Сегмент компактних і субкомпактних кросоверів останніх десять років залишається найбільш динамічно зростаючим сектором вітчизняного ринку. Як наслідок, на нього припадає більше половини «первинки» — сегмента первинних реєстрацій легкових автомобілів. І якщо в ті часи пропозиція обмежувалася дюжиною моделей, то сьогодні їх більше сорока. Наслідком високої конкуренції стала поява прошарку паркетників за ціною гаджетів — топових комп'ютерів і фотоапаратів.
Найдоступніші кросовери в Україні:
- Chery Tiggo 2, 290,376 тис. грн
- Lada XRAY, 299,300 тис. грн
- Renault Sandero Stepway, 338,300 тис. грн
- Lada Niva, 339,450 тис. грн
- JAC S2, 349,800 тис. грн

Chery Tiggo 2 — найдоступніший кросовер українського ринку. Фото: Chery
Chery Tiggo 2
Зазвичай рейтинг «бюджетних паркетників» очолює морально застаріла продукція тольяттінського автозаводу, але не цього разу. Завдяки аукціонній ціні price-лідером нашого хіт-параду став Tiggo 2. У той час як інші автомобілі за «ковідний» рік подорожчали на 10-15%, «двійку» сьогодні можна придбати навіть дешевше, ніж 2020-го. Тоді за неї в базовій комплектації просили на 7,4 тис. грн більше. І це при тому, що Tiggo 2 — один із найсучасніших кросоверів в класі B SUV. Крім того, у «двійки» вельми місткий салон, найбагатша базова комплектація серед усіх моделей огляду та рекордно тривала фірмова гарантія. Мінусів теж вистачає. Тут і чисто китайська ергономіка, і привід тільки на одну вісь за чисто легкових ходів підвіски. Плюс скепсис українських покупців щодо автомобілів Made in China взагалі і Chery зокрема, пов'язаних із низькоякісним металопрокатом та виробничою культурою.

Lada XRAY — єдиний кросовер з огляду, що збирається в Україні. Фото: Lada
Lada XRAY Classic
Як і Tiggo, XRAY із перебільшенням можна назвати кросовером. Це звичайний міський хетчбек із обов'язковою для паркетного жанру атрибутикою — збільшеним кліренсом, рейлингами на даху, обвісом по периметру кузова з нефарбованого пластику тощо. Ні повнопривідної трансмісії, ні особливих оффроадних режимів у XRAY немає. По суті, перед нами хетчбек Sandero Stepway в тольяттінській упаковці. Плюс такого родоводу — доступ до технологічних засік альянсу Renault-Nissan. Мінуси для «лад» традиційні — низька якість збірки, посередня ергономіка та застарілі стандарти активної безпеки. З 2019 року випуск XRAY локалізований на ЗАЗі, паралельно з іншими вазівськими моделями, оснащується 1,6-літровими моторами і 5МКП.
106-сильний XRAY у базовому виконанні Classic обійдеться в 299,3 тис. грн. Що відчутно дорожче, ніж у Росії, звідки в Запоріжжя надходять машинокомплекти.

Як випливає з назви, Renault Sandero Stepway — паркетна версія Sandero. Фото: Renault
Renault Sandero Stepway
Єдиний надійний автомобіль у нашому огляді. Втім, паркетна версія Sandero, як і саме першоджерело, конструктивно настільки прості, що погано збирати їх не виходить навіть у румунських колег ЗАЗу. Запорука відмінного співставлення «ціна-якість» — не тільки в максимальній простоті застарілої конструкції, а й найширшої уніфікації з іншими моделями Renault. Оскільки Sandero створювався для ринків країн, що розвиваються, у нього немає нічого зайвого — тільки те, що необхідно транспортному засобу для пересування з точки А в точку Б. Французи просять за свій 0,9-літровий псевдокросовер із 5-ступінчастою МКП у базовій версії Life + 338,3 тис. грн за програмою Renault Bonus і 368,3 за акцизною ціною. Версія з 5-ступінчастою роботизованою коробкою обійдеться в 366,4 тис. грн і 396,4 тис. грн відповідно.

Lada Niva їде тим краще, чим гірший стан доріг. Фото: Lada
Lada Niva
Це найсерйозніший позашляховик на ринку України. Більш-менш рівним йому в плані прохідності можна назвати тільки в два рази дорожчий Suzuki Jimny. Lada Niva — пряма спадкоємиця тієї самої радянської «ниви», яка наприкінці 70-х підірвала ринок Європи. Зовні вона змінилася куди більше, ніж концептуально, а проблеми з надійністю і зовсім залишилися на колишньому рівні. Але покупці «нив» прощають всі огріхи — від давньої ергономіки до настільки ж застарілих 8-клапанних двигунів — усе заради феноменальної прохідності. Постійний повний привід, помножений на двоступеневу роздавальну коробку, і міжосьовий диференціал, що блокується, і кондова підвіска — кращого позашляховика за ці гроші просто не знайти. Сьогодні дилери просять за 1,7-літрову 80-сильну «ниву» в базовому оснащенні Classic 339,4 тис. грн.

JAC S2 — класичний приклад кросовера, створеного на базі малолітражки. Фото: JAC
JAC S2
Все сказане про Chery Tiggo 2 повною мірою стосується і S2. Тут так само мінімум позашляхового арсеналу за модної зовнішності та багатого оснащення. Силовий агрегат стандартний для класу: 1,5-літрова бензинова «четвірка» і 5-ступінчаста коробка передач. У базовому виконанні 113-сильний паркетник обійдеться мінімум у 349,8 тис. грн. А ось версія з варіатором — Intelligent — уже в 394,5 грн.