Facebook Pixel

Експертиза зимового дизпалива: кожна друга проба – бодяга

У розпал новорічних свят The Page вирушило слідом за відпочивальниками в Карпати, щоб дізнатися, чим вони заправляють свої автомобілі. Ми відібрали проби дизпалива на АЗК усіх цінових сегментів у п'яти різних областях. Результати є невтішними.

Перевірка дизпалива на українських АЗК у січні-2022: чому саме зараз

Навіщо знадобилося вирушати так далеко, адже більшість мереж, які ми відвідали, працюють у Києві та Київській області? Бо саме на період новорічних свят припадає другий за величиною (слідом за сезоном літніх відпусток) сплеск продажів палива. Карантинні заходи знову посилено, аеропорти закрито. А там, де на нас чекають, ціни підвищено. І чи не єдиний шанс змінити атмосферу для українців під час новорічних канікул – внутрішній туризм. Традиційно в пошуках снігу та різдвяних декорацій автолюбителі з усієї країни вирушають до Карпат. Отже, варто відстежувати якість палива на всьому шляху різдвяних міграцій – від домашніх АЗК до закарпатських, включно з транзитними областями.

Експертиза зимового дизпалива: кожна друга проба – бодяга. Фото: photodrive

Експертиза зимового дизпалива: кожна друга проба – бодяга. Фото: photodrive

Практично всі паливні експертизи проводяться в Києві та передмісті, тоді як найбільше бодяги розливається «транзитними» АЗС, розташованими вздовж трас. Ми традиційно надаємо автомобілістам розгорнутішу інформацію: які справи з якістю зимового дизпалива за всім маршрутом пересування – із заходу на схід. Саме тому The Page й вирушило в таку неблизьку (2,5 тис. км) дорогу.

Дані АЗК, де відбиралися проби ДП-З Євро-5 В0

Дані АЗК, де відбиралися проби ДП-З Євро-5 В0. Таблиця: Сергій Суховський

Дані АЗК, де відбиралися проби ДП-З Євро-5 В0. Таблиця: Сергій Суховський

Для цього ми відібрали проби ЗДП (ДП-З Євро-5 В0) на п'яти заправках, після чого передали їх на експертизу до сертифікованої та акредитованої в НААУ лабораторії «Інспекторат Україна» на відповідність нормативам профільного ДСТУ 7688:2015 «Паливо дизельне. Технічні умови» та «Технічного регламенту про вимоги до автомобільних бензинів, дизельного, суднового та пічного палива». Експертиза проводилася за трьома показниками: вміст сірки, температура спалаху в закритому тиглі та гранична температура фільтрації.

Де ми перевіряли дизпаливо

У поле зору потрапили винятково «мережеві» АЗС усіх цінових діапазонів – відверті дискаунтери, середній сегмент і умовний «преміум»: ОККО (30,82 грн/л ЗДП), «Авіас плюс» (29 грн), «БРСМ-Нафта» (27,19 грн), motto (28,28 грн) та Chipo (26,80 грн).

Дані мереж АЗК, де відбиралися проби ДП-З Євро-5 В0

Таблиця: Сергій Суховський

Таблиця: Сергій Суховський

Святкова подорож для українських автолюбителів може закінчитися, щойно розпочавшись, – виявилося, що залитися некондиційним дизпаливом можна навіть на брендових заправках. На одному АЗК нам продали «літо», що замерзає за нульової температури, на інших – відверту «некондицію» з пекельним вмістом сірки. І це тоді, коли безрідні заправки та інші noname-наливайки на кшталт бочок ми ігнорували.

Зона ризику

Мої попередні проби ДП, взяті у 2019-му в найбільших «мережевиків», особливих нарікань не викликали. Так, лоукостери все мали на грані, але в межах норми. У карантинному році, зрозуміло, усім було не до експертиз. А от грудневі забори дизпалива, проведені «Інститутом споживчих експертиз», виявили цілу низку трейдерів, що ллють у наші баки некондиційне паливо: «БРСМ-Нафта», motto, Sun Oil, «Фактор», «ТатНафта», «АС Ойл» та BV. З цими висновками не погодився лише перший із них, запропонувавши The Page самостійно відібрати проби та сплатити за їхній аналіз. І ми вирушили до Карпат.

Як відбиралися проби дизпалива на АЗК

У єдиний доступний спосіб – наповненням мірних місткостей безпосередньо з пістолета. Точнісінько так, як ми заправляємо свої автомобілі. Інакше ніяк – галузевий алгоритм буквально знущається зі здорового глузду. Так, він зобов'язує попереджати адміністрацію АЗС про намір узяти пробу за три доби. Звісно, нечистим на руку трейдерам цього часу вистачить, щоб викачати все паливо, промити цистерни, демонтувати заправне обладнання та відлетіти в ДНР, ЛНР або Панаму. Далі — усе як завжди: пломбуємо по дві проби з кожної АЗС, першу з яких передаємо лаборантам, а другу зберігаємо на випадок «арбітражу». Те саме з касовими чеками й копіями паспортів якості та сертифікатами відповідності.

Експертиза зимового дизпалива: кожна друга проба – бодяга. Фото: photodrive

Експертиза зимового дизпалива: кожна друга проба – бодяга. Фото: photodrive

Супутній сервіс на АЗК

З ним теж виявилося не все гаразд. Так, на АЗС «Авіас плюс» документи взагалі були відсутні, як і куточок споживача. Спочатку вони були «в директора», але за пів години знайшлися й пахли принтерною фарбою. А от на АЗК motto супровідні документи були одразу на всі випадки життя: і на дизпаливо від грецького Motor Oil (Hellas), і на білоруське від Мозирського НПЗ, і на кременчуцьке від «Укртатнафти».

Сліди сірки в дизпаливі

Так, ще наприкінці ХХ століття на її наявність у дизпаливі заплющували очі, виправдовуючи мастильними властивостями. Але зараз цю функцію виконують присадки, що додаються в ДП виробниками, а сірці оголошено бій через її токсичні властивості.

На жаль, зовсім позбутися її вкрай важко. По-перше, це значно підвищить собівартість палива – надто вже складні й дорогі технології потрібні для виведення «сірчаного сліду» під час перегонки нафти-сирцю. По-друге, у невеликих кількостях вона позитивно впливає на антикорозійні властивості.

А от за підвищеної концентрації сірка – вселенське зло. Вступаючи в реакцію зі шляхетними металами в каталітичних нейтралізаторах, вона швидко виводить конвертери з ладу. Плюс закоксовує паливні форсунки, впускні клапани та камери згоряння, перешкоджаючи проходженню повітря, чим погіршує тягово-потужні характеристики. Крім того, сірчана й сірчиста кислоти, що виробляються під час згоряння ДП із підвищеною концентрацією сірки, підвищують рівень забруднення довкілля й подразнюють слизову оболонку дихальних органів людини.

Тому екологічні вимоги до палива постійно зростають. Якщо стандарт Євро-3 допускав наявність 350 ррm сірки, а Євро-4 – усемеро менше, то нинішній рівень (ДСТУ ISO 20846:2009) – не більш як 10 ррm (мг/кг). Тобто в тридцять разів менше, ніж виявили експерти в пробі motto. 320 мг/кг — цифра, що просто шокує. Таке паливо зашкодить не тільки вашому автомобілю, а й вашому здоров'ю.

Вміст сірки в дизпаливі, мг/кг

Таблиця: Сергій Суховський

Таблиця: Сергій Суховський

З рідкого у тверде

Мабуть, головна причина скептичного ставлення автолюбителів до дизельних моторів – проблеми з їхньою зимовою експлуатацією. Солярка є густішою за бензин і за низьких температур замерзає набагато швидше. Залежно від якості вона може загуснути до стану желе або перетвориться на «бурштин». Тому дуже важливо знати гранично низьку температуру, за якої ЗДП зберігає здатність прокачуватися через фільтрувальні елементи (тонкість відсіву штори – мікроскопічні 3 – 5 мкм) паливної системи.

Якщо для «літньої» солярки ДСТУ ISO EN 116:2007 встановлює граничний температурний поріг рухливості палива на рівні -5°С, то для «зимової» – на рівні -20°С.

Попри інсайдерську інформацію заправників із двох АЗК про те, що нам усе ще продають «літній дизель», усі п'ять проб уклалися у вимоги. Ближче за інших до краю підійшли зразки OKKO і motto (по -22°С), а найстійкішою нордичною виявилася найдешевша з проб, яку ми взяли на АЗС Chipo (-33°С).

Гранична температура фільтрації, °С

Таблиця: Сергій Суховський

Таблиця: Сергій Суховський

Потрібний градус

За температурою спалаху дизпалива судять про його фракційний склад і пожежну небезпеку. Відповідно до ДСТУ ISO 2719:2006, мінімальна температура спалаху паливоповітряної суміші в закритому тиглі не має бути нижчою за 55°С.

Найкращий показник — у проби ОККО (62°С), а от у motto вона помітно нижче, ніж потрібно, — тільки 43°С. Але антирекорд у цій експертизі в зразка «Авіас плюс» – лише 14 градусів. Заправляти таким паливом автомобіль — однаково, що пригощатися паленою горілкою. Зрозуміло, коли заради прибутку «бодяжить» дискаунтер і зовсім інша справа, коли під приціл потрапляє заправка найбільшого гравця ринку. Адже «Авіас плюс» — представник мережі АЗС «Приват», з якої 1991-го й розпочинався «незалежний» ринок паливного ритейлу.

Температура спалаху в закритому тиглі, °С

Таблиця: Сергій Суховський

Таблиця: Сергій Суховський

Де гроші, дизель?

Результати експертизи говорять самі за себе – заправка ЗДП стала рулеткою. Ні супровідні документи, ні відомі постачальники, ні висока ціна не дають сьогодні водіям жодних гарантій. Якщо ще рік-півтора тому нарватися на «бодягу» можна було лише на noname-заправці, то сьогодні некондицію можна зустріти навіть у шановних операторів.

Нагадуємо, що The Page є відкритим для всіх учасників паливного ринку, які дбають про своє реноме.

Експертиза зимового дизпалива: кожна друга проба – бодяга. Фото: photodrive

Експертиза зимового дизпалива: кожна друга проба – бодяга. Фото: photodrive


Подякувати 🎉