Про те, що 7-8 лютого більшу частину країни накриє потужний циклон, ЗМІ трубили постійно ще з початку місяця. З ранку понеділка передбачення синоптиків підтвердилися: зниження температури повітря супроводжувалося різкими поривами вітру (15-20 м/с), снігом із хуртовиною. Як наслідок на дорогах тут же утворилися снігові замети та ожеледиця.
Порівняння звіту держагентства автодоріг і репортаж
з траси М-05 Київ – Одеса
Судячи з анонсів як самого «Укравтодору», так і його регіональних філій, шляховиків так само заздалегідь попередили про стихію. Всі вони дружно опублікували і прогнози погоди, і «аварійні» номери телефонів чергових диспетчерів, які працюють цілодобово. І попередили автомобілістів про те, що через складні погодні умови можливі обмеження руху, рекомендувавши водіям легкового транспорту утриматися від поїздок на далекі відстані, а великогабаритного — користуватися майданчиками для відстою, розташованими вздовж державних автодоріг. Виклавши Google-карту з майже чотирма сотнями «відстійників», що знаходяться на балансі «Укравтодору».
І з самого ранку понеділка почали регулярно рапортувати про те, що «дорожня спецтехніка працює над забезпеченням безперебійного руху дорогами державного значення». Тому, виїжджаючи опівдні з Одеси, я особливо не хвилювався. Наслідки нічного снігопаду одеські комунальники швидко розгребли і спогади про крижаний дощ залишилися лише в соцмережах. Підбадьорило і те, що на виїзді з міста я уткнувся в поліцейський ескорт, що супроводжував снігоприбиральну техніку, що працювала в три смуги. Градусник показував -3, світило сонце. Бентежили лише повна відсутність пасажирських автобусів і те, що зустрічний потік був більш ніж рідким. Виявилося, він повністю корелював із пропускною спроможністю траси М-05. І не корелював з відповіддю «Укравтодору» на редакційний запит про проведені на ній з 12:00 до 18:00 роботи.
Спойлер: п'ять одиниць снігоприбиральної техніки за сім годин шляху Одеською, Миколаївською, Кіровоградською, Черкаською та Київською областями.
Стан дороги в Одеській області
«8 лютого в місті Одеса та на території області спостерігались дощові опади, туман і мряка, які супроводжувалися температурою повітря від +3 до -6С. Складні погодні умови призвели до утворення ожеледі та ожеледиці на дорогах. Підрядні організації Служби забезпечували безперебійний рух транспорту цілодобово. На М-05 Київ–Одеса працювало близько 20 одиниць техніки та 30 працівників». (Орфографія збережена).
На жаль, але крім тріо згаданих вище снігоприбирачів інша спецтехніка так і не зустрілася. І якщо рівень снігу на дорозі був прийнятним для руху на двох смугах із трьох, то ожеледь змушувала більшість автомобілістів їхати в одній колії. Все-таки вологе дихання моря давало про себе знати.
Стан дороги в Миколаївській області
Про роботи на миколаївському фрагменті траси пресслужба «Укравтодору» нічого повідомити не змогла, благо це був найкоротший фрагмент цієї траси. Який не запам'ятався нічим — було і сніжно і вже не так слизько. Снігоприбиральної техніки помічено не було.
Стан траси М-05 Київ – Одеса у Миколаївській області. Фото: Сергiй Суховський
Стан дороги в Кіровоградській області
«На дорозі М-05 працювало 7 машин КДМ (комбінована дорожня машина). Своєчасне очищення дорожнього покриття та узбіч від снігу проводилося кожні 3-4 години. Рух забезпечено».
Кіровоградська область запам'яталася парою явно кинутих (занесених снігом до вікон) легковиків і першими, що застрягли на з'їздах доріг, автомобілями. З спецтехніки зустрівся самотній самоскид МАЗ-6501 з снегоотвалом і дорогими німецькими та швейцарськими установками солерозкидачами, який просто їхав. Нічого не чистив, не розкидав ...
Стан дороги в Черкаській області
«8 лютого на території Черкаської області фіксувалися сильні снігопади і хуртовини, які ввечері перейшли в мокрий сніг із дощем і місцями крижаний дощ. Складні погодні умови призвели до утворення ожеледі та ожеледиці на дорогах. Висота снігового покриву була 16-22 см.
Підрядні організації Служби автодоріг в Черкаській області забезпечували безперебійний рух транспорту цілодобово. На М05 Київ–Одеса працювало 15 одиниць техніки та 30 працівників. Проводилися роботи з очищення від снігу проїжджої частини і посипання сумішшю проти ожеледиці , якої було використано понад 300 тонн. Зараз рух автодорогою М-05 територією Черкаської області повністю забезпечено, покриття чорне, мокре».
Стан траси М-05 Київ – Одеса у Черкаській області. Фото: Сергiй Суховський
На жаль, насправді черкаський фрагмент траси М-05 до 16:30 вдавав із себе протоптану легковиками вузькоколійку між двома смугами. Тобто будь-який обгін перетворювався на рулетку — хто знає, що там під шаром вчорашнього снігу, асфальт або лід. Картину доповнювали кілька ДТП і десятки фур, що стоять уздовж траси. Це поліцейські відловлювали порушників, які не підкорилися обмеженню руху вантажного і великогабаритного транспорту трьома шляхами (М-05 Київ — Одеса, Н-01 Київ — Знам'янка та Н-08 Бориспіль–Дніпро–Запоріжжя–Маріуполь), в напрямку Києва. Снігоприбиральної техніки не помічено.
Стан дороги в Київській області
«На балансі Служби автодоріг у Київській області 143 км траси М-05 Київ — Одеса. З огляду на інтенсивні опади, протягом 8 лютого для забезпечення проїзду на цій дорозі працювало 26 одиниць спецтехніки і 30 працівників. Дорожнє покриття місцями засніжене, проїзд забезпечений. Протягом доби на Київщині випало близько 30 см снігу. У зв'язку зі складними погодними умовами дорожники не припиняють працювати на дорогах області».
Стан траси М-05 Київ – Одеса на в'їзді в Київ. Фото: Сергiй Суховський
Якщо обмеження руху вантажного і великогабаритного транспорту вступило в силу о 13:00, то з 15:00 почала діяти заборона на транзитний рух великовантажного транспорту через Київ. І вже в Білоцерківському районі скупчення фур стало заважати проїзду хоча б однією смугою. Раз у раз фури займали дві смуги, залишаючи для проїзду одну, нерозчищену від снігу під розділовим відбійником.
В'їзд у Київську область запам'ятався запаркованим посеред дороги снігоприбиральником Ford 4142D компанії «Автомагістраль-Південь». Але наступного разу спецтехніка попалася на очі тільки в районі Глевахи, тобто за 40 км від Києва. До того моменту темп пересування впав з 40-50 км/год до швидкості кульгавої коняки. І довелося шукати об'їзні шляхи для взяття Києва, підходи до якого були окуповані, за підрахунками самого «Укравтодору», 1,4 тис. фур.
Стан траси М-05 Київ – Одеса у Київській області. Фото: Сергiй Суховський