Компанія Nike зробила кросівки FlyEase, що застібаються однією рукою, після того, як отримала листа від хлопця з ДЦП. Тепер це дуже популярна модель. Victoria’s Secret вивчила потреби жінок з інвалідністю та створила колекцію спідньої білизни, зручної для них. Google розробив застосунок, який покращує життя людям, що мають проблеми із зором.
Вимоги сучасного світу до дизайну кардинально змінилися – він має бути насамперед відповідальним. Такий підхід реалізує низку критеріїв: естетика й емоційність, інновації та стабільність, екологічність і переробка, соціальна відповідальність та інклюзивність.
Британський інститут стандартизації визначає інклюзивний дизайн як «проєктування загальновживаних продуктів або послуг таким чином, аби вони були доступними для якомога більшої кількості людей без потреби спеціальної адаптації або розробки особливого дизайну». Інклюзія не повинна стосуватися лише доступності, тут дуже важлива естетика як перевага. Коли інклюзивні продукти є привабливими та кожен може використовувати їх, зникають грані, межі та бар'єри. Інклюзивне розширення цільової аудиторії для компаній – це виклик, але це ще й потужний імпульс до того, аби вийти за межі звичного та створити щось нове.
Як працює інклюзивний дизайн
Тобі Хатфілд, дизайнер спортивного бренду Nike, довгий час розробляв кросівки без традиційної системи шнурівки, проте компанія була не впевнена у продукті доти, доки у 2012 році не отримала листа від Метью Волзера. Хлопець мріяв вступити до коледжу та бути максимально самостійним. Крім того, старшокласник захоплювався баскетболом, проте зав'язування шнурків було для нього проблемою через ДЦП.
Лист підштовхнув команду Nike до розробки кросівок із застібкою-блискавкою, а Метью став її консультантом. 2015 року бренд офіційно вивів на ринок кросівки FlyEase. Натепер ця модель одна зі світових бестселерів, і покупці навіть не замислюються, кому вони зобов'язані появою стильного і зручного взуття, що застібається однією рукою.
Ще одним прикладом інклюзивного дизайну є колекції Софії Русинович, дизайнерки українського бренду ROUSSIN. Авторка не тільки створює модний одяг, а й долучає до показів людей з інвалідністю. Так вона демонструє громадськості, що їхні особливості ніяк не можуть завадити жити повноцінним життям, займатися улюбленою справою, досягати поставленої мети.
Під час підготовки свого першого показу в рамках Ukrainian Fashion Week та реалізації мультимедійного проєкту «Переможці» до показу було залучено Юрія Весельського, пораненого учасника АТО. Дизайнерка створила спеціальні штани-трансформери, нижня частина яких пристібається на блискавці, забезпечуючи зручний доступ до протеза, якщо це необхідно.
Софія Русинович переносить принцип відповідального дизайну і на інші свої моделі. У рамках показів UFW колекцій 18-19 років публіці представили спортивні костюми зі світловідбиваючими елементами та светри зі вторинної сировини з вплетеними світловідбиваючими нитками. Тим самим дизайнерка акцентувала, що безпека на дорогах – справа не лише водіїв. Один із її костюмів демонструвала Оксана Кононець – модель, учасниця конкурсу «Міс світу на інвалідних візках» 2017 та володарка титулу «Міс індивідуальність».
У жовтні 2023 року компанія Victoria’s Secret представила першу колекцію білизни для жінок з інвалідністю «Adaptive». До неї входять бюстгальтери з магнітною застібкою спереду та регуляторами передніх бретелей, а також трусики, які мають магнітні застібки на кожному стегні. Колекцію розроблено у партнерстві з консалтинговою компанією GAMUT Management, яка спеціалізується виключно на співпраці з людьми з інвалідністю.
Ludovica+Roberto Palomba створили WaterCandy – душову насадку, легку у користуванні, з привабливою та несподіваною естетикою, що забезпечує гідромасаж змінної інтенсивності. Невелика зручна форма дозволяє WaterCandy використовувати гідротерапевтичні властивості води для антистресового релаксу. Інноваційний продукт — результат постійних досліджень, проведених Zucchetti у галузі оздоровлення та реабілітації.
Ще у 2018 році для людей зі слабким зором Google презентував застосунок Lookout, а з 2023-го – став доступним українською мовою. Додаток працює на базі штучного інтелекту, щоб допомогти людям із вадами зору легше виконувати щоденні завдання: режим тексту найкраще підійде, коли потрібно прочитати вголос невелику кількість тексту, наприклад, при сортуванні візитних карток або листів. За допомогою режиму документа можна зробити знімок та озвучити цілі сторінки тексту в текстовому форматі або в Google Документах. Режим дослідження використовує комп'ютерний зір для ідентифікації об'єктів навколо користувача, що може бути особливо корисним, якщо людина потрапила в незнайоме місце й хочете знати, що саме є навколо, наприклад, меблі або домашній улюбленець.
Disability: як турбота про людей дозволяє створювати нові продукти
Disability (інвалідність) провокує появу радикально нових напрямків у дизайні. Знамениті меблі Чарльза та Рей Імзів були натхненні медичною шиною з формованої фанери, яку вони розробили для поранених та людей з інвалідністю. Сьогодні ж дизайнери замислюються над тим, чому слухові апарати не можуть бути модними як окуляри, які нові форми шрифту Брайля можуть з'явитися, якщо вони будуть орієнтовані і на зрячих, і на людей з вадами зору, чи може інвалідне крісло бути елегантним?
Саме для людей у візках Роберто Луччі та Паоло Орландіні створили у 2004 році для італійського бренду Snaidero спеціальну лінійку кухонь Skyline, яка має особливу функціональність і зручність. Розташування її елементів повторює рухи тіла та полегшує приготування їжі.
Бенджамін Губерт з британської дизайнерської агенції Layer розробив перше у світі 3D крісло-коляску, надруковане на 3D-принтері. Коляска GO – результат інтенсивних досліджень, консультацій з десятками користувачів інвалідних крісел та медичними фахівцями, які проводили в рамках дворічного циклу розробки.
Сидіння для колясок GO 3D надруковано з напівпрозорої смоли з вбудованою матрицею TPU (Tensor Processing Unit — тензорний блок обробки), яка діє як амортизатор і поглинає ударні дії від нерівних поверхонь. Система TPU розташована в сидінні та діє як підвіска, що покращує комфорт їзди. Спеціальне сидіння крісла-коляски GO точно відповідає фігурі користувача, рама виконана з титану, колеса мають легкі карбонові спиці та надпотужні товстолистові високоміцні обіддя. Рукавички GO забезпечують вище співвідношення сили штовхання і кочення, особливо у вологих умовах. Супертактильні рукавички у комбінації з рифленими ободами зменшують ризик травм та хворобливих станів, типових для користувачів інвалідних візків.
Продуманий дизайн змушує змінити ставлення до слухових апаратів і до проблеми втрати слуху. Апарати стають все меншими та непомітнішими, вони ховаються за вухом або в одязі. Однак це маскування пристрою також зміцнювало ідею, що втрати слуху, як і будь-якої інвалідності, не треба соромитися.
Бразильська дизайнерка Джулія Марина Кунья створила ОН – слуховий апарат та модний аксесуар. Він дозволяє користувачеві персоналізувати продукт, змінюючи діапазон текстур та кольорів зовнішнього кільця. Його також можна використовувати як кульчики, закріплюючи слуховий штифт.
Ідея проєкту ОН виникла з досвіду сестри дизайнерки, яка має порушення слуху з дитинства. Джулія на власні очі бачила, як близька їй людина справлялася з труднощами, які виникли через інвалідність. Авторка провела експеримент і протягом п’яти днів користувалася слуховим апаратом, щоб у підсумку розробити продукт, який дистанціюється від стигми допоміжних технологій. Так в результаті емпатичного процесу проєктування з'явився естетичний аксесуар, що зберігає функціональні характеристики завушного слухового апарату BTE (Behind the Ear).
У Конфедерації роботодавців України повідомляли, що тільки за 10 місяців війни у 2022 році інвалідність в Україні отримали понад 45 тис. осіб — в 3,5 раза більше, ніж 2021 року. У найближчому майбутньому кількість українців, які потребуватимуть інклюзивного відношення, зросте в рази.
За даними ГО «Відчуй», 10% громадян України вже сьогодні не мають змоги, або мають обмежену змогу отримувати інклюзивно привітний сервіс. Тому держава, бізнес, місцеві спільноти, різноманітні об’єднання мають зробити все можливе для забезпечення доступним сервісом усіх верств населення – у робочих просторах, місцях проживання та навчання, спілкування, побуті та сфері обслуговування.
«Принципи інклюзивності та різноманіття знайшли своє відображення у корпоративній культурі та стандартах обслуговування клієнтів Креді Агріколь Банку. Половина відділень мережі облаштовані пандусами, і навіть під час війни компанія постійно інвестує в цей напрям та збільшує їхню кількість. Майже 5% співробітників банку – люди з інвалідністю. Банк додатково піклується про цих працівників через страхування життя при встановленні інвалідності внаслідок захворювання або нещасного випадку, а також – благодійний банківський Фонд «Справжня Турбота» у випадку встановлення постійної непрацездатності як наслідок війни», – розповідає директорка з персоналу Креді Агріколь Банку Олена Урусова.