy SA вважали ізраїльського бізнесмена Нісана Моїсеєва. Угоду про продаж було укладено наприкінці жовтня.

У грудні 2017 року Антимонопольний комітет України дозволив Glusco Energy SA купівлю Лисичанського НПЗ (ПрАТ «Лінік», Луганська обл.) та мережі АЗС компанії «Роснафта» в Україні.

Після дій СБУ проти компанії Glusco в судовому порядку заборонили продаж у її мережі бензинів і дизпалива, але реалізацію зрідженого газу та інших товарів заборона не зачепила.

До обшуків роздрібна мережа АЗК Glusco в Україні налічувала 127 автозаправних комплексів і шість нафтобаз.

За словами Аніфантакіса, він добре знайомий з українським укладом життя та традиціями, бо вже близько 30 років одружений на українці та має з нею трьох синів: «Я поважаю українські культурні цінності та бажаю будувати соціально відповідальний і стійкий бізнес у цій країні».

Раніше, 11 липня, компанія «Глуско ритейл» офіційно заявила, що «натепер діє заборона на внесення змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб будь-яких реєстраційних змін щодо компаній групи. До зняття зазначеної заборони зміна власників компаній групи в Україні неможлива. Усі повідомлення в ЗМІ щодо ймовірної зміни власника мережі не підтверджені, зміна власника потребує виконання низки попередніх умов».

Новий власник. На сайті Motor Oil Hellas Димитріос-Антоніос А. Аніфантакіс названий незалежним невиконавчим членом ради директорів. Його фотографію у відкритих інтернет-джерелах знайти не вдалося.

Аніфантакіс народився 1963 року. Має ступінь бакалавра та магістра машинобудування Технологічного інституту Стівенса в місті Хобокен, що в штаті Нью-Джерсі, а також ступінь MBA (магістр ділового адміністрування) Лондонської школи бізнесу у Великобританії. Також Димитріос має 32-річний професійний досвід, здебільшого в багатонаціональній групі компаній за межами Греції.

Він був керівним директором Litasco SA (у 2018 — 2020 роках) і головою ради директорів Eiger Shipping SA (у 2017 — 2020 роках). Обидві компанії розташовані в Женеві у Швейцарії та входять до російської групи «Лукойл». У 2011 — 2018 роках Аніфантакіс був заступником старшого віце-президента зі збуту «Лукойла» в Москві. У період з 2004 по 2011 рік він був генеральним директором BP IST (Москва), який відповідав за комерційну діяльність групи BP PLC у Росії та країнах колишнього Радянського Союзу. У період із 1999 по 2004 рік був генеральним директором Cargil Petroleum SA (Москва) та відповідав за комерційну діяльність компанії в Росії та країнах колишнього Радянського Союзу. У 1990 — 1999 роках працював із нафтовими компаніями України та Болгарії. Він бере участь у компаніях енергетичного сектора, а також у компаніях з інвестування в нерухомість, що базуються у країнах за межами Греції. З червня 2021 року він — незалежний невиконавчий член Ради директорів Motor Oil Hellas і член Комітету з кадрів та винагород.

Подякувати 🎉