Відновлення України не є локальним проєктом, а спільним завданням усього цивілізованого світу, заявив сьогодні, 4 червня, президент Володимир Зеленський, виступаючи через відеозв'язок на Конференції з відновлення України в Лугано (Швейцарія).
«Ця війна не просто наша, не просто локальна десь на сході Європи. Це напад Росії на все, що є цінністю для нас із вами. Тому й відновлення України – це не локальний проєкт, не проєкт одного народу, а спільне завдання демократичного світу, усіх країн, які можуть сказати про себе: ми є цивілізованими», – заявив він.
Які економічні ініціативи для відновлення пропонує Україна
Роки безгосподарності та непослідовності в політиці перетворили Україну на регіонального аутсайдера з погляду економічного розвитку. Війна загострила економічний стан країни. Після ефективного економічного реагування воєнного часу Україна гостро потребує інноваційних рішень для економічного піднесення та модернізації. Прагнення України до свободи та самоорганізації в поєднанні з безпрецедентним глобальним партнерством надає унікальну можливість стати світовим лідером у галузі інновацій і сталого економічного процвітання.
Про це йдеться в аналітичній записці, підготовленій Національною радою з відновлення до конференції в Лугано. У ній названо шість ключових пріоритетних напрямів відновлення економіки України, які зведено в три групи:
- Базові умови: макрофінансова стабільність і економічна свобода.
- Активатори: інтеграція з ЄС і доступ до ринків, доступ до ноу-хау, доступ до фінансів.
- Розумна секторальна політика: пріоритетні сектори трансформації.
Коротко розглянемо, які ініціативи запропоновано в цих напрямках.
Макрофінансова стабільність. Для її гарантування пропонується:
- забезпечити стабільність фінансування держбюджету у воєнний час (переговори про гранти та позики, перегляд пільг щодо податків/мит);
- підвищити ефективність державних фінансів (ефективність податкової системи, скорочення державних витрат і ризик суверенного боргу);
- розвиток фінансово-банківського сектору (розчищення сектору, ефективне управління державними банками, просування банківського фінансування).
Це сприятиме адекватному функціонуванню держави, відновленню ділової активності, підвищенню довіри інвесторів і забезпеченню сталого економічного зростання.
Економічна свобода. Пропонується:
- знизити регуляторне навантаження на бізнес у воєнний час;
- виконати обов'язкові умови для набуття статусу кандидата в члени ЄС (верховенство закону, боротьба з корупцією та інституційні реформи);
- розгорнути повномасштабне наближення до внутрішнього ринку ЄС за одночасного скорочення розміру уряду (податкове адміністрування, приватизація; цифровізація державних послуг), дерегулювання та відкриття ринків.
Негайні дії підтримуватимуть на плаву підприємства під час війни, а погодження законодавства з ЄС призведе до покращення інвестиційного клімату та зростання прямих інвестицій.
Інтеграція з ЄС і доступ до ринків. Передбачається:
- покращити торговельні умови зі стратегічними партнерами;
- здійснити економічну інтеграцію з ЄС (скасування тарифів і нетарифних нетехнічних бар'єрів для всіх українських товарів; гармонізація законодавства для усунення нетарифних технічних бар'єрів);
- відновити торговельні шляхи (збільшення пропускної спроможності на кордоні з ЄС; участь у регіональних проєктах, як-от TEN-T, Люблінський трикутник, Ініціатива трьох морів, Ініціатива «Один пояс, один шлях»; модернізація митниці);
- створити сильну екосистему підтримки експорту.
Доступ до ноу-хау. Передбачається:
- заохочення повернення біженців;
- залучення міжнародних талантів в Україну (міжнародні грантові програми для українських компаній із наймання персоналу; «цифрова віза кочівників» для іноземців; програми навчання для іноземних студентів);
- відновлення зв'язків з українською діаспорою (мережева платформа, подвійне громадянство);
- підготовка молодого покоління (грантові програми для українців для навчання в найкращих університетах світу та повернення в Україну; система освіти України зі STEM і підприємництва; створення філій міжнародних університетів в Україні).
Доступ до фінансів. Передбачається:
- забезпечення доступу до екстреного фінансування (державні субсидії воєнного часу, гарантії за кредитами та зниження відсоткових ставок);
- розширення післявоєнного доступу до фінансування (фінансування для іпотечного кредитування, кредитування МСП зі зниженим ризиком, фінансування ланцюжка постачань);
- підтримка українських інноваторів (правила світового рівня венчурного капіталу та альтернативного фінансування; фонд фондів і гранти для українських стартапів та інноваційних компаній; навчання бізнес-ангелів);
- перезапуск ринок капіталу (амністія капіталу та податок на виведений капітал, пенсійні рахунки та система медичного страхування).
Пріоритетні сектори трансформації. Передбачається:
- розв'язання невідкладних галузевих завдань (координоване переміщення підприємств і організація внутрішньої та міжнародної логістики);
- запуск галузевих проєктів-каталізаторів, спрямованих на підвищення складності українських продуктів і участь у ланцюжках створення вартості в ЄС/глобальних ланцюжках, а також на врахування ключових світових тенденцій (стабільний розвиток, зелений перехід, цифровізація);
- створення потужної інноваційної екосистеми (сприятливі передумови, достатня підтримка в розробленні, комерціалізації та масштабуванні);
- сприяння залученню прямих іноземних інвестицій (військове страхування інвестиційних проєктів, а також спеціальні інвестиційні стимули; цільові програми заохочення та сприяння інвестиціям).
«Успішна трансформація пріоритетних секторів України завдяки виробництву більшої різноманітності складних товарів і послуг зміцнить не лише вітчизняне виробництво, але також позитивно вплине на глобальні ринки, зокрема у сфері продовольчої безпеки», – йдеться в записці.
Як партнери можуть підтримати Україну під час її відновлення
Міжнародні партнери можуть підтримати Україну на шляху до повного відновлення економіки завдяки використанню різних інструментів, йдеться в аналітичній записці.
Це такі інструменти, як-от:
- макрофінансова допомога для зміцнення стабільності;
- технічна допомога, що орієнтована на законодавче погодження з ЄС;
- спеціалізовані фінансові інструменти для забезпечення галузевої трансформації, сумісної з ЄС;
- страхування військових ризиків під час реконструкції зруйнованих активів і нових інвестицій;
- інституційні інновації, що дозволяють участь України в інститутах ЄС під час вступу;
- спільні партнерські проєкти для полегшення передавання знань і контактів між людьми.