Style продовжує серію матеріалів, присвячених 30-річчю незалежності України. Ми вже почули 10 знакових пісень, а зараз побачимо 10 модних українських брендів, які досягли світового успіху.
Індустрія української моди розвивалася з часів проголошення незалежності. Якщо в нульових вона формувалася інституційно, то в десятих відбувся справжній бум креативності: з'явилося багато нових брендів, які продають свої колекції по всьому світу. Розповідаємо про головних гравців.
JUL
Порівняно новий бренд, заснований восени 2019 року, який працює в ніші мас-маркету. Створений стилісткою Юлією Логвін, яка вважає, що звичайна біла футболка має коштувати як звичайна біла футболка. Їхній кістяк — базові речі, які будуть актуальними довгий час. Також примітні дропи. У 2020-му один із них був присвячений 50-річчю пісні «Червона рута» та творчості Володимира Івасюка. У червні 2021-го сталася колаборація з етнографічним візуальним щоденником Ukrainian Folks. Футболки із цієї лінійки з написами Galya carries water, які відсилають до народних пісень, носили й досі носять дівчата та хлопці з відмінним смаком, і не лише в Україні.
Poustovit
Можна сміливо сказати, що Лілія Пустовіт бачила всі етапи становлення української моди, і вона є однією з перших, чиє ім’я спадає на думку, коли говоримо про індустрію моди в нашій країні.
«Своїм найважливішим досягненням я вважаю створення української моди як такої. Я стояла біля самих джерел, допомагала створювати Ukrainian Fashion Week, і 48 разів поспіль ми з командою робили колекції й демонстрували їх у Києві та за кордоном. Увесь цей час я працювала не тільки на власне ім’я, а задля розвитку української моди — для мене було важливо змінювати українські вулиці», — коментує Лілія.
Саме вона переорієнтувала українську моду кінця 1990-х на європейську естетику — розслаблену й лаконічну одночасно, заснувавши свій бренд у 1998 році після роботи в Парижі. Стиль Poustovit впізнаваний: це сукні з авторськими принтами. З 2017-го також існує streetwear бренд Support by Poustovit, орієнтований на молодшу аудиторію.
Andre Tan
«Я 22 роки працюю у сфері моди», — говорить Андре Тан, один із найвпізнаваніших і медійних дизайнерів одягу в Україні. Саме він зробив дизайнерський одяг доступним для пишних дівчат, а також для дітлахів, запустивши лінійки Plus і Kids. У його бренду велика мережа магазинів — їх у країні понад 50, вивіски Andre Tan можна зустріти у великих ТЦ поруч із Zara або H&M. У портфелі його бренду є також Академія стилю, де можна вивчитися, наприклад, на стиліста, або дізнатися, як запустити бренд із нуля. Щонайменше раз на рік Андре їздить до Парижа — за натхненням.
«Я став першим українським дизайнером, який одягнув українську збірну на Олімпіаду в Ріо-де-Жанейро. Це завжди знаково для кожного дизайнера, адже, наприклад, в Італії спортивну форму робили Giorgio Armani та Dolce&Gabbana. Ми також одягали Бейонсе, я шив костюм для Майкла Джексона. На моєму показі моделлю була Періс Хілтон. Я маю приблизно 52 статуетки як найкращий дизайнер», — говорить харків’янин, який, безумовно, підкорив столицю.
Better
Тема рісайклінгу у світі моди зараз є особливо актуальною. Вона не перевантажує індустрію й дарує нове життя речам, які більше не приносять радість. Стиліст, а в минулому fashion-директорка журналу Vogue UA Юлія Пеліпас створила бренд Better. У його концепції — пошук речей у секонд-хендах і стоках та перероблення їх для конкретного замовника. За речами полюють команди скаутів. Естетика бренду є близькою стилю Юлії: зазвичай це брючний костюм оверсайз, дві сорочки та футболка — цілий сет, у якому можна ходити цілий день. Пеліпас ще з тінейджерських років перешивала костюми свого дідуся, адже вона дуже швидко росла, і нічого не могла підібрати через свій високий зріст. Колекції з’являються дропами й, за словами засновниці, одразу розкуповуються за кордоном. Стилі названо на честь відомих персоналій, наприклад, сірий піджак Fran — на честь нью-йоркської інтелектуалки Фран Лейбовіц. Речі можуть бути натхненні стилем Хемінгуея чи Малевича. У бренді намагаються простежити та задокументувати історію кожної речі, щоб новий власник знав передісторію цього одягу.
Ruslan Baginsky
Бренд родом зі Львова захопив Україну, а згодом і весь світ. Головні убори з літерами RB в останні кілька років стали чи не найактуальнішими аксесуарами для кожної модниці у світі — чи то для Мадонни, чи то для хлопців із k-pop-гурту BTS. Стиліст останніх побачив капелюхи Руслана Багінського й запропонував їх співаку V — після цього слава про головні убори з України прокотилася Азією. Невипадково в сток-листі бренду 19 магазинів в одному лише Китаї. Більше тільки в Італії. Взагалі географія продажів Ruslan Baginsky є дуже широкою. Цього літа в бренду з’явилися набори літніх капелюхів The Hat.Endless Summer Stories із прикрасами, які можна додавати залежно від настрою. Це можуть бути кільця з перлами або ланцюги, щоб носити головний убір на шиї. Про бренд пишуть усі головні видання світу — від Vogue до The New York Times.
Guzema
Цей український ювелірний бренд був заснований у 2016 році журналісткою Валерією Гуземою. Відтоді створено 32 колекції. Є спільні творіння із примою Катериною Кухар із капсули Prima — вони натхненні балетом. Колекція Foot Fetish спільно з брендом The Coat містить 8 браслетів на ногу та каблучку. Одна з останніх колаборацій називається «Незалежна». Її присвячено річниці незалежності України і створено в співпраці з брендом Gunia Project. Ця колекція натхненна квітковими орнаментами традиційних рушників. Бренд асоціюється з мінімалістичними прикрасами, а також із прикрасами, які мають певні сенси для тих, хто їх носить. Наприклад, прикраси The Best Way to Say I Love You містять напис про кохання, який можна прочитати лише в дзеркальному відображенні. Роботи Guzema є впізнаваними, їх носять українки по всьому світу, у такий спосіб підтримуючи зв’язок із Батьківщиною.
Vita Kin
Віта Кін — підприємиця, котра зробила українські вишиванки бажаними в усьому світі. Вона обрала сучасні фасони, завдяки яким її вироби не мають нальоту нафталіну й користуються популярністю з часів Революції Гідності, відколи носити українське стало модно. Бренд не має сезонності: якщо покупець хоче сукню, яку бачив кілька років тому, ательє залюбки відтворить її. Засновниця бренду багато подорожує світом у пошуках натхнення, адже в неї воно не лише в українському народному костюмі. З-поміж виробів є кімоно, а також вишиті маски, названі на честь різних міст, та шкіряні бабуші, які доповнять етнолук. Любов до подорожей відображає й сайт бренду, де можна побачити картинки, що інспірують засновницю.
Ksenia Schnaider
Ксенія Шнайдер працює як дизайнерка ще з кінця нульових, але бренд її імені вони з чоловіком Антоном створили у 2011-му. У 2016-му вони стали відомі в усьому світі завдяки так званим демі-денімс джинсам унікального фасону, де скомбіновано шорти та штани. У 2019 році пара випустила асиметричні джинси, одна штанина яких є більш звуженою за іншу. Це також один із ключових фасонів марки. Ksenia Schnaider працює з темою апворку, тобто вдихає життя в старі речі. Буквально днями бренд запустив акцію, під час якої кожен може принести свої старі джинси до магазину марки й отримати знижку на наступну покупку. Власне, цей бренд є одним із флагманів sustainable-руху не тільки в нашій країні, але й у світі!
Ienki Ienki
Українці підкорили світ і в сегменті пуховиків. Назва бренду Ienki Ienki, заснованого інсайдером світу моди Дмитром Євенком, натякає на його предків евенків. Саме тому культурна спадщина народів Півночі — одне з головних джерел натхнення цієї марки. У Ienki Ienki вирішили створювати модний верхній одяг, у якому не буде холодно. Бренд має 110 магазинів у 23 країнах світу, де продаються українські пуховики. Велика увага приділяється технологічності речей. Наприклад, тут є Vegan Collection: ці пуховики зроблено з еконілу — матеріалу із перероблених рибальських сіток, а пір’я замінено еконаповнювачем із переробленого океанічного пластику. Останню колекцію марки відзняли у Карпатах — це технологічний одяг на випадок перших холодів через непередбачувану осінню погоду.
Kachorovska
Український бренд аксесуарів, який веде свою історію з 1957 року, відколи три покоління родини виготовляли взуття. Аліна Качоровська-Очеретяна, наймолодша із взуттєвої династії, закінчила Києво-Могилянську Академію й вирішила осучаснити сімейне виробництво, створивши бренд Kachorovska. Відтепер за їхніми босоніжками приїжджають покупці з-за кордону, які цінують співвідношення ціна — якість. На виробництві в Житомирі працюють понад 100 людей. Бізнес масштабували, створивши затишне кафе в приміщенні шоу-руму на Боричевому Току в Києві — це стало магнітом для модниць. Цього року було створено групу компаній Kacho Group, яка об’єднала всі їхні бренди. Окрім аксесуарів і кафе тут є K.Lab — структура, що розробляє продукти та колекції під замовника (бюро працювало над взуттям для показів Bеvza, The Coat тощо); Factory 1957, що відповідає за оптові замовлення на фабриці; новий бренд аксесуарів Melly та K.everywear — одяг на кожен день.