Facebook Pixel

Як в Україні стати автодизайнером і розробляти електричні гіперкари: Інтерв'ю з київським дизайнером Rimac

Святослав Конаховський розповів The Page про те, як стати затребуваним автодизайнером, як потрапити до найперспективнішої електромобільної компанії світу, коли стилістів замінять роботи, і якими будуть автомобілі через 10 років.

- Ти пам'ятаєш, з чого все почалося? З малюнків на шпалерах?

- Так-так, усе почалося, як і у багатьох дітей, з малювання на стінах і в книжках.

- Ти з самого початку знав, що, коли виростеш, малюватимеш автомобілі або ж був творчий пошук?

- Малювати машини я почав з самого дитинства, але тоді ще не розумів, що цим займатимуся і в майбутньому. Фотографії пари саморобних авто, створених моїм батьком, зіграли не останню роль у любові до автомобілів. Потім була пауза і бажання стати художником, але зрештою тяга до дизайну перемогла. А ось про те, що існує така професія як автодизайнер, я дізнався не раніше першого курсу інституту.

- Пам'ятаєш той момент, коли тебе вперше похвалив експерт, а не просто друзі та батьки?

- Після вступу до інституту я майже відразу почав спілкуватися з Максом Шкіндером (дизайнер McLaren. — Прим. авт.). Він тоді вже вчився в Італії. Мені здається, що перша цінна похвала була саме від нього.

- Який критерій визнання для тебе важливий? Що має статися, щоб ти сказав собі — так, вийшов стилістичний шедевр?

Ось-ось відбудеться офіційна прем'єра первістка Rimac — гіперкара Nevera. Фото: Rimac

Ось-ось відбудеться офіційна прем'єра первістка Rimac — гіперкара Nevera. Фото: Rimac

- Важливий критерій визнання для мене — це наявність професіоналізму, коли знання та вміння не піддаються сумнівам.

- Думаю, більшість дизайнерів завжди знаходять недоліки в своїх роботах або речі, які вони хотіли б зробити інакше. Тому важко бути цілком задоволеним результатом виконаної роботи. Завжди є до чого причепитися.

- Більшість нинішніх музикантів не знають нотної грамоти і не грають ні на одному інструменті — всі партії створюються комп'ютерними програмами. Коли подібне станеться в автомобільному дизайні?

- Таке вже відбувається, але поки що на експериментальному рівні. Повністю виключити дизайнера з процесу створення автомобіля — означає позбутися творчості. А цей аспект завжди цінувався дуже сильно.

- Чи потрібно вчитися в художній школі, витрачаючи роки на малювання глечиків і латаття?

- У зарубіжних школах на курсах із автодизайну відразу вчать малювати автомобілі, хоча і викладають перспективу з формоутворення.

- Чи потрібні настільки вузькоспеціалізованому стилісту академічний малюнок і живопис? Може простіше вчитися малювати відразу на планшеті?

- У нас же немає навчальних закладів такого профілю, тому студенти вчаться академічному малюнку і живопису нарівні з предметами з дизайну. Що зі свого боку сильно впливає на стилістику скетчів і розуміння форми. Я взагалі вважаю, що автодизайнери з країн пострадянського простору вигідно виділяються на тлі своїх зарубіжних колег саме завдяки такому підходу.

Сімейний кросовер Kia Sorento. Рендер: Святослав Конаховський

Сімейний кросовер Kia Sorento. Рендер: Святослав Конаховський

Планшет, фотошоп, 3D-програми — це все інструменти, основа завжди знаходиться в умінні малювати від руки. Так само створюється і процес мислення. Без цієї основи подальше зростання просто неможливе.

- Дизайнери часто працюють під фонову музику. Ти малюєш у тиші? Чи впливає музика на стилістику?

- Я постійно слухаю аудіокниги. Оскільки часу для читання залишається не так уже й багато. Але музика в навушниках грає теж часто. Вона впливає скоріше на емоційний стан: може підбадьорити і мотивувати, або усунути від навколишнього світу.

- Підлітки вже не вішають над ліжками постери з суперкарами. Як знову змусити їх мріяти про автомобілі?

- Я думаю, що молодь, як і раніше, мріє про автомобілі, просто змінилася форма захоплення. Все перейшло в цифру і гаджети, комп'ютерні ігри та симулятори. Тим цінніше для нас спостерігати автомобілі наживо. Людей різного віку навколо класичного Porsche або Ferrari завжди повно — захоплення даними предметами дизайну не пройде ніколи.

Середньомоторний суперкар Porsche. Рендер: Святослав Конаховський

Середньомоторний суперкар Porsche. Рендер: Святослав Конаховський

- Ти хотів би, щоб твої діти пішли слідами батька?

- Я б на цьому не наполягав, у них буде власне життя і вибір. Хто знає, скільки нових професій з'явиться на той час...

- Чим ти займаєшся, коли приїжджаєш в Україну? Чи думав над своїм викладацьким курсом?

- Я максимально відволікаюся від роботи під час відпустки і намагаюся про неї не думати та навіть не обговорювати. А так усе стандартно: зустрічі з друзями, з мамою. Поїздки Західною Україною — це вже традиція. Іноді записую реп на студії — таке собі хобі ще зі шкільних років. Думаю, з часом повернутися до цієї теми більш грунтовно.

У мене вже є невеликий досвід викладання. З 5-го до 6-й курсу я викладав курси з основ композиції в школі від нашого інституту. А цієї весни провів триденний воркшоп з автодизайну для студентів інституту з Братислави. Тому такий варіант цілком можливий, але точно не як основний вид діяльності.

- Якими критеріями (якість, доступність, дизайн, функціональність) середньостатистичний покупець користуватиметься при виборі свого автомобіля через 10 років?

- Зараз потенційний покупець усе більш вибірковий і вимогливий. І в майбутньому ця тенденція тільки посилиться. Тому увага до комфорту і безпеки завжди буде на першому місці. Зовнішній вигляд автомобіля — це його обличчя. І те, що привертає увагу насамперед, теж нікуди не зникне. Майбутнє серійних автомобілів — можливість транспортного засобу бути продовженням будинку або офісу, що проявляється в технологіях і новому рівні споживчого досвіду.

- Чи випадково, що твої роботи — будь то мотоцикли або автомобілі — виглядають якщо не драматично, то вельми агресивно?

- У кожного дизайнера є свій стиль і почерк, який виробляється в процесі становлення. Хоча багато проєктів, які я роблю на роботі, прямо протилежні моїй стилістиці форм. Усе залежить від вимог до завдання.

Український дизайнер гіперкарів Святослав Конаховський. Фото: Rimac

Український дизайнер гіперкарів Святослав Конаховський. Фото: Rimac

- Дизайнери знаходяться в постійному броунівському русі, мігрують з компанії до компанії, немов бояться зупинитися. Припустимо, що зараз тобі подзвонили з Rolls-Royce (або Honghqi) з куди привабливішою пропозицією — прийняв би її?

- Поки що я задоволений тим, що можу бути присутнім в компанії Rimac у цей період її історії. Це хороший досвід і виклик, вихід із зони комфорту.

- На сьогоднішній день у нашій країні не залишилося не тільки профільних дизайнерів, а й взагалі автопрому. У кого вчитися, якщо викладачі ніколи не малювали автомобілі?

- Мені пощастило, так як в інституті у мене був викладач, який допоміг пізнати ази дизайну транспортних засобів. В. П. Кашуба, доцент кафедри промислового дизайну — приклад викладача з великої літери. Він вміє і зрозуміти прагнення й інтереси студента, і підтримати їхній розвиток.

- Умовний Нуччио Бертоне зараз закінчує школу в умовній Полтаві. Опиши оптимальний, з твоєї точки зору, алгоритм його дій, який допоможе заощадити час і сили. Як пройти до професії найкоротшим шляхом?

- Щоб заощадити час, потрібно якомога раніше їхати вчитися за кордон. Там викладачі — практики, жива конкуренція, культура автодизайну, контакти та прямий вихід на стажування і роботу в автомобільних компаніях. Коштує все це дорого, але якщо грошей немає, то потрібно брати участь у конкурсах на 100 або 50-відсоткові стипендії на навчання. І в цьому разі все залежить від того, наскільки ти крутий.

- Rimac збирається мультиплікувати свої продажі. Але з технологіями у нього поки що куди краще, ніж із дизайном — немає ні імені, ні айдентики. Схоже, тобі доведеться не просто малювати (або перемальовувати) гіперкари, а й вибудовувати ДНК марки — спочатку впізнаваність, потім спадкоємність тощо.

- Все це обумовлено можливостями виробництва та концепцією бренду. Rimac — компанія, яка продає не просто стайлінг, а й технологію. Але, звичайно, зовнішній вигляд бренду потрібно вдосконалювати і в компанії це розуміють. Для мене як дизайнера завжди приємно та цікаво привносити якомога більше нових і свіжих рішень. Але завжди є менеджмент, який має власне бачення майбутньої стилістики бренду.

Одна з робіт дизайнера — KTM 1290 R Super Duke R Prototype. Фото: KTM

Одна з робіт дизайнера — KTM 1290 R Super Duke R Prototype. Фото: KTM

- Що б ти змінив насамперед і що тебе приємно здивувало в портфоліо бренду?

- Мене найбільше вразило те, що всі технологічні інновації створюються всередині компанії, а не купуються десь.

- Наскільки в преміальному класі важлива етнічна айдентика? Чи повинен Rimac виглядати по-слов'янськи?

- Для потенційних споживачів технології, можливості та зовнішній вигляд автомобіля особливо важливі, водночас історія, яка стоїть за лініями, — це складова, що дає життя зовнішньому та внутрішньому образу авто. Все залежить від того, як слов'янська айдентика буде інтерпретована в дизайні. В будь-якому разі компанія робить свою продукцію для людей, відповідно й аналіз їхніх запитів є пріоритетною частиною процесу проєктування автомобіля.

- Якою ти бачиш лінійку Rimac через 10 років? Чи є там місце кросоверам або представницьким седанам?

- Слоган компанії: побудувати кращий електричний гіперкар у світі. Hе вважаю, що Rimac будуватиме позашляховики або седани, це суперечить його концепції.

- Електрокари дійсно повинні разюче відрізнятися від автомобілів із ДВЗ?

- Зовнішній вигляд електричних авто обумовлений технічними вимогами, з одного боку, і естетичними — з іншого. Я не бачу великої різниці між EV і ICE спорткарами. Тільки ту, яка вказує на особливості конструкції і технологічну основу автомобіля.

- Яким тобі бачиться власне майбутнє в Rimac?

- Я тільки почав, звикаю, придивляюся. І вірю, що зможу зробити свій внесок у розвиток компанії.

- Крутіше 4-моторних гіперкарів нічого немає і у найближчі років п'ять навряд чи з'явиться. Є відчуття, що мрія збулася і вище вже не стрибнути?

- Ні звичайно, для мене це новий етап, новий виклик. Можливість перевірити свої сили та вміння, навчитися багато чого нового. Завжди з'являються нові завдання та цілі. І у мене вони вже є.

Поки що технології Rimac Nevera вражають більше, ніж зовнішність. Фото: Rimac

Поки що технології Rimac Nevera вражають більше, ніж зовнішність. Фото: Rimac

Подякувати 🎉